Západoevropská města se brání naftovým motorům a zakazují automobilům vjezd. Zanedlouho si s „nafťákem“ nebudeme vědět rady, již nyní se jich Němci zbavují ostošest a tratí přitom tisíce eur. Je to správné a normální, nebo je v tom cosi pejorativního?
Já bych v tom nic pejorativního neviděl. Prostě doba se mění, města jsou automobily přeplněná a motory, které produkují nadměrné množství odpadních plynů, jsou zcela oprávněně upozaďovány. Vím, že v Německu, respektive v německých městech, platí nyní velmi přísné předpisy, a tak se jejich obyvatelé snaží chovat podle toho a neobcházet předpisy, jak se tomu děje zhusta u nás.
Móda velkých aut s naftovými motory se začíná přelévat k nám, a to i přesto, že naše města na ně nejsou vůbec uzpůsobena. Auta s naftovými motory produkují množství výfukových plynů a způsobují tak neúměrné zvyšování teploty ve velkých městech, která nejsou normálním prouděním vzduchu odvětrávána a ovzduší v úzkých a vysokých ulicích se stává nedýchatelné a nadměrně horké. Myslím, že brzo přijde chvíle, že podobné předpisy začnou platit i u nás, pokud se nebudeme chtít ve městech udusit, a móda velkých aut s naftovým motorem se zase „přelije“ jinam. Anebo ta móda pomine. To by bylo ovšem to nejlepší řešení.
Totiž, chceme-li nějak ovzduší zlepšit, musíme začít sami od sebe, a ne problémy svádět na stáda hospodářských zvířat, která vlastně jsou také lidskou produkcí. Jejich účinky jsou ovšem daleko menší.
Nastává doba elektromobilů? Vítězí zelená politika, nebo spíše lobby výrobců, a tak trochu je zneužito jméno Nikoly Tesly?
Nejsem jasnovidec, abych prorokoval, zda nastává doba elektromobilů. A nejsem ani technik, abych řekl, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Domnívám se však, že elektromobily budou jakési překlenovací období, než se najde nějaký jiný, mnohem ekonomičtější a přírodnímu prostředí příznivější způsob přepravy osob. Já bych ho shledával v levné a rychlé veřejné dopravě, která povede i do těch zapadlých míst v lesích či v horách, aby lidé nemuseli používat auta. Já vím, že je to utopie, ale jak pro koho. Zatím shledávám přepravní politiku osob a nákladů, včetně té tak zvané ekologické nebo zelené, poněkud krátkozrakou. Například si myslím, že není dobře dovážet cibuli z Číny, a křen a česnek z Nového Zélandu, a brambory z Egypta. O dalším zboží ani nemluvím.
Zda je zneužito jméno Nikoly Tesly? Já třeba vůbec nevím, jestli náš podnik Tesla měl svou značku krytou patentem, zákonem či jiným nařízením, že by tak mohl vymáhat tučný zisk od amerického podnikatele, který tu značku užil pro svou nově založenou továrnu v USA. Pokud tomu tak není, tak se s tím nedá nic dělat, snad jenom potomci Nikoly Tesly by se mohli s výrobcem elektromobilů soudit, pokud se ovšem už nedohodli jinak. O zneužití bych ovšem nehovořil. Takových značek přece existuje! Řekněte mi třeba, která Mercedes se soudí s automobilovým průmyslem o své jméno, že?
Máme se bát dalších obrovských požárů na planetě? Nyní to byla Austrálie, předtím hořelo na Sibiři, v Amazonii, v jihovýchodní Africe...
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala