Odhadované náklady před vypsáním zakázky jsou 336,4 milionu Kč včetně DPH, což je více než na probíhající výstavbu infrastruktury u lipové aleje.
„Příprava rekonstrukce těchto ulic probíhala více než deset let, přičemž samotné technické řešení stavby především v otázce dešťové kanalizace bylo velmi těžkým hlavolamem. Dokončení přípravy této investice je výsledkem intenzivní práce značného množství lidí. Chtěl bych zdůraznit, že samotný průběh stavby bude nesmírně zatěžující pro obyvatele Jičína, především těch, kteří v těchto ulicích bydlí, ale také těch, kteří žijí podél budoucích objízdných tras. Chtěl bych proto všechny dotčené rekonstrukcí požádat o shovívavost a trpělivost. Doufám, že veřejná zakázka proběhne bez problémů a během tohoto roku vybereme dodavatele a konečně začneme se samotnou stavbou,“ popsal místostarosta Mgr. Petr Hamáček.
Na financování akce se budou podílet město Jičín, Královéhradecký kraj (Údržba silnic KHK) a Vodohospodářská a obchodní společnost. Náklady čistě z městského rozpočtu se odhadují na 173,1 milionu Kč včetně DPH. S financováním pomůže dotace z Integrovaného regionálního operačního programu, která byla schválena ve výši 25,5 milionu Kč. Přesto, půjde o akci, která znatelně zatíží hospodaření města, a tím budou ovlivněny možnosti investičního rozpočtu města v příštích letech.
Ačkoliv se hovoří o rekonstrukci ulic, přesnější označení je spíše celková přestavba tohoto důležitého silničního tahu v intravilánu města. Kilometrová dopravní tepna od křižovatky s ulicí 17. listopadu až po obchvat výrazně změní svou podobu. Vzniknou tři kruhové křižovatky – u bývalého Arisu, u nábřeží Irmy Geisslové a u výjezdu na obchvat. V rámci rekonstrukce se zcela přebudují všechny podzemní inženýrské sítě, tudíž v místě dojde k hlubokému výkopu. Projekt zahrnuje výměnu osvětlení, zelených prvků, rekonstrukci chodníků i výstavbu parkovacích míst. Vznikne nová cyklostezka a bude postavena retenční nádrž v blízkosti obchvatu.
Technicky velmi náročný projekt měl dlouhou přípravu. Práce na projektové dokumentaci a povolování stavby probíhaly nepřetržitě po více než deset let až do současnosti, kdy se ještě dokončuje projektová dokumentace pro provedení stavby. Vzhledem k náročnosti projektu se město Jičín rozhodlo uspořádat konzultaci se stavebními firmami v režimu „meet the buyer“. Setkání proběhlo na konci ledna 2024. Na rekonstrukci kilometrového, rušného úseku od křižovatky pod jezuitskou kolejí po nájezd na obchvat byl velký tlak veřejnosti, ostatně média opakovaně vyhodnotila tento úsek jako jedno z nejpalčivějších míst města Jičína.
Zahájení vlastních prací závisí na tom, zda se podaří vysoutěžit veřejnou zakázku podle plánu. Ten nyní předpokládá, že zahájení může být na konci roku 2024 s tím, že stavební práce v plné intenzitě se rozeběhnou na začátku roku 2025. I v tomto bodě je nutno poukázat na značnou komplikovanost projektu. Práce budou probíhat po etapách a dokončení se předpokládá na konec roku 2026. Vzhledem k náročnosti se ale termíny mohou měnit.
I když stavební práce proběhnou na etapy, rekonstrukce bude mít dopad na celé město. Dojde k velkým dopravním omezením, které potrvají prakticky po celou dobu stavby.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV