Číňané si musejí myslet, že jsme se tady v Evropě pomátli, obává se ekonom Kohout. A pokud jde o to euro, paní Pekarová...

10.12.2019 20:43 | Zprávy

ROZHOVOR Na světě se letos vyrobilo méně aut než v roce 2018, německý výrobní průmysl již je v recesi. Ekonom Pavel Kohout odkazuje na ukazatele, které o tom vypovídají. „Každé omezení, které si EU vymyslí sama na sebe, ekonomicky pomáhá ostatním, zejména Číně. Číňané si o nás Evropanech musejí myslet, že jsme se pomátli,“ říká Kohout k ekonormám z dílny EU. A dopodrobna rozebral názor předsedkyně TOP 09 Markéty Pekarové Adamové, že by Češi měli přijmout euro. Cena za jeho přijetí je prý příliš vysoká. Jako příklad mohou posloužit i Slováci.

Číňané si musejí myslet, že jsme se tady v Evropě pomátli, obává se ekonom Kohout. A pokud jde o to euro, paní Pekarová...
Foto: hns
Popisek: Pavel Kohout, ekonom

Německo mělo letos podle IFO indexu, který měří důvěru v ekonomiku očima manažerů velkých podniků, pomalu klesat do recese. Nicméně poslední dva měsíce tento index vykazuje mírný nárůst. Blýská se snad na lepší časy?

Pozor na optimismus. Index IFO sice v listopadu nepatrně vzrostl z úrovně 94,7 na 95 bodů, ale všechny hodnoty pod 100 jsou pesimistické. Blýskat se bude, až vzroste nad stovku.

Máme momentálně nějaké indicie, že v EU dochází k ochlazování ekonomik?

Index německé průmyslové výroby v říjnu poklesl o 0,4 procenta namísto očekávaného růstu. Zatím nic fatálního, ale ekonomické oslabení již neklepe na dveře, již do nich vstoupilo.

A ještě jedno globální číslo: letos se na světě vyrobí 88,8 milionu automobilů a lehkých náklaďáků, což je o šest procent méně než v roce 2018. To je seriózní pokles. Zmínili jsme již institut IFO: podle něho je německý výrobní průmysl jako celek již v recesi.

Automobilky začaly propouštět, v platnost totiž pro rok 2020 vstoupí nařízení Evropské unie týkající se přísnějších emisních limitů, které bude výrobce nutit do masové výroby elektromobilů. Na tu však zatím nemají peníze ani tak velcí hráči jako BMW nebo Daimler. Jaké dopady může mít toto opatření EU v horizontu několika příštích let na výrobu v České republice?

Je jasné, že nepříznivé, ale nejsem si jistý kvantifikací, jak moc zlé to bude. Třeba se ukáže, že veřejnost nebude mít o elektromobily takový zájem a dopad nebude aspoň zpočátku tak tvrdý. Koneckonců, kdo – kromě malého počtu výstředníků – by měl zájem o auto s dojezdem sotva pár stovek kilometrů, jehož zásoba energie je uložena v explozivní náloži?

Co tyto přísné ekologické normy udělají s evropským automobilovým průmyslem? Nejsou spíše požehnáním pro konkurenci z Japonska, USA či z Číny?

Každé omezení, které si EU vymyslí sama na sebe, ekonomicky pomáhá ostatním, zejména Číně. Číňané si o nás Evropanech musejí myslet, že jsme se pomátli. Anebo si možná myslí něco jiného, nevím. V každém případě si nemyslí to, co si vedení EU přeje, aby si mysleli: že Evropa je vzor hodný následování.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Poradci za téměř 70 milionů a lidé se mu smějí. Nebezpečné u premiéra, varuje Hrnčíř

0:01 Poradci za téměř 70 milionů a lidé se mu smějí. Nebezpečné u premiéra, varuje Hrnčíř

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR „EU vnímám jako druhý Sovětský svaz spolu s RVHP, která už reguluje a zakazuje kde…