Horší, než si myslíte. Tragédie. Exministryně školství všem žákům, učitelům, rodičům

26.03.2021 16:19 | Zprávy

ROZHOVOR Podle poslankyně a bývalé ministryně školství Kateřiny Valachové situace ve školství není vážná, protože je tragická. „Kdyby bylo po mém, kdybych měla pravomoc a možnost disponovat dostatečnými veřejnými zdroji, tak by byly dávno otevřené. Jsem přesvědčena, že pokud bychom reagovali včas, správně a dostatečně razantně, mohli jsme mít proočkované učitelky a učitele alespoň pro mateřské školy a elementaristiku nebo i celý první stupeň základních škol,“ uvedla v rozhovoru Valachová.

Horší, než si myslíte. Tragédie. Exministryně školství všem žákům, učitelům, rodičům
Foto: archív Kateřina Valachová
Popisek: Kateřina Valachová

Jedním z hlavních témat, o kterých se v posledních dnech hovoří v souvislosti s protiepidemickými opatřeními, je návrat dětí do škol. Jak hodnotíte současnou situaci vy jako bývalá ministryně školství? Je situace vážná?
 
Situace není vážná, protože je tragická. Jak už bylo na mnoha místech zopakováno, naše děti strávily na distanční výuce v podstatě nejvíc času z celé Evropy. Nelze se tvářit, že se nic nestalo. Kdyby šlo o měsíc, lze to nějak dohnat, ale u některých se jedná v podstatě o celý školní rok.
 
Co se samotného návratu dětí do škol týká, už musí skončit to přehazování si odpovědnosti mezi školstvím a zdravotnictvím ve stylu – až budou podmínky, tak uděláme toto a toto. Nikoliv. Musí být určena jasná data a v nich musí být splněny podmínky – proočkování učitelů, dostatek kvalitních naprosto důvěryhodných testů, vyhodnocení pilotních projektů. To jsou ty základní, ale samozřejmě ne jediné – musí zde být zásobení škol dalšími pomůckami, nezpochybnitelná a s učiteli i se školami a s rodiči projednaná metodika testování.
 
 
Já často říkám, že něco musíme odpracovat. Ono to není populární, ale přesné. Musíme to nejprve odpracovat. Nejpozději od půlky dubna musí začít návrat dětí do škol a musí být rychlý: mateřské školy, první stupeň nebo alespoň první až třetí třída, tak zvaná elementaristika, hned pak čtvrtá a pátá, obratem potom zbytek základních škol a střední školy, prostě ráz na ráz. Musíme ihned vytvořit podmínky pro praxe, vrhnout prostředky a zdroje na to, aby děti z učňovských a středních odborných škol mohly získat dovednosti, které získávat nemohly. Zapojit do toho zaměstnavatele, průmysl. Musíme myslet i na školy speciální, ale také na základní umělecké školy. Pomyslel třeba někdo alespoň na chvíli na taneční konzervatoře? Zeptal se jich někdo, co pro ně může ministerstvo udělat? Dost o tom pochybuji.
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

16:05 Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

Premiér Fiala svými výroky připomíná poslední dny Adolfa Hitlera v bunkru v době, kdy se k Berlínu b…