Minulý týden poslanci schválili církevní restituce, opozici se tak nepodařilo prosadit odklad tohoto zákona na příští rok. Jak tento fakt na Vás zapůsobil?
Velmi se mi nelíbí už to, že poslanci v září odložili hlasování a porušili tak zákon o jednacím řádu. Zamítne-li Senát zákon, jsou poslanci povinni hlasovat o něm ihned na první schůzi sněmovny. Oni tak neučinili. Koalice v té době totiž neměla potřebných sto jedna hlasů, takže hlasování protiprávně odložila na dobu, až si je nakoupí. Pochopila jsem, že jsme opět v normalizaci, kdy zákony a ani názor většiny obyvatel nemají žádnou hodnotu. Pochopila jsem, že národ je zase rozdělen na MY a ONI. Přičemž ONI opět jednají z pozice moci. S demokracií už to nemá nic společného.
Restituce jsou pro ministra financí Miroslava Kalouska "završením dvacetileté snahy a práce napravit částečné křivdy". Kalousek také v jednom z rozhovorů pro média zmínil toto: "Je to symbol, že významná část společnosti - církve nejsou preláti, ale společenství lidí - která je svobodomyslná, protikomunistická, se stane ekonomicky nezávislou na státní moci." Proto prý restituce naprosto obhajuje. Podle něj to je ale právě ten důvod, proč se můžou všichni bolševici napříč politickým spektrem vzteknout. Co těmto jeho slovům říkáte?
Pan Kalousek stejně jako kdysi Gustáv Husák užívá propagandistické techniky. Ty, kteří ho kritizují, pošpiňuje a dává jim cejch. Když pan Kalousek hlásá, že darování státních majetků církvím a peněžní zadlužení dvou generací je výrazem svobodomyslnosti a protikomunistického smýšlení, a že všichni, kdo protestují, jsou bolševici, pak je to stejné, jako když Husák podepisoval vazalství Moskvě a odpůrce nazval pomýlenými a později ztroskotanci. Vidím ale a těší mě, že český národ se nenechá lacinými bláboly pana Kalouska oblbnout.
Straně LIDEM politici z TOP 09 a ODS slíbili možnost vytvořit ve sněmovně poslanecký klub výměnou za to, že budou hlasovat pro restituce. Ministr Kalousek si ale prý nemyslí, že by tento způsob, jakým koalice "vyhandlovala" podporu pro církevní restituce, poškodil politiku, či církve samotné. Jak se na tento fakt díváte?
Když jsem sledovala ono osudné noční jednání, či spíš handl, bylo mi z toho smutno. Handl, který stál na mikrostraně Karolíny Peake, kterou nikdo nevolil, handl, který stál na odsouzeném korupčníkovi, handl, který má okrást občany České republiky…Co k tom dodat?
Jak budete v boji proti církevním restitucím postupovat dál?
Nejbližší potřebné kroky vysvětlím na demonstraci 17. listopadu. Nebo myslíte, že by bylo taktické předčasně vytáhnout trumfy? Ale samozřejmě to není jen na mně. Opoziční poslanci a senátoři, jak avizovali, sepisují ústavní stížnost. Je nutné, aby její součástí byl návrh o odložení platnosti tohoto zákona do doby, než Ústavní soud stížnost projedná a rozhodne. V případě, že ústavní stížnost bude nakonec zamítnuta, zbývá ještě mezinárodní soud ve Štrasburku. Ten zákon totiž porušuje i Listinu základních lidských práv a svobod.
-
TÉMA: Miliardy pro církve
Myslíte si, že zákon kolem majetkového vyrovnání s církvemi je natolik špatný, že by ho rozhodně prezident Václav Klaus podepisovat neměl? Budete třeba Vy osobně apelovat na Klause, aby normu nepodepsal?
Myslím, že na pana prezidenta není nutné apelovat, on sám nejlíp ví, co dělat. Ještě jako premiér České republiky vystupoval proti církevním restitucím, což bylo i jednou ze skrytých příčin „sarajevského atentátu“. Nyní má Římskokatolická církev požadavky ještě větší. Ten zákon je skutečně nehoráznou ignorací jak naší demokratické ústavy, když zvýhodňuje menšinu proti většině, tak je i popřením smyslu českých dějin, když ničí principy Masarykovy republiky a dává Římskokatolické církvi moc, kterou neměla ani za vlády Habsburků. Veto zákona o tzv. církevních restitucích je pro pana prezidenta Klause příležitostí, jak zakončit své funkční období s noblesou.
Jaké budou Vaše další aktivity kolem politiky? Do Senátu jste zvolena sice nebyla, oslovil Vás ale třeba někdo z politiků k nějaké další užší spolupráci?
Jsem spisovatelka a mojí zbraní je pero. Ale nestačí mi se na křivdy a nespravedlnosti jenom dívat od psacího stolu, vždycky si hledám prostor, kde můžu konkrétně pomoct. Ostatně, církevní restituce není moje jediné téma. Věnuji se i problematice školství, justice a sociálním otázkám. Momentálně chystám multimediální projekt, který zážitkovým způsobem zprostředkuje dětem i dospělým dějiny českého národa. Jezdím také na besedy a přednášky po celé republice a i na Slovensko. Teď si píšu projev na tu demonstraci 17. listopadu. Takže pokračuju…
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová