Ukazuje se, že Německo nezvládá migrační vlnu, v Evropské unii se neuplatňují ani dohodnutá opatření, jako je registrace žadatelů, nedaří se otevření hotspotů. A za chvíli je tu jaro, kdy se očekává, že příliv migrantů zase vzroste. Podaří se do té doby zvládnout nebo snížit migrační vlnu?
To, že některé evropské země byly v minulých měsících ochotny brát velké množství uprchlíků, Německo i Švýcarsko, vytvořilo takovou iluzi, že problém máme vyřešený. To je samozřejmě iluze. I nadále platí, že jsou jen dvě možnosti, jak tyto problémy řešit. Buď to budeme řešit společně, to znamená, že se vrátíme ke všem navrženým opatřením – a to ještě máme výhodu, že se vyjednala dohoda s Tureckem, kterou se snad podaří uplatnit, doufejme, že se také zlepší situace v Lybii – a že se na tom všichni budou podílet. Jestli budou všechna opatření fungovat, podaří se podle mého názoru dramaticky snížit počet azylantů možná na polovinu, možná na třetinu. To je tedy jedna varianta, že premiéři a ministři evropských zemí budou brát návrhy vážně a začnou je realizovat, a ne jen někdo. A druhá varianta je, že budeme budovat na vnitřních evropských hranicích zátarasy a ploty, a to je cesta směrem, který je pro Evropu strašně špatný a poškodil by velmi i naše lidi.
Vy jste v minulosti říkal, že kdyby došlo ke druhé variantě, stavbě plotů apod., že by to mohlo ohrozit Evropskou unii natolik, že by nejen padl Schengen, ale došlo by dokonce k rozvalu celé Evropské unie. Proč?
Podle mě se to vyloučit nedá, protože Schengen, to znamená Evropa bez hranic, je jedním z nejdůležitějších symbolů Unie pro běžné občany. A je klidně možné, že v okamžiku, kdy by došli k názoru, že tahle věc v Evropě nefunguje, začali by se dívat jinak na celý projekt evropské integrace. Zejména kdybychom opravdu zavedli kontroly na hranicích, znamenalo by to pro některé země strašlivý ekonomický otřes. My jsme se bavili s kolegy z Dánska, podle jejich statistik jim každý den projede hranice pět a půl tisíce aut jedním směrem a pět a půl tisíce aut druhým směrem. Představte si, co by to pro ekonomiku znamenalo, kdyby ty kamiony musely na hranicích stát a byly kontrolovány. Když se bavíme o kontrolách na hranici, pro lidi, jako jsem já, by bylo obtěžující procházet kontrolami, ale pro firmy, které fungují v obchodě, by to bylo zničující. A to je přesně i případ České republiky. Myslím si, že kdyby ke změně na hranicích došlo, tak se bavíme o něčem, co si nedovedeme představit, čili to může přinést i důsledky, které si nedovedeme představit.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová