Pane starosto, na konci dubna neprošlo v Senátu omezení imunity ústavních činitelů. Jaký postoj ke změně Ústavy ve prospěch omezení imunity zaujímáte Vy?
Skutečnost, že v Senátu opět neprošlo omezení imunity, jenom dokresluje, proč mají lidé v České republice tak výrazně negativní vtah k politice jako takové a politikům vůbec. Senátoři (a je lhostejné, zda z pravé či levé strany politického spektra) opět svým voličům vzkázali, že se cítí „nadlidmi“, kteří se svých výsad nezbaví a většinový názor společnosti je nezajímá. Kdyby se takto přezíravě chovali komunální politici, byli by v dalším období nevolitelní. Současný volební systém ale dovoluje poslancům a senátorům mnohé. Veřejnost navíc velmi zlobí průhledné metody, které vedou k neschválení jakékoliv novely, kdy se pravice vymlouvá na levici a obráceně s tím, že předloží daleko lepší návrh, který určitě druhá strana bude muset podpořit. Tato dávno prohlédnutá hra se tady hraje již více než 20 let.
Před několika dny proběhlo hlasování o důvěře nové vládě. Jak byste jej hodnotil, a co lze podle Vás od nové vlády očekávat?
Můj pravicový názor je pro setrvání vlády a provedení nutných reforem. Na druhé straně nevím, jestli se dá k reformám pouze proškrtat a jestli snížení koupěschopnosti obyvatel bude tím správným impulsem pro nastartování ekonomiky. Pád vlády by však vedl k předčasným volbám, které by s největší pravděpodobností vyhrála levice, a tím by se již nyní bolavé reformy opět oddálily. Ostatně ČSSD má tuto svoji strategii dobře promyšlenou. O co více lidem rozdá, o to více budoucí vláda, která ji vystřídá, bude muset škrtat a vznikne další prostor pro demonstrace či generální stávky organizované „nezávislými“ odbory. Z tohoto důvodu jsem schopen akceptovat vládu i s odpadlíky VV. Samotné Věci veřejné jsou podle mne již nyní mrtvým projektem a jde pouze o to vydržet a „vydělat nějaké peníze než úplně skončí tato malá historicko-parlamentní fraška.
Ač jste v komunálních volbách kandidoval za ODS, členem strany již delší dobu nejste. Co Vás přimělo k vystoupení ze strany? A jak vnímáte současné problémy, které se objevili kolem kauzy Bém-Janoušek? Domníváte se, že tyto kauzy budou mít dopad na ODS v krajských volbách? Jak odhadujete, že volby dopadnou?
Z ODS jsem vystoupil po komunálních volbách v roce 2010, které jsme opakovaně a výrazně vyhráli. Konkrétně rok 2010 byl pro ODS komunálním fiaskem a své pozice si udrželo jenom pár větších měst (v Karlovarském kraji jsme byli jediní nad 10 000 obyvatel). Tento výsledek v kraji, kde dříve zcela jasně vítězili komunisté, je o to cennější. Přesto Výkonná rada ODS zrušila naše místní sdružení poté, kdy jsme do rady města přijali předsedu TJ, od které nyní přebíráme do majetku města všechna sportoviště, protože jsme oprávněně předpokládali, že se bude jednat o velice složitý proces. Problém byl v tom, že onen předseda byl nezávislým kandidátem na kandidátce KSČM. Tento krok jsem vnímal jako velmi hrubé znevážení práce své i práce mých kolegů. Vystoupení z ODS mne nakonec osvobodilo ze zaujatého pohledu na celkovou politiku strany. S největší pravděpodobností bych stejně po aférách, které touto stranou dlouhodobě zmítají, dále své jméno nespojoval. Nejsem prognostik, ale myslím si, že svým chováním i politikou v současné době ODS velmi ulehčuje situaci sociálním demokratům z pohledu blížících se voleb, které pro ni (ODS) dopadnou velmi špatně. Z pohledu například řízení Karlovarského kraje se tohoto výsledku bojím.
Jaký postoj zaujímáte k problémům s dostavbou s rychlostní komunikací R6? Na základě rozhodnutí Ministerstvo dopravy je navíc od poloviny dubna, po otevření úseku z Nového Sedla do Sokolova, zpoplatněna jízda po celé komunikaci vedoucí z Jenišova do Chebu, dálniční známkou. Co na to říkáte?
Vnímám snahu ministerstva dopravy získat peníze z kdejakého kousku silnice ale zpoplatnění úseku R6 z Chebu do Karlových Varů pro osobní vozidla příliš nechápu. Většina osobních a často i nákladních aut dnes tuto rychlostní silnici objíždí a tím výrazně zhoršuje jak životní podmínky obyvatel malých obcí, kterými projíždí, tak i již tak mizernou kvalitu vedlejší silnice. Ta se bude muset za drahé peníze opravit. Protože se jedná o silnice II. třídy, bude je ale opravovat kraj, který se i bez této zátěže potýká s katastrofálním nedostatkem peněz na opravy často hodně špatných silnic. Tak mne napadá, proč se vlastně ta rychlostní silnice dělala? Aby odlehčila dopravě? Tak to se tímto krokem popřelo.
Jak informovaly ParlamentníListy.cz, v únoru dva neznámí pachatelé hodili několik zápalných láhví na ubytovnu v Aši. Ač se nikomu nic nestalo, policie začala případ prošetřovat a nevyloučila ani rasový podtext. Jak se situace vyvíjí nyní, byli pachatelé již dopadeni? A jak je to celkově s bezpečností občanů ve městě? Mohou se cítit bezpečně?
Ašsko je asi podobně jako jiná města zejména v příhraničí zatížena přílivem romského obyvatelstva, které migruje a páchá majetkovou trestnou činnost. Dosud jsme neměli problémy s agresivitou, ale obáváme se, že nezávisle na těchto skupinách chudých lidí se pohybují po republice také agresivní skupiny, které vytvářejí napětí tu na Šluknovsku, tu na Břeclavsku či jinde. Z tohoto vzniká oprávněná obava a nervozita obyvatel, kteří například v Aši žijí léta a zároveň živná půda pro extremistické skupiny, které si populistickými hesly postupně razí cestu do parlamentu jako kdysi Sládkovi Republikáni. Jak vyřešit tuto situaci nevím, ale jsem přesvědčen o tom, že řešení musí přijít rychle a navíc konsensuální v rámci politického spektra. Žhářský pokus v Aši nebyl dosud uzavřen, ale s největší pravděpodobností se jedná o rasově motivovaný útok. Vnímám jej jako provokaci, která byla řízena zvenčí a měla za úkol vyostřit vztahy mezi majoritou a minoritou. To se zatím nepovedlo, ale obávám se, že se něco podobného může opakovat. Proto jsme požádali krajského ředitele PČR plk. Tomáška o schůzku se členy rady města, která se má týkat problematiky bezpečnosti na Ašsku. Tato schůzka proběhne dne 7.5.
Jaká je ve městě míra nezaměstnanosti a jaké jsou zde pro obyvatele pracovní příležitosti?
Na Ašsku je nyní nezaměstnanost asi 8 procent. Větší problém je s podprůměrnými mzdami. Proto se v současné době snažíme o vytvoření nabídky pro investory, kteří by využili naprosto ideální propojení našeho města s německou dálniční sítí a velmi snadnou dostupností průmyslových oblastí Saska i Bavorska
Co považujete ve funkci starosty za svůj největší úspěch a na co byste se chtěl zaměřit letos? Do jakých projektů bude například město letos investovat?
Za svůj úspěch považuji to, že se mi ve funkci starosty daří působit již čtvrté období, aniž by měli moji spoluobčané a voliči potřebu změny. Velmi mnoho úsilí jsme věnovali přípravě na programy Evropské unie a z nich se nám daří čerpat poměrně hodně peněz, které potřebujeme k zahlazení stop, které na Ašsku zanechala doba, kdy jsme byli vojenským městem a pevnou hrází socialismu a míru. Této „hrázi“ musela ustoupit velká část města i jeho okolí a jizvy vybouraných čtvrtí i samotného centra budeme zahlazovat ještě dlouho. Přesto se již mnohé podařilo a dnes je město Aš opět příjemným místem k bydlení i k návštěvě. V současné době využíváme výhodné polohy města a společně se saskými i bavorskými kolegy budujeme cyklostezky spojující Aš s velkými měst jako je Oelsnitz a Wunsiedel, abychom společně podpořili rozvoj cestovního ruchu. Spoustu peněz a energie věnujeme na úpravu centra města, jeho sídlišť ale i krásných parků, které byly velmi dlouho zanedbávány.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový