Pro SŽDC je prioritou spojení na letiště a maximální zrychlení příprav vysokorychlostních tratí
07.05.2019 13:37 | Zprávy
ROZHOVOR „Nikdy nebyla příprava rozpracována v této míře a nekonalo se tolik jako teď. Víme, kudy trať povede, začnou procesy územního řízení a výkupů pozemků. Předpokládáme, že trať vyjde na čtyřicet miliard. Pro urychlení přípravy a realizace byl celý projekt rozdělen na sedm staveb,“ řekl pro ParlamentníListy.cz ředitel SŽDC Jiří Svoboda k plánovanému vlakovému spojení na letiště.
reklama
Pane řediteli, jak hodnotíte změny ve vládě, dotýkají se i sektoru, kde SŽDC působí?
Působení odcházejícího ministra dopravy Dana Ťoka přineslo do resortu stabilitu. SŽDC akcelerovala přípravu desítek staveb a dařilo se jí v čerpání finančních prostředků z aktuálního Operačního programu Doprava. Věřím, že spolupráce s novým ministrem bude intenzivní a bude směřovat k naplnění priorit současné vlády v oblasti budování železniční infrastruktury, tedy maximální podpoře přípravy výstavby vysokorychlostních tratí v České republice.
Zastavme se u tedy u vysokorychlostních tratí. Jaký je aktuální stav přípravy a kdy, to naše čtenáře bude zajímat především, se s výstavbou začne?
Vládní materiál stanoví další postup při přípravě jednotlivých ramen vysokorychlostních tratí, odhaduje jejich finanční náklady a popisuje efekty plynoucí z různých řešení vysokorychlostní železnice. Ministerstvo dopravy doporučuje výstavbu nových vysokorychlostních tratí v nejvíce vytížených trasách a jejich doplnění konvenčními tratěmi s vyššími rychlostními parametry. Z tohoto pohledu je perspektivní se zaměřit na napojení na evropskou síť vysokorychlostní železnice ve směru Drážďany – Praha – Brno – Vídeň/Bratislava. Další rychlé železniční spojení je plánováno mezi Prahou, Plzní a Mnichovem. Vysokorychlostní trať by měla směřovat také z Brna do Ostravy a dále do polských Katovic. Poslední rychlá železnice má propojit Prahu s polskou Vratislaví. SŽDC postupně zadává ke zpracování studie proveditelnosti na jednotlivá ramena. Kromě toho jsme provedli analýzu možností urychlení přípravy a výstavby VRT, jejímž výsledkem je výčet možných pilotních úseků. Všechny mají významný přínos už pro stávající dopravu, která je dnes realizována na jiných tratích vedených ve směru nově uvažovaných úseků. Proto je důležité, že první stavbu zahájíme už v roce 2025.
Další významnou stavbou, kterou připravujete, je vlakové spojení na letiště. V jaké fázi je příprava?
Nikdy nebyla příprava rozpracována v této míře a nekonalo se tolik jako teď. Víme, kudy trať povede, začnou procesy územního řízení a výkupů pozemků. Předpokládáme, že trať vyjde na čtyřicet miliard. Pro urychlení přípravy a realizace byl celý projekt rozdělen na sedm staveb. První, která již probíhá, je rekonstrukce Negrelliho viaduktu s termínem dokončení příští rok. V roce 2021 by pak měly přijít na řadu traťové úseky Praha-Ruzyně – Kladno a Kladno – Kladno-Ostrovec. Pro obě akce jsme již požádali o územní rozhodnutí, ve druhém případě očekáváme jeho pravomocné vydání již letos v červnu. Modernizované vedení tratí včetně podzemních úseků by mělo zlepšit prostupnost územím, nabídnout vytvoření nových dopravně-urbanistických vazeb a podpořit, urbanistický rozvoj v lokalitách, jako jsou Bubny, Dejvice, Dlouhá Míle, Veleslavín a také Ruzyně, které získají výhodné dopravní napojení.
SŽDC patří mezi největší příjemce peněz z operačních programů. Kam letos budou směřovat?
Pro modernizaci důležitých železničních tratí i uzlů využíváme spolufinancování z fondů Evropské unie, především z Operačního programu doprava (OPD) pro období 2014 až 2020 a relativně nového programu CEF (Nástroj pro propojení Evropy). Aktuálně probíhají práce mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi a přímo na území hlavního města mezi hlavním nádražím a Hostivaří, kde dokonce vznikne čtyřkolejná trať. Stejně naplno se pracuje mezi Berounem a Královým Dvorem, podobně jako na dalších částech plzeňského uzlu. Ještě letos začnou další stavební akce, a to jak na jednom ze zbývajících úseků čtvrtého koridoru mezi Soběslaví a Doubím u Tábora, tak i na první části tratě podél Berounky mezi Prahou-Smíchovem a Černošicemi. Finišuje také příprava modernizace železničního uzlu v Pardubicích, podobnou přestavbou projde uzel v České Třebové.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Dobrý den, jestli vás chápu dobře, považujete se za demokraty. Přijde vám ale demokratické a také nějak prospěšné, když haníte všechny, kteří mají jiný názor než vy? Mám také dojem, že tato vláda se s těmi, co mají jiný názor vůbec nebaví, jen je onálepkuje. To myslíte, že je ta cesta, jak čelit pro...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.
reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.