První větší sklárna, co vznikla po roce 89. V dluzích, ale s nápady a nadějí

09.12.2012 6:50 | Zprávy

REPORTÁŽ Tuzemské sklářství se nachází v kómatu. Jedním ze záchvěvů toho, že organismus ještě žije, je sklárna BOMMA ve Světlé nad Sázavou. Jde o jediný trochu větší sklářský projekt, který za posledních dvaadvacet let vznikl. Dělají v ní jak moderně designované výrobky, tak i běžné užitkové sklo. Nicméně i tady straší vleklá krize. Proti ní staví víru v nové nápady a naději, že zase bude líp.

První větší sklárna, co vznikla po roce 89. V dluzích, ale s nápady a nadějí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Byli jsme na návštěvě sklárny BOM MA ve Světlé nad Sázavou. Vyrábějí tu sklo v kombinaci tradičních a moderních postupů

„V areálu se střídaly různé projektové organizace s truhlářstvími. Před lety jsme ho koupili, postavili zde správní budovu, první halu a postupně vše zvelebujeme. Opravdu jde o první větší projekt sklárny po devětaosmdesátém. Snažíme se lidi oslovit designovaným sklem, ale jde stále jen o zhruba dvacet procent naší produkce. Jinak vyrábíme standard anebo sloužíme jako servis pro stávající sklárny či brusírny, jimž dodáváme surovinu,“ podotýká ředitel firmy Bohemia Machine, zkráceně BOMMA, Jiří Trtík a ukazuje jeden z nejmodernějších provozů u nás.

Křišťál v novém kabátě

Městečko Světlá nad Sázavou bylo svým sklářským uměním známé široko daleko. Kde ale ty loňské sněhy jsou. Dnes z toho zbyly trosky. Jedna velká firma se vzbudila z kómatu a jedna je fungl nová. Ta druhá, sklárna BOMMA, leží v průmyslové zóně na druhé straně řeky od centra. Do daleka svítí její červená správní budova tvaru krychle a šedivá nová sklářská hala tvaru kvádru. Mezi nimi stojí starší budovy podobné skladům z doby minulé, v nichž sídlí brusiči. Vskutku postmoderní prostředí, oprýskané a staré je zamícháno v novém. Ale takové je i motto firmy: kombinace tradice s moderní technologií.

„Když tuzemské sklářství začalo mít problémy, tak jsme to jako firma, co vyráběla sklářské technologie, nesli velmi těžce. Chtěli jsme něco dělat. Jeden z důvodů byl, že zdejší sklářství zaostalo a zabředlo v tradičních dekorech. Naše babičky mají plné vitríny broušeného skla, ale nikdo ho nechce. Oslovil jsem proto významné designéry a výtvarníky. Chytli se a postupně se snažíme dát českému křišťálu nový kabát. Také se hlásíme k novému směru ve výrobě. Hmota skla je dělaná tradičně, ale dekorace nejmodernější technologií, tedy hi – tech,“ dodává k tomu Trtík.

Kolekce jako pro Marťany

A nabídka firmy je opravdu pestrá, vždyť je její jakousi uměleckou komisí designérské studio Olgoj Chorchoj. Když se pak člověk podívá do aktuálního katalogu, vidí mix mladých a zavedených designérů. Například František Vízner, zmíněné studio Olgoj Chorchoj, Maxim Velčovský, Thomas Jenkins a řada dalších. Ostatně ve své správní budově má firma BOMMA i takové chuťovky, jako největší láhev na světě (váha 155 kg, výška 2,5 m, obsah 570 l), kterou dělala jako dekoraci pro obrovskou zámořskou loď, či duté skleněné mimino s trychtýři v tělesných otvorech. To zase zdejší skláři vyrobili pro jednoho výstředního britského umělce.

„Česko je velmi specifický a náročný trh. Sklářský průmysl zde byl velmi proslulý a Češi mají sklo v krvi. Rychle tedy poznají kvalitu, což jinde ve světě není až tak běžné. Například v Mexiku jsem koupil skleničky s designem, který pro nás vytvořili Olgoj Chorchoj. Jsou plné bublin a velmi nekvalitní. Takové by u nás už sám sklář hned vyhodil, aby se nedostaly do výstupní kontroly. Nicméně španělská firma, co je prodávala, je ihned po protestu, že jde o náš design, stáhla z prodeje. Ve světě se chovají eticky. Toto designované sklo je zhruba dvacet procent naší produkce a v současnosti asi devadesát procent vyvážíme do Evropy, Číny a na Blízký Východ,“ sděluje ředitel Trtík.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jan Rychetský

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Svérázy podnikání a obchodování v Číně. Nahlížíme do zákulisí Expa postsocialistické Evropy

9:01 Svérázy podnikání a obchodování v Číně. Nahlížíme do zákulisí Expa postsocialistické Evropy

REPORTÁŽ Obavy z kopírování výrobků, ale i velká vděčnost za čínskou pomoc. Takové jsou dojmy report…