RM také pověřila architekta města Ing. arch. Radka Jiránka, aby byl hlavním koordinátorem prací, a doporučuje Zastupitelstvu města schválit finance na vypracování plánu pro roky 2023 a 2024. Celkové náklady na vypracování SUMP v letech 2022 – 2024 budou maximálně 2 350 000 Kč.
SUMP Jičín přesahuje hranice jednoho volebního období a pojedná o dopravě a provozu ve městě do vzdálenější budoucnosti. Právě proto je nutné, aby jeho sestavování probíhalo co nejvíce komplexně a zohlednilo různé zájmy a názory obyvatel. Proto vznikly čtyři pracovní skupiny a každá je složena z obyvatel Jičína s různými zájmy a zaměřením.
První skupina se bude zabývat pěší dopravou a veřejnými prostranstvími. Druhá se zaměří na automobilovou dopravu, parkování a nákladní dopravu. Třetí se bude zaobírat cyklistickou dopravou. Čtvrtá skupina se bude zabývat veřejnou dopravou a novými formami mobility. Jak vidno, SUMP Jičín se nebude týkat pouze automobilové dopravy, ale uchopí provoz po městě široce. Nad těmito čtyřmi skupinami bude stát tzv. řídící skupina.
Vzniká tedy komplexní struktura a SUMP Jičín bude vznikat postupně z činnosti jejích složek. Poptávka veřejnosti po řešení provozu po městě je dlouhodobě velmi silná. V Jičíně je více problémových míst. V minulosti již proběhly aktivity, které byly přípravou k pracím na SUMP Jičín. Vzpomeňme například na průzkum Pocitové mapy, na happening v Palackého („panské“) ulici, na průzkum dopravního chování v centru města zpracovaný ČVUT a na další aktivity. Výstupy budou zahrnuty do práce zmíněných pracovních skupin. Jsou veřejně dostupné ZDE.
Z pohledu automobilové dopravy jsou nejčastějšími problémy dostupnost parkování, zatížení centra města, některé nepřehledné křižovatky a vytížení silnic v dopravních špičkách. Co se týká cyklistiky, problémy spočívají v chybějících trasách v některých místech, v křížení s komunikacemi I. a II. třídy a v nedostatečné infrastruktuře v blízkosti veřejných služeb. Pěší doprava má problémy hlavně z hlediska bezpečnosti, kdy některé chodníky jsou moc úzké nebo třeba zcela chybí, a dále třeba s tím, že některá prostranství jsou chybně používána jako parkoviště a vozidla omezují chodcům prostor. Nejde však jenom o chodce, ale třeba i o rodiče s kočárkem, o hendikepované občany a podobně. A z hlediska veřejné dopravy je problémem nedořešená integrace do širší veřejné dopravy, včetně vlakových spojů, a také nevyhovující stav autobusového nádraží.
Stanovené cíle při plánování dopravy a mobility jsou následující:
Zvyšování dostupnosti dopravy bez ohledu na příjem a společenský status, zvyšování kvality života a atraktivity městského prostředí, posílení bezpečnosti dopravy a veřejného zdraví, snižování hladiny nečistot v ovzduší, emisí, hluku a spotřeby energie a podobně. Obdobné cíle definuje Koncepce městské a aktivní mobility pro období 2021 – 2030, která byla schválena Vládou ČR.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.