Jako kandidát do Senátu pořádáte diskuse s občany napříč celým regionem. Co z těchto diskusí vyplývá jako největší problém, který trápí místní obyvatele?
Je to cena elektřiny a plynu všude kromě okolí plánované novostavby vysokorychlostní trati Praha-Brno. V oblasti dotčené záměrem vysokorychlostní trati nejvíce místní obyvatele trápí radikální zásah této novostavby do jejich krajiny a života.
Proč podle vás vláda Petra Fialy tak zrychlila přípravy na vybudování vysokorychlostní trati? Opravdu je to tak strategicky důležitá investice?
Příčinu zrychlení nedovedu posoudit odpovědně, ale jistě má vliv skutečnost, že ministrem dopravy je nyní Martin Kupka, který je povoláním novinář, později politik a byl mluvčím ministerstva dopravy v roce 2009. Na vlastní uši jsem ho slyšel ve Vidicích dne 27. května 2021 při diskusi o vysokorychlostní železnici ve Středočeském kraji uvést jako podstatný argument pro výstavbu, že jeho dcera chce rychle dojet na opery v Berlíně. Je to strategicky nežádoucí investice, protože pokus o její uskutečnění by mohl ČR vážně poškodit. Musíme ji přinejmenším uložit k ledu, protože postrádá racionální základ, zbytečně rozřízne naši zemi a přináší ohromná rizika. Strategicky žádoucí investicí je bezpečnost, kvůli které občané stát mají, dále např. jaderné elektrárny, využití našich zásob uhlí a obranyschopnost.
Bude mít Česká republika na vysokorychlostní trať peníze, když tvrdíte, že její vybudování bude mnohem dražší, než vybudování nového bloku jaderné elektrárny?
Česká republika nemá peníze ani na celý loňský rozpočet a na kus předloňského. Tak vysoký státní dluh nyní máme. Přirovnání investičních nákladů k plánovanému bloku jaderné elektrárny Dukovany je zajímavé tím, že velmi nutně potřebujeme jeho elektrický výkon, i když vysokorychlostní trať nebude. Na druhé straně vůbec není jasné, k čemu, kromě ježdění do opery v Berlíně rychleji, potřebujeme novostavbu vysokorychlostní tratě, na které bude spotřeba elektrické energie téměř 4× větší než na konvenční trati a potřeba elektrického výkonu téměř 8× větší.
Proč by bylo podle vás lepší investovat peníze raději do modernizace současné železniční trati?
V dokumentu Ministerstva dopravy Program rozvoje vysokorychlostních železničních spojení v ČR z ledna 2017 jsou dvě dostatečné výhody srozumitelně uvedeny, konkrétně „nižší finanční nároky“ a „rychlejší realizovatelnost jednotlivých projektů ve srovnání s novostavbami vysokorychlostních tratí s výrazně větším stavebním rozsahem“. Od té doby už byla řada projektů modernizace uskutečněna, takže se finanční náročnost modernizace ještě snížila. Tučně vytištěné tvrzení „Potřeba zkrácení jízdních dob, jako kvalitativní parametr vedoucí k výstavbě VRT“ je pouhé dogma bez důkazu.
A mé další důvody jsou 8× menší výkonová náročnost, navázání zahraničních tratí do 200 km/h sloužících i pro nákladní a vojenskou dopravu místo „ostrova rychlosti 350 km/h mezi Německem a Rakouskem v ČR“, riziko, že za plánovaných 30 roků výstavby bude doprava úplně jiná, než si dovedeme dnes představit. Např. samořiditelné drony či auta. A naše „TGV.cz“ se stane dalším exponátem skanzenu josefínských pevností Terezín a Josefov.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný