Na začátku roku byla spuštěna reforma práce ministra Drábka, kterou však po zavedení provázely nemalé problémy. Pociťujete tyto problémy i u vás?
Dosud není zřízen elektronický přístup obcí do Jednotného informačního systému pro zapisování do Standardizovaného záznamu, přestože jsme jako obec o to požádali a přestože nám to zákon ukládá. Tímto nedodržujeme literu zákona a prozatím vše vedeme v papírové podobě. Nicméně pro naši práci chybí náhled do informačního systému a velmi nám to ztěžuje práci. Papírové podklady předáváme pracovníkům úřadu práce.
Dalo by se hovořit i o dalších návazných chaotických problémech se stěhováním, archivací a vyčištění spisové služby, kde zůstaly nedodělky po odcházejících pracovnících.
A jak byste hodnotila celkové fungování vlády? Domníváte se, že se jí podaří dostát svým slibům?
Zejména v oblasti dopravy a životního prostředí, bez dodržení nejen slibů, ale i vládních usnesení, by byla situace na Třinecku velmi kritická a děláme vše pro to, aby se tak nestalo.
Pokud budeme hovořit o Třinci, jak byste hodnotila největší problémy, které trápí obyvatele?
V první řadě bych zmínila neúnosnou dopravní situaci na hlavním tahu I/11, který protíná Třinec. Během dopravních špiček se tvoří souvislé kolony aut a kamionů, často dochází k dopravním nehodám, které už tak složitou dopravní situaci zhoršují. Tato problematika rovněž souvisí s další oblastí, která obyvatele trápí, a tou je především v zimních měsících kvalita ovzduší. Z tohoto důvodu se Třinec zapojil mezi města, která podepsala společnou deklaraci s ministerstvem životního prostředí a účastníme se společných setkání, která mají za cíl podpořit zvýšení kvality ovzduší v našem kraji. Letos se také budeme ještě více zaměřovat na oblast sociální. Z tohoto důvodu jsme si nechali loni zpracovat sociodemografickou studii, ze které vyplynuly závěry, které chceme nyní realizovat v praxi.
Již v loňském roce zakázal Třinec na svém území provozování výherních hracích automatů. Co si od zákazu slibujte, a kdy by měly výherní hrací automaty z města zmizet úplně?
Důvody pro to, aby se záležitostí výherních hracích přístrojů město začalo zabývat, byl nadměrný počet těchto přístrojů, zejména v centru města, které v některých lokalitách doslova blikalo reklamami na hazardní hry. Negativní společenské následky hraní na „automatech“ jsou natolik všeobecně známé, že je nemusíme dopodrobna popisovat. Připomeňme si ty nejvíce negativní jevy související s gamblerstvím: rozpady rodin, zadluženost hazardních hráčů, alkoholismus či utrpení dětí. Vydáním obecně závazné vyhlášky o zákazu provozování výherních hracích přístrojů bychom tyto negativní jevy chtěli eliminovat.
Pro poslance za Třinec, Jiřího Rusnoka z Věcí veřejných, je pro letošní rok největší prioritou legalizace prostituce, jak se k případné legalizaci prostituce stavíte Vy?
Otázka prostituce je v našem městě okrajová, s touto oblastí nejsou v Třinci žádné problémy.
Jaká je v Třinci v současné době míra nezaměstnanosti?
Ke konci roku 2011 byla míra nezaměstnanosti na 7,15 procentech. S příchodem jarních měsíců se dá předpokládat, že se bude před sezónou ještě snižovat. Rozvoj města Třince a celé spádové oblasti je po celá desetiletí ovlivňován dominantním průmyslovým podnikem – Třineckými železárnami. Ty patří samozřejmě mezi největší zaměstnavatele, ale na území města působí řada dalších prosperujících firem. Jednou z našich priorit je podpora zaměstnanosti. Třinecká průmyslová zóna Baliny už je zcela zaplněna. Celkově zde v roce 2012 má pracovat cca 1200 zaměstnanců, včetně lidí se sníženou pracovní schopností v chráněných dílnách.
Co je vaší prioritou pro letošní rok? Do čeho bude město investovat?
V současnosti je naší největší prioritou projekt Via Lyžbice, tedy zpřístupnění a dopravní propojení podjezdem s místní částí Lyžbice, kterou od centra města odděluje mezinárodní železniční koridor.. Zpřístupnění části Lyžbic s centrem města je prioritou už léta. Již od roku 2003, kdy se vědělo, že železniční trať bude modernizována, bylo prioritou města zajištění dostatečného počtu křížení místních komunikací s železniční tratí. Příprava projektu spolkla neuvěřitelně mnoho sil i času. Zajistili jsme výkupy pozemků, zpracování projektové dokumentace, byli jsme nápomocni při řešení všech administrativních překážek. Nejtěžší však bylo - vzhledem k financování celé akce - přesvědčit Moravskoslezský kraj o regionálním charakteru tohoto projektu, což se podařilo. Třinec se na akci bude podílet jen malou částí, a to cca 5 miliony Kč na výstavbu parkoviště. Kromě toho se město letos změří také výstavbu nového chodníku podél I/11 a rekonstrukce stávajících komunikací v centru města či vybudování vodovodu v okrajové části Třince.
Jakou změnu očekáváte vzhledem k blížícím se krajským volbám?
Doufám, že Třinec bude mít silnější zastoupení v krajském zastupitelstvu, aby zájmy východní části regionu byly důrazněji prosazovány.
Na co byste pozvala čtenáře přímo do Třince?
Pozvat na hory, na Javorový, veřejnosti bude zpřístupněn v červnu gutský kostelík, který prochází náročnou rekonstrukcí, na řadu akcí, které se v červnu chystají, za zhlédnutí stojí sportovně relaxační areál s lesoparkem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový