Jak hodnotíte novelu zákona o pedagogických pracovnících, podle které budou moci ve školách učit i nepedagogové?
Myslím si, že novela je legislativní zmetek. Obsahuje řadu nedomyšlených změn. Je celá špatně napsaná, takže nepůjde opravit pozměňovacími návrhy. Proto by měla být kompletně zamítnuta. Ředitel školy může výjimečně zaměstnat člověka bez pedagogického vzdělání jako učitele již nyní. Novela ovšem dělá z této výjimky pravidlo. Nenabízí řešení aktuálního problému s nedostatkem kvalifikovaných učitelů. Jedná se naopak o totální rezignaci na jeho řešení ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Co přesně novela umožní?
V současnosti musí ředitel školy volné místo obsadit kvalifikovaným učitelem. Když se o tuto pozici uchází zároveň vystudovaný učitel i nekvalifikovaný, musí přijmout toho prvního. Novela umožní upřednostnit člověka bez pedagogického vzdělání, kterému ředitel školy škrtem pera kvalifikaci uzná, a to až na 3 roky. Zatímco aprobovaný učitel studoval 5 let na vysoké škole učitelství, nebo si doplnil kvalifikaci 250hodinovým studiem tzv. pedagogického minima, nově bude za kvalifikovaného považován i člověk, který nesložil žádnou zkoušku z psychologie, pedagogiky či didaktiky, ani nemá žádnou praxi ve škole. Přesto bude moci učit nejen odborné předměty na střední škole, ale i jakýkoliv předmět na 2. stupni ZŠ. A zprostředkovaně může mít dokonce většinu úvazku na 1. stupni základní školy.
Co tato novela podle vás přinese pedagogické profesi jako takové?
Přínosy novely nejsou žádné. Novela způsobí výhradně ztráty. Především ztrátu prestiže učitelské profese. Pedagogické fakulty se vlastně stanou zbytečnými, protože bude moci oficiálně učit kdokoliv cokoliv. Odborníci se samozřejmě do škol nedostaví, protože jinde mají o třetinu vyšší plat. Těžko se také budou vypořádávat s inkluzí, když nemají žádné pedagogické vzdělání. Naopak vystudovaní učitelé je budou muset ve svém volném čase vše za pochodu doučovat.
Proč se proti této novele školské odbory a Pedagogická komora staví?
Nemohu hovořit za školské odbory, ale členům Pedagogické komory vadí nejvíce to, že změnou by utrpěla kvalita vzdělávání žáků. Je vědecky prokázáno, že aprobovaná výuka je kvalitnější než nekvalifikovaná. Protestovat by tudíž měli hlavně rodiče. Pedagogická komora uspořádala anketu mezi učiteli – více než 90 % respondentů je proti tomu, aby žáky učili lidé bez pedagogického vzdělání. Proti novele vystoupily i akademické senáty pedagogických fakult nebo bývalý ministr školství Stanislav Štech.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž