Jak se z vaší pozice člověka, který se zabývá poradenstvím v oblasti kvality škol, díváte na současný stav českého školství?
Řadu let, skoro po celý můj dosavadní život, jsem pracovala ve školství a to na různých pozicích. Od vychovatelky přes učitelku na prvním stupni, výchovnou poradkyni až po ředitelku školy. Z tohoto důvodu mám možná trošku jiný pohled na dnešní mládež, která je perfektní, chytrá, má možnost využívat moderních technologií pro svůj žákovský, studentský život. Práce učitele je velmi těžká a pokud ji někdo vykonává jako zaměstnání, moc úspěchů nezažije.
Kde v českém školství vidíte největší nedostatky?
Velký problém pro školy jsou různorodé školní vzdělávací programy. Dítě bude mít problém při přestupu na jinou školu, jelikož každá škola se řídí svým vzdělávacím programem.
Měla by být stanovena správná celostátní strategie školství podle potřeb v návaznosti na hospodářský vývoj státu.
Velký problém je ovšem přijímání studentů budoucích pedagogů na vysoké školy. Pedagogická fakulta se musí stát školou prestižní a ne východiskem z nouze pro nepřijaté studenty.Výběr by měl být přísnější a měl by obsahovat psychologické testy. Jedině člověk, který má vztah k dětem, umí vnímat vliv sociálního prostředí na vývoj jedince, umí naslouchat problémům, které mladý člověk může mít a sám je neumí řešit. Škola sice nemůže suplovat rodinu, ale může v mnohém pomoci a mnohdy pouze škola je pomocníkem při řešení závažných problémů. Mí žáci slyšeli větu: děti nevystudovaly vysokou školu dětskou a rodiče nevystudovali vysokou školu rodičovskou. Všichni se to učí za pochodu a k tomu potřebují zkušeného pomocníka, kantora.
Mladý pedagog přijde po škole bez zkušeností a v té chvíli sehrává důležitou úlohu uvádějící učitel, vedení školy a systematická práce na tvorbě mladé osobnosti. To je také dlouhodobý proces a je zapotřebí kontrolovat odváděnou práci a ne kritizovat, ale radit a předávat zkušenosti. Odborná stránka je samozřejmostí, vždyť každý nastupující učitel má diplom, tím ale začíná dlouhá práce na sobě samém.
Od tohoto se odvíjí úcta žáků k učiteli, prestiž učitele. Žák musí vidět v učiteli osobnost, člověka, který si věří a věří také svým žákům, umí jim naslouchat a umí se vcítit do jejich problémů. Chování žáka se odvíjí od mnoha věcí, obvykle to jsou domácí problémy, problémy se spolužáky, hledání sebe sama. V dnešní uspěchané době to mají mladí lidé těžké, protože jim schází někdo, kdo jim naslouchá a pak nastává situace vyhrocení špatného chování například ve škole vůči žákům, učitelům. Stačí mnohdy málo a vše se zlepší a to je ta mravenčí každodenní práce pedagoga, která se vždy neshledá s úspěchem.
Úcta žáků ke škole a učitelům se neustále zhoršuje. Učitelé však nemají velkou obranu. Neměli bychom se inspirovat zeměmi, kde se studenti při vážných přestupcích trestají vyloučením?
Jsme národem Komenského a na tom bychom měli stavět. Není nutné přebírat některé výkřiky ze zahraničí. Přece trest nepřinese nic pozitivního a to se týká i školy. Trest je poslední východisko.Je nutné soustředit se na kvalitu školství a v této oblasti začít zlepšovat a odstraňovat nedostatky, které ve školství jsou. Proto jsem se začala touto oblastí více zabývat. Kvalita školy podle světového systému kvality IWA stanovuje systém řízení kvality ve školství. Zavedení tohoto systému zkvalitní všechny oblasti týkající se školství, mnoho věcí zprůhlední. Škola je přece živý organismus, který se neustále mění a vyvíjí a manažer (ředitel) školy musí denně reagovat na vzniklé situace.
Měli by učitelé dostat přidáno? Jaký plat by byl podle vás odpovídající pro učitele základních či středních škol?
Kvalitu a úspěšnost učitele neposílíme zvýšením platu. Ředitel školy by měl mít větší pravomoc ty úspěšné náležitě ohodnotit. Tím vůbec nechci podcenit to, že by učitelé měli být lépe finančně ohodnoceni. Jistě velká většina si to zcela právem zaslouží.
Velkým problémem dnešních rodičů je nedostatek volných míst v mateřských školách. Jak by podle vás měla vláda tento problém řešit?
Záleží na pružnosti starostů, jak dovedou získat peníze na rekonstrukce starších objektů. Velkou pomocí jsou závodní školky, které znamenají nový pohled výchovy předškoláků. Je také spousta soukromých iniciativ, které tuto otázku řeší.
Vy jste byla dříve členkou ODS. Co vás přimělo k odchodu z této strany?
Jako ředitelka školy, která chtěla získat pro svou školu peníze, jsem se angažovala politicky. To patří určitě ke každému úspěšnému řediteli, který chce kladně ovlivnit život své školy. Kandidovala jsem za ODS a docela mně vyhovovaly názory této strany. Se změnou vedení ODS se začaly naše názory odlišovat. Jsem aktivní člověk a nebavilo mě, že schopní lidé nedostávali šanci postupovat na vyšší posty, a proto jsem se s touto stranou rozešla.
V uplynulých volbách do Poslanecké sněmovny jste kandidovala za hnutí ANO. Čím vás oslovil Andrej Babiš?
Myslela jsem si, že mě už žádná strana nezaujme, ale jelikož mě stále zajímá politické dění v naší zemi a byla jsem velmi rozčarovaná událostmi na politické scéně a navíc mě nadchly názory politického hnutí ANO 2011, rozhodla jsem se v těchto volbách kandidovat za toto hnutí za Moravskoslezský kraj. Záleží mi na životě mých vnoučat a mladých lidí vůbec, věřím ve zdravý rozum a také v to, že přijde změna. Celý život pracuji s mladými lidmi, formuji jejich názory, vychovávám je k čestnosti, ohleduplnosti, víře ve spravedlnost, a proto nechci, aby žili v prostředí, ve kterém vládne korupce, nejen peněžní, ale i politická, a neschopní lidé a ti, kteří myslí jen na sebe.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Kupka