Hysterii s imigranty vyvolávají média. Být muslim se vyplatí. Až lidé poznají islám, zbaví se strachu. Hovoří slovenský politolog, který přijal islám

15.08.2015 13:55 | Zprávy

ROZHOVOR Za své vyznání se nestydí - je muslim. Tvrdí, že islám není militantní náboženství, stejně jako hip hop není militantní hudební styl, i když si ho oblíbily různé kriminální živly. O islámu, muslimech a tzv. Islámském státu se dočtete více v rozhovoru s politologem Jozefem Lenčem.

Hysterii s imigranty vyvolávají média. Být muslim se vyplatí. Až lidé poznají islám, zbaví se strachu. Hovoří slovenský politolog, který přijal islám
Foto: Archiv JL
Popisek: Jozef Lenč, slovenský politolog a muslim

Je o Vás známo, že jste konvertoval k islámu. Kdy to bylo a co Vás vedlo k tomuto rozhodnutí?

Než odpovím na Vaši otázku, dovolil bych si poopravit Vaše úvodní tvrzení. V první řadě si nemyslím, že vědomost o tom, v co věřím, resp. jakým způsobem praktikuji svoji víru v Boha, by měla být nějakým "veřejným" tajemstvím, že by to bylo, nebo mělo být "známé". Za druhé, pokud mluvíme o někom, že konvertoval, znamená to, že změnil svou "mateřskou" víru na jinou. Toto však v mém případě neplatí. Já jsem víru nezměnil. Islám je mou první a jedinou vírou - volbou. A teď, odpověď na otázku, jak jsem se k islámu dostal.

Na začátku to rozhodně byla touha po poznání Boha. První zkušenosti s praktickou vírou jsem měl díky mé babičce až během letních prázdnin na vesnici začátkem 90. let. Tady jsem se setkal s křesťanstvím, které mě sice zaujalo, ale nebyl jsem věřícím křesťanem. Už na základní škole jsem se aktivně zajímal o historii a tento zájem vyvolal řadu otázek i o autentičnosti křesťanství, které jsem v té době postupně objevoval a studoval. Zároveň však tyto otázky ve mně podnítily touhu po poznání a hledání víry, která by byla logická a zbavena pochybností. Branou k islámu byla pro mě kniha významného arabského učence a faktického zakladatele sociologie Ibn Chaldúna (z. 1406) Úvod do dějin (al-Mukaddima), která vyšla ve slovenském překladu prof. Paulíniho již v osmdesátých letech minulého století. Prostřednictvím ní jsem se seznámil s Koránem, islámským étosem, islámskou filozofií a se základy islámské věrouky. Toto byl z hlediska mého pozdějšího rozhodnutí přistoupit k islámu první a důležitý krok. Následovalo několik let studia islámu - zejména prostřednictvím knih o islámu z pera různých religionistů či islámských učenců. V rámci studia na vysoké škole jsem napsal několik prací o islámu, včetně diplomové práce Islám v Evropě. V tomto čase jsem se poprvé setkal i s muslimy žijícími na Slovensku. Pár let na to jsem se už po zralé úvaze rozhodl vyslovit Sahadi (vyznání víry) a o víře v Boha nejen psát, ale také ji praktikovat.

Takže na rozdíl od většiny muslimů v našem geografickém prostoru jsem se k islámu dostal nikoli prostřednictvím osobních setkání s muslimy, nebo pod vlivem vlastní zkušenosti s muslimskou zemí, ale díky knihám a studiu smyslu toho, co znamená islám - dobrovolné podřízení se Boží vůli a následování Božích zákonů. Toho, co katolický teolog Hans Küng definuje jako étos víry v Boha.

Jaké je to být muslimem? Nelitoval jste někdy svého rozhodnutí?

Možná by bylo dobré v první řadě vysvětlit, co znamená být muslimem. Kdo je muslim? Muslimem je každý, kdo následuje islám, tedy každý, kdo se dobrovolně podřizuje vůli Boží a Božím zákonům. Každý, kdo věří v jediného Boha a následuje Jeho učení, které bylo lidstvu zprostředkované prostřednictvím jeho poslů a Knih. Počínaje Adamem, přes Abrahama, Mojžíše (Tóra) a Ježíše (Evangelium) až po Muhammada (Korán). Stvořitelem islámu je Bůh. Muhammad a ti, kteří zvěstovali Slovo před ním, jsou jen zprostředkovateli. Z tohoto důvodu je nesprávné označovat muslimy jako mohamedány. Stejně, jako je nesprávné myslet si, že muslimové jsou jen Arabové a islám je pouze pro Araby, nebo nepatří do té, nebo oné části světa.

Mohl bych parafrázovat knihu Emmy Tekelyové (Být ženou je úžasné) a říci, že být muslimem je úžasné - zejména pokud to přesvědčení, víra je osobním a dobrovolným rozhodnutím člověka. Pokud člověk ví, v co věří, a proč věří. Pokud je člověk přesvědčený a vyrovnaný s tím, kým je a co to znamená být muslimem. Pokud zná svou víru a nebojí se o ni. Nepoznání smyslu islámu, frustrace a strach z vlastní slabosti jsou nejčastějšími důvody, které vedou lidi v lepším případě k nespokojenosti a v horším případě k páchání zla. K činům, které jsou v příkrém rozporu s islámem. Jelikož moje rozhodnutí bylo svobodné a rozumově odůvodněné, a protože moje víra v Boha a jeho Knihy jsou bez pochybností, neměl jsem nikdy důvod svého rozhodnutí litovat.

Kolik lidí na Slovensku vyznává islám?

V rámci výzkumu, který jsme spolu s kolegou Štefančíkem, PhD. zrealizovali pro naši publikaci Mladí migranti v slovenskej spoločnosti (2012), jsme na základě rozhovorů s představiteli muslimské komunity na Slovensku dospěli k součtu cca 4 800 muslimů. Toto číslo se shoduje i s obecně známými odhady, které se pohybují v počtu do 5 000 muslimů. Počet je značně omezen sezónně, protože velkou část komunity tvoří zahraniční studenti (především z arabských zemí), resp. sezónní pracovníci (z Balkánu).

A v Česku?

Problematice muslimů žijících v České republice se v akademické rovině podrobněji nevěnuji. Takže co se týče počtu, mohu jen akceptovat výstupy českých kolegů, podle nichž ke konci roku žilo v České republice přibližně 19 000 muslimů. Sčítání lidu v roce 2011 (podobně jako na Slovensku, kde byl počet 1 212) vykazuje pouze 1 921, což však v obou případech je zapříčiněno tím, že část věřících není občany konkrétního státu, resp. využili své právo nepřihlásit se k žádné denominaci. V případě Slovenska je to číslo nízké i proto, že na Slovensku islám není dosud státem uznaný - registrovaný a tak se ani neuvádí jako možnost při sčítání lidu.

Slovensko je dnes již poslední zemí v EU, kde není mešita. Co si o tom myslíte?

Je to pravda a je to škoda pro muslimskou komunitu, jejíž příslušníci nemají možnost využívat všechna práva, která si mohou uplatňovat věřící jiných - registrovaných - církví a náboženských obcí. A také absentuje adekvátní náboženské vzdělávání pro dospělé i mládež, vzdělávání o islámu a v islámu, které by bylo rozhodně prospěšné i pro jejich integraci do majoritní společnosti. Už jsem zmiňoval, že člověk, který zná svou víru a nebojí se o svou víru, je nejen šťastnějším, ale také má lepší vztah ke státu, který akceptuje jeho svobodné rozhodnutí a jeho víru. A je to i škoda pro nemuslimskou společnost, která by se prostřednictvím mešity / mešit mohla seznámit s islámem, poznat islám a muslimy a takto se zbavit vlastního strachu. 

Ve dvou slovenských městech (Bratislava, Žilina) se nedávno konaly protesty proti "islamizaci" Evropy. Proč se lidé bojí migrantů a uprchlíků? Selhaly v tomto případě politické elity? Rozumíte alespoň trošku strachu lidí, kteří s muslimy prostě nechtějí mít nic společného?

Pokusím se postupně a ve stručnosti odpovědět na všechny Vaše dotazy. Za prvé. Lidé se migrantů a uprchlíků bojí především proto, že jsou dnes a denně konfrontováni s negativním obrazem uprchlíků. Různí migranti už sice přicházeli na území Slovenska v 70. a 80. letech (Vietnamci, Afghánci nebo občané z bývalé Jugoslávie), ale především v letech devadesátých v souvislosti s válkami na Balkáně, Afghánistánu a na Kavkaze, avšak jejich příchod nebyl démonizován v médiích a nebyl ani tématem politického boje o voliče. Uprchlíci nebyli dostatečně děsiví a tak ani zajímaví. Hysterie, kterou vyvolává pravidelná dávka televizních hrůz a výmyslů publikovaných a následně hromadně šířených na internetu se pochopitelně projevila v tom, že křesťané z obce Ladce odmítají přijmout ve své obci křesťanské uprchlíky ze Sýrie. Lidé se bojí, neboť jediným zdrojem jejich poznání jsou hrůzu nahánějící a hrůzu šířící informace.

Za druhé. Selhaly všechny elity. Mediální v tom, jak informují o uprchlících. Náboženské v tom, že nedokážou věřícím vysvětlit, co znamená pomoc bližním. Politické v tom, jak se jako hyeny, snaží přiživit na lidských emocích, na strachu slovenské veřejnosti z nepoznaného, na touze lidí na útěku, kteří hledají místo pro bezpečný a lepší život. Místo toho, aby lidem vysvětlovali, kdo jsou uprchlíci a proč utíkají, místo aby hledali řešení pro Evropu, Slovensko a uprchlíky, předbíhají se v šíření negativních zpráv a emocí a získávání hlasů vyděšených občanů.

Za třetí. Rozumím strachu, který je důsledkem opakujících se negativních zpráv o muslimech. Rozumím strachu, který mohou mít lidé, pokud znají islám jen z bulvárních zpráv a spojují si ho jen s terorismem, kamenováním či vraždami ze cti. Nerozumím strachu poznat pravdu o islámu. Nerozumím strachu poznat lidi a pomoci lidem, kteří jsou v nouzi. Stejně rozumím strachu lidí z fotbalových výtržníků, ale nerozuměl bych těm, kteří by se báli jít se podívat na fotbal, nebo dokonce měli strach z hráčů na hřišti.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Parlamentní Listy

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Poradci za téměř 70 milionů a lidé se mu smějí. Nebezpečné u premiéra, varuje Hrnčíř

0:01 Poradci za téměř 70 milionů a lidé se mu smějí. Nebezpečné u premiéra, varuje Hrnčíř

PŮLNOČNÍ ROZHOVOR „EU vnímám jako druhý Sovětský svaz spolu s RVHP, která už reguluje a zakazuje kde…