Pane starosto, ve volbách roku 2006 jste získal mandát člena dolní komory Parlamentu. Proč jste jej ve volbách 2010 neobhajoval? Co říkáte na současnou politickou situaci u nás?
Důvodů, proč jsem neobhajoval svůj mandát ve volbách 2010, je více. Hlavním bylo, že můj podíl řadového poslance na rozhodování neodpovídal vždy odpovědnosti, kterou jsem cítil, že mám před veřejností. K vytvoření názoru na tu kterou problematiku pomáhají oslovení odborníci-poradci. V danou chvíli se mi nedařilo vytvořit skupinu lidí, kteří by mi byli ochotni bez postranních lobbistických úmyslů dodat odborný pohled na projednávané. Situace v klubu byla docela napjatá, řízení ze strany tehdejšího předsedy Paroubka bylo dosti autoritativní. Obával jsem se, že se po volbách může vyvinout situace, v níž bych mohl být "směrován" do podpory řešení, která by se mi příčila.
Stejně jako v roce 2006, i dnes chybí chuť nejsilnějších politických stran dohodnout se v zásadních otázkách směřování státu na kompromisu. Se snahou získat vše souvisí napětí mezi politiky, které se přenáší i do společnosti. VV se zcela zdiskreditovaly, a to včetně platformy K. Peake, a odpovídajícím řešením by byly dle mého názoru předčasné volby. Ty by znamenaly pro řadu poslanců, a zřejmě i VV a platformu, konečnou, a proto vládu drží.
Pokud zůstaneme u vlády, jak byste hodnotil dosavadní Nečasovo vládnutí? Jaký dopad mají pro obyvatele Chebu například vládní reformy?
Vláda o sobě říká, že je protikorupční a rozpočtově odpovědná. Přitom je stíhána jedním skandálem za druhým a v oblasti hospodářské zcela selhala. Petr Nečas si libuje v siláckých vyjádřeních, ale nedokáže za nimi stát. Vláda kromě škrtů a devastace veřejného sektoru ničeho nedosáhla a v zahraniční politice je směšná, neboť není názorově jednotná.
Dopad "reforem" na některé skupiny občanů je značný, často se dostávají do těžko řešitelných situací. Pokud jde o město, snižuje se objem prostředků z daňových výnosů a město pak poskytuje svým občanům méně služeb. V Karlovarském kraji a potažmo i Chebu je to markantnější než v bohatších regionech s vyšším průměrným příjmem.
Na konci dubna neprošlo také v Senátu omezení imunity ústavních činitelů. Jaký postoj ke změně Ústavy ve prospěch omezení imunity zaujímáte?
Pokud jde o imunitu, domnívám se, že by měla být omezena na dobu výkonu mandátu.
Jak informovala naše redakce, na začátku dubna se několik politiků z karlovarské ČSSD rozhodlo přejít ke konkurenčním stranám Jiřího Paroubka a Miloše Zemana, jaký je na to Váš názor? Navíc pan Hybner jako jeden z důvodů svého odchodu uvedl zákeřné praktiky členů ČSSD. Co si o tom myslíte?
V politických stranách se scházejí lidé poměrně ambiciózní, se snahou získat prostor a pozici pro prosazení svých názorů. Neznám konkrétní osobní důvody pana Hybnera ani praktiky členů v karlovarské organizaci ČSSD, zřejmě ale i skutečnost, že nebyl zařazen na kandidátku pro krajské volby, sehrála svou roli při jeho odchodu. Ono to vše spolu souvisí.
Jaký postoj zaujímáte k problémům s dostavbou s rychlostní komunikací R6? Na základě rozhodnutí Ministerstvo dopravy je navíc od poloviny dubna, po otevření úseku z Nového Sedla do Sokolova, zpoplatněna jízda po celé komunikaci vedoucí z Jenišova do Chebu, dálniční známkou. Co na to říkáte?
Pokud jde o zpoplatnění rychlostní komunikace R6, domnívám se, že Karlovarský kraj vyčerpal všechny možnosti k tomu, aby tato komunikace nebyla zpoplatněna. Neradi se smiřujeme s realitou.
Pokud se zaměříme na Cheb, jaké největší problémy trápí zdejší obyvatele a jak se Vám tyto problémy daří řešit?
Specifickým problémem Chebu je, že po válce došlo k výměně většiny obyvatel. Sestěhovaly se sem osoby nejen z různých oblastí tehdejšího Československa, ale i z jiných států. Pochopitelně tito občané mají rozdílné kulturní návyky a společenské zkušenosti. I v současné době je v Chebu silná skupina cizinců, především Vietnamců, kteří zde dlouhodobě trvale žijí, osob z dalších států (především Slovenska a Ukrajiny), lidé se ztrátou společenského uznání a často i bez práce (vč. bývalých vojáků, policistů, celníků) a značný počet Romů. Schopnost akceptace měnících se podmínek a ochota k integraci do společnosti je u těchto skupin různá. Právě oblast integrace a vytvoření podmínek přijatelných pro všechny jsou nejobtížněji řešitelné. Jsme si vědomi toho, že je to běh na dlouhou trať.
Žijeme kousek od hranic, a to vedle pozitiv s sebou bohužel přináší i řadu potíží, které se nejvíc projevují v nočních hodinách a které města ve vnitrozemí řešit nemusejí. Jinak si nemyslím, že bychom měli zásadně jiné problémy než ostatní: Romové, sociálně slabí, nezaměstnaní… Máme různé integrační programy, úzce spolupracujeme s úřadem práce i hospodářskou komorou, usilujeme o další rozšíření průmyslového parku.
Jak jsme informovali, v německém Hofu bylo podepsáno Memorandum o železniční dopravě mezi Svobodným státem Bavorsko a Českou republikou, ze kterého je zřejmé, že bude provedena elektrifikace tratě Norimberk - Marktredwitz - Hof - Cheb. Kdy se však na dokončenou trať mohou občané těšit? A kolik bude město do infrastruktury investovat?
Podepsání memoranda je nejen pro Cheb a Karlovarský kraj, ale pro celou Českou republiku dobrá zpráva. Dopravní spojení Norimberk - Cheb - Karlovy Vary je spojení historicky ověřené a v současné době může Karlovarskému kraji významně ekonomicky pomoci. Lidé z ekonomicky a výrobně silného regionu Norimberk mohou využívat spojení do oblasti, která je známa schopností poskytovat kvalitní lázeňskou péči a má i infrastrukturu pro další oblasti cestovního ruchu. Spojení Hof - Cheb doplní regionální strukturu dopravy a do budoucna umožní to, co je nezbytné - silnější ekonomické propojení Karlovarského kraje s Bavorskem a Saskem. Spojení Hof - Cheb by podle memoranda mělo být zahájeno od prosince 2013. Jedná se o infrastrukturu železniční a do té město neinvestuje
Brno, Ostrava a Cheb se dostaly do TOP 10 měst východní Evropy s nejlepší strategií podpory přímých zahraničních investic. V čem podle Vás spočívá úspěch Chebu a co z toho pro město vyplývá? Na co budou nebo byly například investice využity?
Úspěch Chebu spočívá v tom, že jsme byli v příhodnou dobu připraveni přijmout investice. V té době také byly tyto investice podporovány ze strany vlády. Chebský průmyslový park byl vybudován z prostředků Phare 2000, Ministerstva pro místní rozvoj a města Cheb. V současné době je v průmyslovém parku více než 1100 pracovních příležitostí a zdaleka se nejedná ´jen´ o montážní závody nebo dodavatele pro automobilky. Bohužel nedávno přijatá změna legislativy, která měla zabránit dalšímu rozvoji solárních elektráren, způsobila značný nárůst cen za vynětí ze zemědělského půdního fondu a pozemky, na kterou dřívější vláda a EU poskytly podporu, jsou v současné době neprodejné. Na tuto skutečnost upozorňujeme více než rok a dosud k žádné změně nedošlo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový