Pane předsedo, Svobodní se v minulý dnech ostře vymezili proti zákazu prodeje nových aut se spalovacím motorem. Nedáváte si tím nálepku strany, která se staví proti ochraně životního prostředí?
Ano, máte pravdu. Na našem webu svobodni.cz jsme spustili výzvu proti zákazu aut jezdících na benzín a naftu, kterou snad podpoří maximum rozumných lidí, což jistě většina vašich čtenářů je. Samozřejmě nás může kdokoliv onálepkovat a už jsme si zvykli, že tam, kde chybí argumenty, tam se sahá po nálepkách. Realita je ovšem taková, že přírodu může šetřit každý z nás a nemusí kvůli tomu ostatním něco zakazovat nebo přikazovat. Osobně jsem pořádal v našem městě velký úklid parku, který proběhl už pošesté. Vzorně třídím odpad, neplýtvám potravinami i energiemi a nikdy jsem k tomu nepotřeboval osvícené úředníky z Bruselu. Pozitivní vliv zákazu na přírodu přitom považuji za přinejmenším sporný, avšak negativní vliv na společnost vnímám zcela evidentně.
Je třeba si uvědomit, že elektromobilita rozhodně není bez emisí. Elektřina se musí nějak vyrobit, přičemž až úsměvně vypadají záběry nabíjení elektromobilů z naftových elektrocentrál, které si mnozí vozí preventivně s sebou. Výroba baterií a získávání surovin pro jejich výrobu také rozhodně není bez obětí, a i likvidace je ekologicky náročná. Některé studie dokonce hovoří o tom, že výroba elektromobilů je tak energeticky náročná, že je srovnatelná s patnácti lety provozu současných klasických aut. Žádná konvenční baterie v elektromobilu si přitom ani zdaleka takto dlouho nezachová svoji kapacitu, a právě baterie je tou nejdražší součástkou celého vozu, takže se po velkém snížení kapacity baterie vyplatí spíš nákup nového vozu, což je opět energeticky náročná věc.
Samotný zákaz výroby přitom přinese pouze další zvýšení průměrného věku našeho vozového parku. Zatímco nová dostupná auta na benzín a naftu by v roce 2035 jistě měla nízké emise, staré vozy mají daleko větší spotřebu paliva a doba jejich užívání se bude kvůli zákazu uměle prodlužovat. Což také může přinést větší počet nehod na silnicích, neboť elektromobily budou luxus a samotný provoz aut se spalovacími motory by měl být umožněn až do roku 2050.
Naštěstí zákaz dostupných aut pořád není definitivní. V roce 2026 je plánováno ještě jedno hlasování o konci spalovacích motorů. Do té doby máme šanci dát najevo, že s tímto nesouhlasíme. Nesmíme tento čas promarnit a musíme nesmyslný zákaz zastavit, dokud je to možné! Proto ještě jednou prosím o podporu výzvy na našem webu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný