Pane ministře, je druhá polovina října, pole jsou sklizená a zoraná, zemědělská sezóna končí. Jaká byla?
Takhle to říkáte, jako kdyby orbou a zasetím ozimých plodin všechno skončilo, zemědělci se někam schovali a zahájili zimní spánek. Tak to přece není. Živočišnou výrobu nezastavíte, stejně jako musí celou zimu běžet distribuce rostlinných produktů vypěstovaných v létě. To jen říkám, aby si někdo nemyslel, že se zemědělci s příchodem zimy schovají někam do tepla a čekají na jaro. Ale k vaší otázce, jaká byla sezóna... Řekl bych, že byla průměrná – v tom smyslu, že zemědělství je zásadně závislé na počasí a počasí nikdy nevyjde přesně tak, jak by pěstitelé potřebovali. Letos se největší výchylka projevila na jaře a zejména na jižní Moravě, ale také třeba na Rakovnicku. Několik oblastí potrápily jarní mrazy a dlouhé sucho, což se negativně projevilo na úrodě.
Ministerstvo reagovalo v létě balíčkem opatření na zmírnění těchto škod, který byl postaven především na odkladech různých splátek a podobně. Nečekali zemědělci přece jen víc?
Kdo by nechtěl víc? Ale nikdo nemohl doufat, že prostě přisypeme „nějaké“ peníze. Stát bohužel z minulosti nemá žádný otevřený a ze strany EU notifikovaný program, přes který by mohlo zemědělcům poskytnout nějakou dodatečnou dotaci, o rozpočtové situaci nemluvě. Přesto si myslím, že jsme udělali maximum možného. Společně s nevládními organizacemi jsme se snažili nastavit systém, který by ulehčil finanční situaci jednotlivých suchem postižených zemědělců nebo podniků nejen možností odložit některé platby vůči státu, které by jinak museli udělat, ale současně jsme urychlili výplatu obvyklé platby za plochu označované zkratkou SAPS. Odložení výdajů a urychlení příjmů se ve finanční situaci zemědělců muselo projevit pozitivně.
Byla to jediná nepříjemnost celého roku?
Znáte to, skoro každý den se stane něco nečekaného, co člověk musí řešit, ale jinak mám z toho celkově složitého roku spíš dobrý pocit. Přes původní nejistotu se i letos podařilo najít peníze na národní doplňkové platby Top-Up, kterými dorovnáváme rozdíly mezi platbami SAPS pro zemědělce ve starých zemích EU a platbami pro naše zemědělce, které se na úroveň starých zemí postupně dotahují. Na začátku roku nám tyto prostředky nebyly přiděleny, ale během roku jsme je společně s Ministerstvem financí dali dohromady, takže jsou i na letošek zajištěny. I díky tomu bude objem letos vyplacených dotací o více než miliardu vyšší než vloni. Také mám radost, jak se k cíli posouvá jeden z prioritních úkolů, tedy redukce kontrolních a inspekčních organizací podřízených ministerstvu.
Myslíte sloučení pozemkových úřadů a Pozemkového fondu zákonem o Státním pozemkovém úřadu, který v září prošel Poslaneckou sněmovnou a je v Senátu?
Nejen to. Prošli jsme zevrubně celou strukturu podřízených organizací a našli celou řadu témat, činností a agend, které lze řešit efektivněji nejen z hlediska vnitřního chodu resortu, ale i z hlediska podnikatelské veřejnosti, která oprávněně kritizuje například dvě na sebe navazující kontroly plnění podmínek nakládání s masem – u syrového ze strany veterinární správy podle veterinárního zákona, u zpracovaného masa ze strany Státní zemědělské a potravinářské správy podle zákona o potravinách.
Jak rychle tyto nelogičnosti a zbytečné zatěžování zemědělců a potravinářů odstraníte?
Už jsem řekl, že ty jednotlivé kontroly běží podle různých zákonů, takže ještě chvíli – tím myslím několik měsíců – potrvá, než vzniknou příslušné návrhy novelizačních zákonů a než to projde legislativním procesem. Nechci, aby to znělo jako výmluva, ale všechny změny je potřeba detailně promyslet a naformulovat, jinak by hrozilo, že vyřešíme jeden problém a jiný vytvoříme.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rep