„Pokud by taková struktura byla sebedražší, pořád se státu vyplatí. Když bude fungovat dobře, zachrání státu mnohem víc peněz, než sama bude stát,“ řekl Karel Randák v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz k záměru zřídit specializovaný protikorupční útvar při Nejvyšším státním zastupitelství. A k novému návrhu zákona o prokazování původu majetku, který vzniká na Ministerstvu spravedlnosti, dodává, že pokud bude přijat, může nastat v Česku peklo.
Co říkáte na návrh zákona o státním zastupitelství. Může být účinnou zbraní proti korupci, když se posílí nezávislost státních zástupců na politicích?
Samozřejmě, že to může pomoci. Ale pořád platí, že všechno je o lidech, o jejich výběru na významné posty. Já vidím zásadní problém v tom, že záleží především na kvalitě lidí. V dnešní době to vypadá ideálně, nejvyšší státní zástupce je člověk na svém místě, a když bude neodvolatelný, je to v pořádku. Ale když si představím, že na místě nejvyššího státního zástupce bude sedět Libor Grygárek a bude neodvolatelný, tak jsme se ocitli v době stalinismu.
Ale nejvyšší ani vedoucí krajští a okresní žalobci nebudou úplně neodvolatelní. Odvolat je nebude moci vláda nebo ministr spravedlnosti, ale pravomoc k tomu bude mít kárný senát Nejvyššího správního soudu.
Kárný senát má sice tyto pravomoci, ale protože je to kárný senát správního soudu, tak je to orgán, který stoprocentně respektuje zákony, staví jen na důkazech. Dokud nezíská jednoznačné důkazy, že člověk dělá něco nepravého, nemůže rozhodnout o jeho odvolání. A pokud člověk dělá něco nepravého, byl by blbý, kdyby po sobě nechával nějaké důkazy. K tomu jsem strašně skeptický, protože už jsem zažil spoustu všelijakých kárných řízení v komisích i ve sněmovně a nemám k nim moc velkou důvěru.
Jejich činnost je trochu bezzubá…
Přesně tak. Má to své pro a proti. Když se budeme bavit o tomto návrhu za stávající situace s přihlédnutím k tomu, kdo v současné době některé funkce zastává, tak je to podle mne docela dobrý návrh. Ale může nastat úplně jiná situace, kdy se na post šéfa nejvyššího státního zástupce nebo šéfa specializovaného protikorupčního úřadu dostane někdo jiný, kdo bude účelově dosazený nebo kdo bude využívat funkci pro svůj nebo něčí prospěch. A pak může nastat obrovský problém.
Je tedy nějaké ideální řešení, které by umožnilo nezávislost státních zástupců na politicích, ale zároveň nezabránilo odvolání nekvalitních žalobců?
Já si uvědomuji, že těmito obavami to zároveň posunuji do slepé uličky, protože žádné řešení není ideální. To je stejné jako s kontrolou zpravodajských služeb. Tam také ke kárným komisím nemám velkou důvěru. Raději bych viděl, pokud je něco takového reálné a možné, kdyby vznikla nějaká "rada moudrých", nezávislá komise, složená z obecně respektovaných osobností, která by mohla o něčem takovém rozhodovat. Vím, že je to zcela mimo systém, že to nezapadá do žádného legislativního návrhu, to by se musely měnit zákony.
O něčem podobném mluvili někteří politici v souvislosti s kontrolou bezpečnostních služeb. Myslíte si, že by taková rada moudrých mohla fungovat i pro státní zastupitelství?
Podobný institut by se dal využít i v případě státního zastupitelství.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová