Co si Vy osobně myslíte o současném trendu ekologie aut? Je podle Vás efektivní kupovat stále nová a nová auta?
O ekologii aut začneme v podobném duchu. Mít každé 3 – 5 let nové auto je podle „expertů“ ekologické. To už slýcháme dvacet let a vždy ta stará auta neuvěřitelně zatěžují naše životní prostředí, ale ta nová, to je prý správná cesta. Dnes už jezdíme zase v těch nových autech, která byla tak ekologická, ale ejhle, dnes jsou už zase stará a neekologická. Každý rok přijde nová euro norma, až z toho musel sám chudák Volkswagen podvádět a najednou jsou všechna ta dieselová eko auta z roku na rok zase fuj.
Neměl bych takové věci vůbec říkat, protože jsem pořadatelem Rally Show, jedné z největších road show v Čechách, a proto doufám, že mi to naši partneři odpustí. Není tomu tak dávno, co jsme na okruhu testovali jednu značku automobilů a přiletěl tam šéfkonstruktér z Paříže, který sám přiznal, že dnešní motory jsou dimenzovány na 200 tisíc km. Nejsem zastáncem konspiračních teorii o tzv.“kurvítkách“, ale výrobci nejsou motivováni k výrobkům, které by měly vydržet dlouho, a tak konstrukci vozů prostě nepředimenzují a snaží se šetřit. Ale položme si otázku, je opravdu ekologické po 200 tisících nebo 4 letech kupovat, tedy vyrábět a likvidovat další auto? Nebylo by třeba ekologické najet na autě 600 tisíc a více a tím snížit ekologickou zátěž této planety z výroby, likvidace a dovozu o 2/3! A pokud už je nutné snižovat objemy motorů kvůli váze, emisím a ceně, tak nestálo by za zvážení motory nebo auta generálkovat a repasovat?
A jak jsou na tom aktuálně hodně propírané elektromobily?
Ačkoliv mám za sebou mnoho sezón v závodech rally a benzín mi voní, jsem zastáncem elektromobilů. Všechno má svůj čas a účel. Znásilňování pokroku „eko-sociálními“ úředníky, kteří nechápou základní přírodní zákony a opovrhují fyzikou, je nebezpečné. Dovedu si představit elektromobil ke každodennímu dojíždění do práce nebo blízkého okolí a jeho noční nabíjení v garáži nebo u domu. To má jistě smysl a logiku. Nesmí to však dopadnout tak, jak je vidět na videu z Norska, kde se cyklista proplétá mezi prodlužovacími kabely nataženými přes silnici a chodník z různých pater panelových domů k zaparkovaným autům křížem krážem.
Co se však týká dlouhých cest a nedej bože ještě v zimě, tak tam asi zůstanu dlouho pesimistou. Vyšší kapacita akumulátorů, která by na první pohled mohla být užitečná, je na druhý pohled handicapem. Znamená totiž delší nabíjecí časy a vyšší kapacitu dobíjecích stanic. To sebou přináší obrovské investice a ekologickou zátěž při výrobě a stavbě rozvodných sítí a další související problémy. A pokud je výroba elektřiny z velké části z neekologických zdrojů, a to nyní je, potom ani elektromobily nejsou tak ekologické, jak se prezentují.
Máme tedy šanci být ekologičtí, nebo ne?
Technicky myslící část lidstva vždy našla řešení a opět si poradí, pokud nebude řízena ideologickým náboženstvím fanatických ekologů, kteří chtějí poručit větru a dešti a kteří nerespektují fyzikální zákony, které však určují pravidla, ať se jim to líbí nebo ne.
S velkou pokorou si tedy dovolím navrhnout několik bodů ekologického cestování.
- Nepodléhat tzv. ekologům a módním trendům, které nás nutí ke koupi stále nových aut. Ze strany „expertů“ se jedná o loby, ze strany ekologů o hloupost a snobové se dají ovlivnit trendy „eko“.
- Motivovat výrobce k dlouholetým zárukám a repasování dílů. GO motoru bylo dříve běžné, dnes většina mechaniků zapomněla, jak vypadá rozebraný motor. Poctivá auta, která zase najedou milion kilometrů, jsou cestou k ekologii, ale i k životní filosofii. Výrobce, který se bude prezentovat takto spolehlivými auty, se v konkurenci jistě neztratí.
- Podporovat zavádění autovlaků. Vlaky představují obrovský potenciál pro ekologickou dopravu. Pro dlouhé cesty je autovlak ideální. Představme si cestu např. na lyže, která trvá 8 hodin. Co když na místo úmorné cesty zaparkujete večer auto na vagon, dáte si v jídelním voze večeři a usnete v lůžkové části vlaku, abyste se ráno mohli probudit poblíž svého lyžařského střediska. Návrat po posledním dni lyžování ve stejném sledu. A klidně můžete použít elektromobil, protože na rampě vagonu bude jistě dobíjení. Ale to nesmí tato cesta stát trojnásobek nákladů s jedním nástupním místem v Praze ve II. třídě …. (viz. autovlak na Slovensko).
- Přesunout alespoň část dálkové nákladní dopravy na železnice. Jistě zazní námitka o ekologii vlakové dopravy, ale svoji roli hraje také bezpečnost, hluk a zatížení infrastruktury…
- Neničit evropský automobilový průmysl nereálnými požadavky, které nekorespondují s ostatním světem a jsou v daném čase devastační. Evropa není a nebude středem světa a úředníci nejsou bozi.
Nikdo nedokážeme předpovědět palivo budoucnosti ani samotnou budoucnost. Ale více pokory a moudrosti by nám jistě prospělo. Vzpomeňme si, jak zbytečnými se staly telefonní budky po nástupu mobilních telefonů. Nemůže třeba stejný osud potkat i veřejné nabíjecí elektro stanice?
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová