V dopravních prostředcích, ve vestibulech metra i jiných výlepových plochách se to nyní v hlavním městě množí sliby různých nových nebo rádobynových subjektů. Čím to, že jich začalo najednou být jako hub po dešti?
Někteří z nich, především ti z ODS, »u toho« byli řadu let a cítí, že by jim to voliči mohli pěkně spočítat. Tak převlékli dres, narychlo slepili nový subjekt, občas také hrábli do uměleckých a sportovních sfér pro nějakou tu populární tvářičku, z níž ze dne na den udělali odborníka na komunální politiku - a hurá do voleb. Kalkulují s tím, že voliči nemají paměť. Dále jsou tady různá uskupení, která občany přesvědčují, aby nevolili politické strany, ale pouze je. Místo volebního programu mají jen pár populistických výkřiků a těžko odhadovat, co po případném zvolení budou prosazovat, a ke komu se přikloní. A konečně jsme svědky vytvoření poněkud zvláštních koalic, kdy na jedné kandidátce najdeme bojovníky za zeleň a životní prostředí, spolu se známými developery, kteří chtěli například zastavět Bráník, a ještě do party přiberou KDU-ČSL.
Šéf hnutí ANO Andrej Babiš prohlásil, že komunální a senátní volby nejsou tak důležité jako volby do Poslanecké sněmovny. Jak to vnímáte vy?
Tento výrok Andreje Babiše považuji za naprostý nesmysl, kterým jako by vybízel voliče, aby nechodili k volbám a zůstali doma. Přitom zvolení zastupitelé budou rozhodovat o rozvoji města i jeho městských částí, o tom, jestli tam budou mateřské školy, nebo herny, jestli peníze půjdou na bydlení, sociální služby, údržbu zeleně a chodníků, nebo na podivné zakázky pro různé kamarády. A Senát? Chápu, že se mnoha lidem jeho existence nezamlouvá, ale prostě tady je a jeho pravomoci nejsou zanedbatelné. Kromě projednávání zákonů ze sněmovny, které schvaluje, zamítá nebo vrací s pozměňovacími návrhy, může předkládat vlastní zákony a v případě rozpuštění sněmovny přijímá různá zákonná opatření. Vedle toho vyjadřuje souhlas se jmenováním ústavních soudců, které navrhuje prezident, a o tom, jaký význam jejich následné rozhodování má, jsme se v minulosti opakovaně přesvědčili.
Jaké je podle vás největší reálné nebezpečí, které by mohlo vzejít z výsledku voleb?
Pokud bude pokračovat vláda pravice, můžeme se těšit na další tunely, předražené karty, vyhazování peněz daňových poplatníků za neprůhledné zakázky a soukromé externí firmy, kterým se platí za činnosti, jež mohou vykonávat magisterští právníci, zaměstnanci a úředníci. Peníze pak budou chybět na to, co je potřeba.
Nebezpečí vidím také v tom, že se letos do voleb zapojila také řada developerů. Proč, to je asi každému jasné. Již nyní jsme svědky toho, jak menšinová Rada hl.m.Prahy TOP 09 vytváří podmínky pro výstavbu na plochách zeleně na Vidouli a v Roztylech či jak primátor Hudeček prosazuje tzv. metropolitní plán, aby si developeři pod značkou „svoboda developerům, veřejná zeleň na obtíž” mohli dělat co chtějí.
KSČM jde do voleb s odvážnou myšlenkou – bezplatná MHD . Jak odpovíte kritikům, kteří tvrdí, že je to nezodpovědné vůči rozpočtu hlavního města a že peníze z jízdného budou pak chybět?
Myšlenka zavést bezplatnou městskou hromadnou dopravu není nová. Uvažovalo se o tom už v osmdesátých letech 20. století a my, jako pražská stranická organizace, jsme rozjeli kampaň za ni spolu s Komunistický svaz mládeže v roce 2005. Odzkoušena je v některých městech v zahraničí i v ČR. Je samozřejmé, že by bylo potřebné najít v rozpočtu peníze, které by výdaje za jízdné nahradily. Že musí skončit předražování zakázek, neprůhledná výběrová řízení, korupce, úniky peněz do soukromých sfér. Tady se ztrácí miliardové částky, které by se daly použít (viz předražený tunel Blanka za 37 mld. Kč, karta Opencard za více jak 1 a čtvrt mld Kč atd.).
Přínos zavedení bezplatné MHD by byl podle nás značný. Všude, kde k tomuto kroku došlo, se výrazně snížil počet automobilů (např. v Tallinnu o 15 procent), což má jednoznačný vliv na životní prostředí a kvalitu života občanů. Větší atraktivita Prahy s bezplatnou dopravou může mít dopad na větší mobilitu lidí a nárůst turismu a z něho plynoucí daňové efekty. Ušetřilo by se za Opencard, tisk a distribuci jízdenek, za pořizování a provoz označovacích strojků, za vymáhání pokut udělených černým pasažérům atd. Chceme proto zahájit seriózní diskusi a zpracování analýz na toto téma s odborníky, městskými částmi, iniciativami i veřejností.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: tan