Obrovské požáry na planetě. Viník je člověk, nebo příroda? Tání ledovců. Příchod doby ledové? Koronavirus, proč jde z Číny? Uznávaný biolog má odpovědi

08.02.2020 5:10 | Zprávy

ROZHOVOR Přehřátá města potřebují „luftovat“, nikoliv být zaplněna auty. Ta je třeba omezovat, ale ruku v ruce se zvyšováním veřejné dopravy. Kromě světové migrace bychom neměli zapomínat také na migraci naši, vnitřní, která přírodě také mnoho neprospívá. A když už se tak hovoří o koronaviru, neměli bychom zapomenout ani na naši „obyčejnou“ chřipku, která decimuje republiku jen s minimálním zájmem médií. Světově uznávaný geolog a přírodovědec Václav Ziegler si v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz všímá i rozšiřování výskytu vlka a „bordelářství“ některých farmářů, kteří hned spěchají uplatnit náhrady škody za stržené ovce, ale svá stáda nijak nechrání. Navíc jejich údajné bioprodukty nejsou k sehnání, a když ano, tak za nekřesťanské peníze. Že bychom měli v ČR černou díru? To by byla energie zadarmo!

Obrovské požáry na planetě. Viník je člověk, nebo příroda? Tání ledovců. Příchod doby ledové? Koronavirus, proč jde z Číny? Uznávaný biolog má odpovědi
Foto: Václav Fiala
Popisek: Václav Ziegler, světově uznávaný český geolog a paleontolog

Západoevropská města se brání naftovým motorům a zakazují automobilům vjezd. Zanedlouho si s „nafťákem“ nebudeme vědět rady, již nyní se jich Němci zbavují ostošest a tratí přitom tisíce eur. Je to správné a normální, nebo je v tom cosi pejorativního?

Já bych v tom nic pejorativního neviděl. Prostě doba se mění, města jsou automobily přeplněná a motory, které produkují nadměrné množství odpadních plynů, jsou zcela oprávněně upozaďovány. Vím, že v Německu, respektive v německých městech, platí nyní velmi přísné předpisy, a tak se jejich obyvatelé snaží chovat podle toho a neobcházet předpisy, jak se tomu děje zhusta u nás.

Móda velkých aut s naftovými motory se začíná přelévat k nám, a to i přesto, že naše města na ně nejsou vůbec uzpůsobena. Auta s naftovými motory produkují množství výfukových plynů a způsobují tak neúměrné zvyšování teploty ve velkých městech, která nejsou normálním prouděním vzduchu odvětrávána a ovzduší v úzkých a vysokých ulicích se stává nedýchatelné a nadměrně horké. Myslím, že brzo přijde chvíle, že podobné předpisy začnou platit i u nás, pokud se nebudeme chtít ve městech udusit, a móda velkých aut s naftovým motorem se zase „přelije“ jinam. Anebo ta móda pomine. To by bylo ovšem to nejlepší řešení.

Totiž, chceme-li nějak ovzduší zlepšit, musíme začít sami od sebe, a ne problémy svádět na stáda hospodářských zvířat, která vlastně jsou také lidskou produkcí. Jejich účinky jsou ovšem daleko menší.

Nastává doba elektromobilů? Vítězí zelená politika, nebo spíše lobby výrobců, a tak trochu je zneužito jméno Nikoly Tesly?

Nejsem jasnovidec, abych prorokoval, zda nastává doba elektromobilů. A nejsem ani technik, abych řekl, jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Domnívám se však, že elektromobily budou jakési překlenovací období, než se najde nějaký jiný, mnohem ekonomičtější a přírodnímu prostředí příznivější způsob přepravy osob. Já bych ho shledával v levné a rychlé veřejné dopravě, která povede i do těch zapadlých míst v lesích či v horách, aby lidé nemuseli používat auta. Já vím, že je to utopie, ale jak pro koho. Zatím shledávám přepravní politiku osob a nákladů, včetně té tak zvané ekologické nebo zelené, poněkud krátkozrakou. Například si myslím, že není dobře dovážet cibuli z Číny, a křen a česnek z Nového Zélandu, a brambory z Egypta. O dalším zboží ani nemluvím.

Zda je zneužito jméno Nikoly Tesly? Já třeba vůbec nevím, jestli náš podnik Tesla měl svou značku krytou patentem, zákonem či jiným nařízením, že by tak mohl vymáhat tučný zisk od amerického podnikatele, který tu značku užil pro svou nově založenou továrnu v USA. Pokud tomu tak není, tak se s tím nedá nic dělat, snad jenom potomci Nikoly Tesly by se mohli s výrobcem elektromobilů soudit, pokud se ovšem už nedohodli jinak. O zneužití bych ovšem nehovořil. Takových značek přece existuje! Řekněte mi třeba, která Mercedes se soudí s automobilovým průmyslem o své jméno, že?

Máme se bát dalších obrovských požárů na planetě? Nyní to byla Austrálie, předtím hořelo na Sibiři, v Amazonii, v jihovýchodní Africe...

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Václav Fiala

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bourat mýty, zjistit, co se skutečně stalo. Luděk Bednář by chtěl jiné oslavy 17. listopadu

4:44 Bourat mýty, zjistit, co se skutečně stalo. Luděk Bednář by chtěl jiné oslavy 17. listopadu

„O tom, co, jak a proč se v roce 1989 a po něm stalo, by se měla vést svobodná diskuse, ve které by …