Tajemník Městského úřadu Litvínov Ing. Valdemar Havela předložil radě města k projednání návrh nových pravidel pro zastupování města ve správních řízeních. Dosavadní způsob, kdy zastupování města řešily různé materiály, se v praxi projevil jako nedostatečný. Změnou organizačního řádu, legislativními a personálními změnami došlo k situaci, kdy ani jeden z materiálů nebyl beze zbytku naplňován. Bylo proto nutné systém zastupování města ve správních a jiných řízeních zaktualizovat, resp. přehodnotit způsobem, který by celou problematiku řešil komplexně a koncepčně.
Z hlediska vystupování města v různých typech správních a jiných řízení lze rozlišit následující případy:
1. Město Litvínov jako účastník řízení ve správních řízeních vedených příslušným odborem města Litvínova (např. stavební úřad, odbor ŽP, odbor SE, úsek pam. péče).
2. Město Litvínov jako účastník řízení ve správních řízeních vedených jiným správním orgánem (např. Krajský úřad Ústeckého kraje).
3. Město Litvínov, resp. příslušný odbor, jako dotčený orgán v řízeních vedených jiným příslušným odborem města Litvínova (např. OŽP k SÚ).
4. Město Litvínov, resp. příslušný odbor, jako dotčený orgán v řízeních vedených jiným správním orgánem (např. OŽP ke KÚÚK).
5. Město Litvínov jako žadatel o vydání správního rozhodnutí příslušného odboru města Litvínova (stavební úřad, odbor ŽP, odbor SE, úsek pam. péče).
6. Město Litvínov jako žadatel o vydání správního rozhodnutí jiného správního orgánu (např. KÚÚK).
Současně lze postavení města v různých typech správních a jiných řízení vzhledem k ostatním subjektům rozlišit na dva okruhy:
A. Město (příp. příslušný odbor) je v pozici „příjemce“, tzn. je účastníkem řízení vedeného externím správním orgánem, který městu správní akty doručuje.
B. Město (příp. příslušný odbor) je v pozici „žadatele“, tzn. je účastníkem řízení vedeného jiným správním orgánem, ale z pozice žadatele. Žádá ostatní subjekty např. o vyjádření, závazné stanovisko nebo správní rozhodnutí apod.
Zastupování města v okruhu A:
V případech uvedených pod body 1. a 2. může být město účastníkem řízení buď z hlediska majetkoprávního (vlastník pozemku či nemovitosti, a to i sousední) nebo tzv. „ze zákona“ (např. územní řízení, vodoprávní řízení, většina environmentálních řízení atd.), popřípadě může být v jednom řízení účastníkem z obou výše uvedených hledisek.
Při účastenství „ze zákona“ je obec účastníkem z pozice územního samosprávného celku, zastupovat ji tedy musí subjekt vykonávající samosprávu v rámci samostatné působnosti, případně subjekt s „kombinovanou funkcí“, nikoliv však subjekt vykonávající státní správu v rámci přenesené působnosti.
Řešení:
1/ Z důvodu možnosti komplexního posouzení (např. i ve vztahu k územně plánovací dokumentaci) bude město Litvínov v případě všech účastenství „ze zákona“ zastupovat Odbor regionálního rozvoje Městského úřadu v Litvínově.
2/ V případě účastenství „majetkoprávního“ bude město Litvínov zastupovat Odbor nakládání s majetkem Městského úřadu v Litvínově. Zastupování města bude v tomto případě probíhat pouze a výhradně v oblasti účastenství z pohledu majetku města (zejména např. v řízení stavebním).
3/ Dojde-li k situaci, kdy město bude účastníkem z hlediska postavení „ze zákona“ i z hlediska „majetkoprávního“, bude funkci postavení účastníka řízení v tomto případě plnit a koordinovat Odbor regionálního rozvoje Městského úřadu v Litvínově.
Zastupování města v okruhu B:
V případech uvedených pod body 5. a 6., je město účastníkem řízení z pozice žadatele o konkrétní akt např. správní rozhodnutí, vyjádření, závazné stanovisko.
Řešení:
1/ Vzhledem ke skutečnosti, že většina žádostí směřujících ze strany města na správní orgány má vazbu či souvislost s investičními záměry města (např. správní rozhodnutí, vyjádření, závazná stanoviska atd.), bude město Litvínov v těchto případech zastupovat Odbor investic Městského úřadu v Litvínově.
2/ Výjimku tvoří případy žádostí k ustanovení § 8 zákona č. 114/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů (zákon o ochraně přírody a krajiny) týkající se povolení kácení dřevin rostoucích mimo les (řízení vedené odborem životního prostředí Městského úřadu v Litvínově) a dále případy žádostí o stanovení místní a přechodné úpravy provozu (dopravní značení) na místních komunikacích nebo souhlas se stanovením místní a přechodné úpravy provozu na veřejně přístupných účelových komunikacích ve vazbě na zákon č. 361/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, zákon o silničním provozu (řízení vedené odborem správních evidencí Městského úřadu Litvínov).
V obou uvedených případech pod bodem 2/ bude město Litvínov zastupovat Odbor nakládání s majetkem Městského úřadu v Litvínově.
V případech uvedených pod body 3. a 4. je problematika vyřešena kompetencemi jednotlivých odborů v rámci přenesené působnosti a jejich stanovením v organizačním řádu (zde se nejedná o problematiku zastupování v okruhu A ani v okruhu B, neboť město v řízení nevystupuje jako účastník řízení, ale jako dotčený orgán).
Stanovená obecná pravidla:
- V rámci organizace pracovních povinností se na příslušných odborech určuje odpovědnou osobou, která bude mít problematiku zastupování města na starosti, vedoucí příslušného odboru,
- odbor, příslušný na základě tohoto materiálu k zastupování města z pozice účastníka řízení, bude individuálně posuzovat každý případ účastenství v řízení a vyhodnocovat význam projednávané věci v řízení pro zájmy města. V případě, že dojde k závěru, že záměr posuzovaný v daném řízení má nesporný vliv na zájmy města hájené v příslušném řízení, musí bezodkladně, nejpozději do pěti pracovních dnů (v případech nebezpečí zmeškání stanoveného termínu správním orgánem i neprodleně), informovat prostřednictvím tajemníka MěÚ Litvínov vedení města,
- v případě potřeby si odbor, příslušný na základě tohoto materiálu k zastupování města z pozice účastníka řízení, může, z důvodu odborného posouzení, znalosti problematiky či znalosti širších vazeb a souvislostí v projednávané záležitosti, prokazatelnou formou vyžádat stanovisko jiného odboru MěÚ Litvínov, které bude sloužit jako podpůrné stanovisko pro komplexní zhodnocení významu projednávané věci v řízení,
- odbory MěÚ Litvínov, které budou o stanovisko prokazatelnou formou požádány, mají za povinnost nejpozději do 10 pracovních dnů (pokud nebude z důvodu nebezpečí z prodlení stanoveno vyžadujícím odborem jinak) opět prokazatelnou formou toto stanovisko předložit odboru příslušnému na základě tohoto materiálu k zastupování města z pozice účastníka řízení. Stanovisko musí být doloženo vždy, tzn. i v případě, že se daná problematika odboru netýká, či v případě stanoviska negativního.
Rada města tato pravidla po projednání schválila.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mulitvinov.cz