Advokátka Klára Samková identifikovala výsledek voleb dominantně jako vzkaz českých voličů mediálnímu a názorovému mainstreamu, který se snažil přesvědčovat o tom, že má volit Jiřího Drahoše. Jaký hlavní „vzkaz“ či „motiv“ voličů vidíte vy?
Nechci dělat politicky orientovanou analýzu, zůstanu u charakteristik sociodemografických. Většinou chudí senioři z venkova a malých měst si zvolili svého prezidenta. Natruc povýšené zlaté mládeži a vysokoškolákům z Prahy, Brna a velkých měst. Volili podle estetického konceptu „akce Z“ či Troškovy komedie Slunce, seno a jahody, nikoliv podle Čapkových Hovorů s TGM. Volili kompetence a pracovitost, ne mediální iluze. Byla to volba neviditelné plebejské komunity „dolních deseti milionů“ proti měšťáckým „horním deseti tisícům“. Vtipné ovšem je, kolik zasněných chudých chce patřit k těm deseti tisícům, i když na to nemá. Ani úspory, ani vychování. Iracionalita české společnosti a půlící řez společností má kořeny v „megaslevových“ akcích na parfémy od Diora.
No, ale já bych nejdříve polemizoval s pojmem „mediální mainstream“, protože ten se nyní už rozpadá a eroduje. Třeba MfD se z něj velmi rázně vyčlenila a v nekritické adoraci „Antizemanů“ se neangažovala. Stejně tak internetová televize iDnes. Zatímco internetový server iDnes či Lidovky ano, i když mají stejného vydavatele. Je vidět, že Mafra diverzifikuje cílové skupiny svých médií ve snaze nekanibalizovat si je.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo