Rozhovor s Davidem Vodrážkou vedl exkluzivně pro ParlamentníListy.cz showman a moderátor Frekvence 1 Luboš Xaver Veselý.
Lze to, co se teď děje v Dopravním podniku města Prahy považovat za krizi?
Myslím, že krizi z toho udělali někteří politici. Jsem přesvědčen, že pro podnik je odvolání ředitele Licha správné, protože na tu funkci nebyl dostatečně kvalifikován.
Jaké byly jeho největší chyby?
Nastřádalo se to postupně. Ze začátku dozorčí rada respektovala názor pana primátora, aby tam měl člověka, kterého si přál, takže jsme jako dozorčí rada napříč politickým spektrem byli shovívaví. Na druhou stranu jsme mu zadávali úkoly, které přímo podléhají dozorčí radě – úkoly ve smyslu, aby nám říkal, jakým způsobem jsou vyhlašovány veřejné zakázky, jestli někde nehrozí prodlení při vyhlašování veřejných zakázek nebo jak bude financováno výstavba metra A. Vždy jsme na to dostali odpověď typu nic se neděje, o nic se nestarejte. Dospělo to k tomu, že jsem mu pak dával tyto otázky i písemně, aby se na ně mohl připravit, ale i zde byly ty odpovědi velmi vágní. Poslední kapkou bylo, když na dozorčí radě teď naposledy připustil, že dopravní podnik od 1. 1. 2013 nebude pojištěn, jinak bude muset být porušen zákon o zadávání veřejných zakázek. A uvědomme, že se zde nejedná o pár korun ale o dvě stě milionů korun.
Co jste říkal o prohlášení bývalého ředitele, že měl od politiků snad denně dostávat životopisy lidí, které by tam měl zaměstnat?
O tom zaprvé nic nevím, ale zadruhé musím říct, že jsem ho vždy upozorňoval na to, že na klíčová místa ve vedení dopravního podniku by měl vypisovat veřejná řízení a nevodit si tam svoje známé. To jsme považovali za fatální chybu, protože dopravní podnik prostě není soukromá firma, kde si můžete dovést partu svých známých. On říká, že tam chtěl mít svůj tým, jenže u podniku, který je stoprocentně vlastněn městem to jednoduše nejde. Problémem je, že pan generální ředitel přišel ze soukromého sektoru úplně jiné země a v Americe to prostě funguje úplně jinak než v České republice.
Co čtete za tím, že by to prý podle něj měl být útok na primátora?
To netuším. Na žádné z dozorčích rad jméno pana primátora vůbec nepadlo. Víte, já si spíš myslím, že ono je to prostě někdy těžké, když člověk musí přiznat osobní chybu, takže pak se hledá, co by za tím mohlo být, aby se nemuselo připustit, že jde o pochybení manažerské. V tomto konkrétním případě bych chtěl jakýkoliv politický podtext naprosto vyloučit a mrzí mě, že i pan primátor zde přilil olej do ohně. Musím říct, že bych pro odvolání pana ředitele hlasoval, i kdybych byl úplně sám.
Co to může všechno přinést uvnitř ODS?
Pokud se to nebude někdo snažit rozdmýchávat a dělat z toho politický problém, vybere se standardním výběrovým řízením normální manažer, který bude řídit dopravní podnik a nic se neděje. Hlavní město má spoustu firem a já nepamatuji, že když jsme například odvolávali ředitele dopravního pana Dvořáka, že by Pavel Bém svolával nějaké tiskové konference. Pokud skutečně aktéři pochopí, že se jednalo o pochybení manažerské, tak se nic neděje. Pokud to ale budou někteří používat k rozdmýchávání a zneužívat k tomu, že je za tím politika a útok na primátora, tak nevím… Jsem pouze řadovým členem ODS, nejsem ani ve vedení ani v pražském zastupitelstvu, takže co to znamená pro ODS neumím posoudit. Ale vzhledem k tomu, že v rámci pražské ODS nemáme před žádnými klíčovými volbami, tak se domnívám, že by to nemělo přinášet vůbec nic.
A který byl podle vás lepší manažer v čele dopravního podniku, pan Dvořák, nebo pan Liche?
Dle mého názoru pan Dvořák, protože on vždycky dokázal na dozorčí radě nebo představenstvu svoje názory obhájit. To, že se nyní vytvářejí nějaké kauzy kolem jeho osoby, to ať nyní posoudí jiní. Kdybych ale nyní měl říct, který z těchto dvou pánů se má do vedení dopravního podniku vrátit, řekl bych ani jeden z nich, protože by to bylo politicky naprosto nepřijatelné.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Luboš Xaver Veselý