Je podle vás mladá generace ze severu nadějná nebo na učení kašle? Vnímáte rozdíl úrovně maturantů dnes a před dvěma dekádami?
Je pravda, že v procentu vysokoškolsky vzdělaných obyvatel je Ústecký kraj v rámci České republice na předposlední příčce. Za ním je už jen kraj Karlovarský. Ale žiju zde už třicet let a nemyslím si, že by se situace nějak výrazně posunula negativním směrem, co se týče struktury populace a studijních předpokladů mladé generace. Na vině je spíše stávající přebujelá síť škol a je to samotné školství, co se vyvíjí negativně. Kapacita škol, jejichž počet výrazně přesahuje potřebu a počet žáků, a celý systém má onen ne příliš pozitivní vliv, kam žáci a studenti směřují. Školy se snaží přijmout co nejvíce žáků díky normativnímu financování. Tak vzniká boj o ´duše´, protože školy si svým naplněním zajišťují budoucnost – co žák, to určitá suma do rozpočtu. Už dávno na naprosté většině škol neplatí výběr a přijme se, kdo dá přihlášku.
Pak z toho vznikají situace, kdy s takovým vzorkem populace není možné docílit stejných výsledků, jako před dvaceti třiceti lety, a logicky jde úroveň poskytovaného vzdělávání dolů. Tedy - úroveň žáků nevnímám příliš odlišnou, není to o poklesu studijních předpokladů. Ale směrem dolů šly nároky škol. A to na všech typech škol bez rozdílu – není to tak, že by odborné školy dohnaly gymnázia a podobně. V průměru pak v dané třídě, kde se sejdou žáci na různé úrovni, nelze naučit tolik jako dřív, kdy existoval výběr. To je hlavní faktor. Ti hůře vzdělavatelní se dnes dostávají do stejné škatulky s nadanými, takže kantor pak musí svůj výklad a hodnocení přizpůsobit průměru. No a my to pak výsledky sklízíme na vysokých školách!
Takže mezery ve vzdělání oproti situaci před deseti dvaceti pak tedy stejně vnímáte?
Absolventi středních škol mají obrovské mezery. V matematice, v jazycích, leckdy se s nimi začíná téměř od začátku. A pokles kvality se tím projevuje i na vysokých školách. A to je velká škoda. Populační křivka je navíc bohužel taková, jaká je: početně slabší ročníky se nyní dostávají na vysoké školy, které se pomalu dostávají do podobné situace jako školy střední.
Ale pokud vím, dostat se zrovna na vaši školu také není úplně těžké. Klasické přijímací zkoušky rovněž neděláte, stejně jako mnoho nejen středních, ale i vysokých škol…
Ano, klasické přijímací řízení neděláme. Tvrdíme, že školné, které u nás student zaplatí´, je dostatečným motivem pro to, aby se kvalitně připravoval. Pokud někdo investuje svoje peníze - a ne malé - aby na škole mohl studovat, tak ho to přirozeně vede k tomu, aby za ně něco chtěl a aby od školy požadoval předání vědomostí, které předpokládal, že na ní získá.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš