Na některých "proticovidových demonstracích" jsem zaznamenal i hlasy, že někteří státní zaměstnanci jako učitelé a úředníci jsou vyžírkové, protože v této době pracují na poloviční úvazek a přesto berou plný plat. Co vy na to?
V Pedagogické komoře se sdružují ti nejaktivnější učitelé, kteří mají naopak více práce než dříve a pracují dlouho do noci nebo i o víkendech. Přejít z běžné výuky na on-line vzdělávání je velmi náročné. Myslím si, že právě učitelství je profese, kterou koronavirová opatření proměnila nejvíce. Učitelé si toto povolání zvolili, protože chtějí pracovat osobně s žáky ve třídě, nechtěli být youtubery. Pedagogická komora jim poskytuje zázemí především tím, že se mohou podělit o své náměty nebo pokládat dotazy v našich třiceti facebookových skupinách. Pro každý vyučovací předmět máme jednu. Celkem už sdružují přes 30 000 pedagogů.
Při protestu před ministerstvem školství křičela svolavatelka Jana Peterková: "Plago, styď se. Když neotevřeš školy, měla by se za tebe stydět i tvá máma." Jak to na vás působí?
Já jsem slušňák a nemám agresivitu rád, ani tu slovní. Nesouhlas lze vyjádřit s grácií nebo ironií… Robert Plaga se dlouho bránil uzavření škol, především těch mateřských, což vedlo k šíření nákazy přes děti do rodin, kde onemocněli, nebo dokonce zemřeli jejich prarodiče. Kdyby se školky uzavřely dříve, jak tomu bylo v Německu nebo Rakousku, mohly by být už dávno opět otevřené. Čím později jsme je uzavřeli, tím více se nákaza rozšířila a o to déle bude trvat, než se vrátíme k normálnímu životu. Předčasné rozvolnění vedlo jen k dalším vlnám epidemie a tvrdšímu lockdownu. Kvůli tomu máme nejvíce nakažených a tím i hospitalizovaných a následně zemřelých ze všech států Evropské unie.
Jaká by vlastně měla být strategie návratu dětí do škol?
Návrat by měl být především bezpečný a dobrovolný. Nikdo by neměl být nucen své děti do školy posílat, pokud se bojí o jejich zdraví nebo život seniora ve společné domácnosti. A to ani ekonomicky. Proto by mělo pokračovat ošetřovné i pro rodiče, kteří chtějí pokračovat v distančním vzdělávání svého dítěte. Každý by se tak mohl svobodně rozhodnout, zda pošle dítě do školy, nebo si ho nechá ještě doma.
Obdržel jsem informace, že testy distribuované do škol jsou nekvalitní. A to až tak, že jsou desetkrát horší, než by měly kvalitní antigenní testy být. Testovat tímhle děti vlastně nemá žádný smysl. Je to jen Potěmkinova vesnice. Musím konstatovat, že za stávajících podmínek nelze o bezpečném návratu dětí do škol hovořit. Je to spíše hazard. Nic se předem nevyzkoušelo, rovnou se pojede naostro ve skoro všech školách v Česku. Platí to s výjimkou středních škol, kde se má výuka obnovit o týden později. Přitom jsme měli v březnu otevřené školy pro děti rodičů integrovaného záchranného systému, kde se vše mohlo otestovat. Robert Plaga ale jako vždy zaspal. Horšího ministra snad školství nikdy v minulosti nemělo.
Je datum návratu žáků prvních stupňů a předškoláků do škol 12. dubna, které už schválila vláda, bezpečné?
Mezinárodní doporučení je začít rozvolňovat až od stovky nově nakažených na 100 000 obyvatel. Toto kritérium nyní ani zdaleka nesplňujeme. Predikce říká, že bychom ho měli splnit na přelomu dubna a května, pokud vše půjde dobře. Předčasné rozvolnění může vést k další vlně nákazy a k dalšímu lockdownu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
COVID-19
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Jan Rychetský