Pane starosto, co říkáte na rezignaci ministra školství? A jaký je Váš názor na to, že je to již osmý ministr, který opouští Nečasovu vládu?
Rezignace pana ministra Dobeše mě překvapila zejména poté, čím vším si musel kvůli různým reformám projít. Možná to má spojitost s neúspěchy v oblasti řízení dotací poskytovaných z fondů Evropské unie. Vládě určitě taková fluktuace příliš neprospívá. Nicméně zásadní problém v tom nevidím. Důležité je, aby zůstala vůle i nadále prosazovat reformní kroky.
Úředníci z Bruselu se začali v nedávné době zajímat o masivní propagační kampaň Středočeského kraje, za kterou chce hejtman David Rath utratit téměř 80 milionů korun. Co si o tom myslíte? A pokud hovoříme o panu hejtmanovi, jaký je Váš názor na webové stránky pro mladé, které spustil Rath v březnu? Domníváte se, že budou prospěšné nebo jde jen o plýtvání penězi v době krize?
Nepochybuji o tom, že bruselští úředníci vše “dokonale“ prověří a sdělí nám svůj závěr. Bez bližší znalosti celé věci je obtížné se k ní vyjadřovat. Nicméně si nejsem jistý, zda jsou to opravdu dobře vynaložené prostředky. Webové stránky pro mladé se mi bohužel nepodařilo najít, možná i to svědčí o jejich prospěšnosti nebo o tom, že už nejsou určeny pro mě.
Pokud budeme hovořit o Lysé nad Labem, jaké problémy nejvíce sužují zdejší obyvatele, a jak se Vám daří tyto problémy řešit?
Asi největším problém, který ale řeší většina měst ve Středočeském kraji, je doprava. U nás je to zejména neexistence severojižního obchvatu na silnici 272. Tato komunikace slouží jako zkratka mezi rychlostní silnicí R10 a dálnicí D11, po které projede přes centrum města deset tisíc aut denně. Jsme ve fázi, kdy je vydáno platné územní rozhodnutí. K vydání stavebního povolení je potřeba vykoupit pozemky. To se zatím nedaří. Proto jednáme se Středočeským krajem o možnostech, jak celou situaci urychlit. Jednou z variant je i možnost, že by pozemky vykupovalo město na svůj náklad.
Dalším problémem, který vyvstává v posledních letech, je zhoršování se kvality ovzduší. Podle studie, kterou jsme si nechali vypracovat ČHMÚ, je to způsobeno zejména návratem k topení tuhým palivy na úkor plynu. Je to pro nás nová situace a zatím jsme nenašli způsob, jak celou vzniklou situaci řešit.
Do čeho bude město letos investovat? A jaký je Váš názor na novelu zákona o rozpočtovém určení daní? Co od novely očekáváte?
Město v letošním roce dokončuje čtyři velké projekty spolufinancované Evropskou unií, a to dokončení kanalizační sítě ve městě, rekonstrukci a intenzifikaci čistírny odpadních vod, rekonstrukci nám. Bedřicha Hrozného a Zámecké ulice a výstavbu nového pavilonu mateřské školky Čtyřlístek. Pokračujeme v postupné obnově památkové zóny a ve výstavbě a opravách chodníků a komunikací. Můj názor na novelu o rozpočtovém určení daní je jednoduchý, když se o něčem dlouho hovoří, tak zůstává jen u slibů. O změně RUD je slyšet neustále, ale žádná zásadní změna nepřichází. Pokud by se vláda a sněmovna dokázaly dohodnout na úpravě prezentované předsedou vlády Nečasem, tedy posílení rozpočtů menších obcí a měst tak, aby nemuselo dojít ke krácení rozpočtů velkých měst, budu spokojený.
Dopravní infrastruktura patří k dlouhodobě největším problémům Středočeského kraje. Jak vnímáte situaci u Vás?
Problémy s automobily jsem již uvedl výše. Co se týká veřejné dopravy, má město tu velkou výhodu, že je s Prahou spojeno železniční tratí, která je zapojena do systému PID. Trať, co se týká osobní dopravy, patří mezi nejvytíženější v ČR. Bohužel s rostoucími obavami sleduji snahy Středočeského kraje zrušit na svém území integraci do PID. Nejistá je i budoucnost autobusové dopravy na území kraje.
Co považujete ve funkci starosty za svůj největší úspěch?
Za největší úspěch považuji skutečnost, že i po téměř šesti letech starostování si, alespoň doufám, zachovávám zdravý rozum a veselou mysl.
Jak podle Vás dopadnou krajské volby?
Tak to si opravdu netroufnu odhadnout.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový