Ředitel Národního divadla: Sólisté u nás berou třeba jen dvacet tisíc. Smutná čísla

25.12.2011 20:51 | Zprávy

NA HRANĚ S XAVEREM Tématem rozhovoru s ředitelem Národního divadla Ondřejem Černým bylo jak sloučení Národního divadla se Státní operou Praha, tak i následná plánovaná stávka odborářů. Motivací k jejímu odvolání byla prý znovu nalezená důvěra stávkujících vůči vedení. Obecnou nespokojenost umělců šéf první české scény ale chápe. Platy českých divadelníků a operních pěvců jsou totiž v porovnání se světem stále nesrovnatelné.

Ředitel Národního divadla: Sólisté u nás berou třeba jen dvacet tisíc. Smutná čísla
Foto: Redakce
Popisek: Odvolaný ředitel Národního divadla Ondřej Černý

Rozhovor s Ondřejem Černým vedl exkluzivně pro ParlamentníListy.cz showman a moderátor Frekvence 1 Luboš Xaver Veselý.

Začněme odboráři ve Státní opeře Praha, kteří na poslední chvíli odvolali dlouho chystanou stávku. Ale pořád se nabízí otázka, jestli situace ve Státní opeře je opravdu tak špatná, že dohnala zaměstnance až k takovýmto drastickým krokům…

Situaci je potřeba vnímat v celém jejím běhu, od počátku roku, kdy byl odvolán ředitel Radim Dolanský a nastoupil jsem jako pověřený ředitel já. Odboráře jsem několikrát vyzýval, abychom se sešli, neboť jsem je chtěl vtáhnout do procesu vstupu do Národního divadla. Oni ovšem jednání jednoznačně odmítali z prostého – a celkem pochopitelného – důvodu, že nesouhlasili se sloučením obou souborů a celou dobu si nepřipouštěli, že by k němu mělo dojít.

Jednalo se tam o platové změny?

Myslím, že to je kombinace více faktorů. Jeden faktor je historický, je potřeba vnímat to, že Smetanovo divadlo, respektive Státní opera, byla čtyřicet let součástí Národního divadla. Ke sloučení došlo v roce 1948, to je ten duch Zdeňka Nejedlého, který se tu pořád ještě vznáší. A v krizových situacích se objevují tendence se k té historii vztahovat. Státní opera při svém vzniku v roce 1991 vlastně navazovala na krátkou, tříletou éru samostatné Velké opery 5. května, která v Praze existovala vedle opery Národního divadla po válce. Nechme nyní stranou fakt, že Velká opera by pravděpodobně nepřežila, ani kdyby nepřišel Únor, protože už v roce 1948 měla obrovské finanční problémy a ukazovalo se, že existence dvou samostatných státních oper uvnitř Prahy je velmi problematická. Nicméně moment toho býti samostatný, nezávislý na Národním divadle, v paměti Státní opery přetrvává. Potom v roce 1991 došlo k oddělení Smetanova divadla od Národního. Tenkrát zvítězil spíše revolučně-antikomunistický pohled, před racionálními argumenty: pan ředitel Drgáč nechtěl, aby se opera oddělila jako samostatná instituce, pouze prahnul po autonomii uvnitř Národního divadla. Což může dnes sám potvrdit. To je ten aspekt historický.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Luboš Xaver Veselý

Mgr. Martin Baxa byl položen dotaz

Hospodaření ČT

Prosadili jste zvýšení poplatků pro ČT a ČR. Jak ale vysvětlíte, že budeme platit víc, ale systém kontroly hospodaření jste ponechali tak jak je - tedy neprůhledný? Proč, když jde o veřejnou službu, z veřejných peněz, nemá veřejnost možnost nahlédnout do toho, jak se s jejich penězi nakládá? To vám ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbořil: Čím papež František pobouřil válečné fanatiky. Konec války na Ukrajině?

13:11 Zbořil: Čím papež František pobouřil válečné fanatiky. Konec války na Ukrajině?

ROZJEZD ZDEŇKA ZBOŘILA I politolog Zdeněk Zbořil vzpomíná na zesnulého papeže Františka. „Při přelet…