Stávajícího uměleckého šéfa Miloslava Oswalda vystřídá ve funkci Veronika Loulová, zakladatelka a umělecká ředitelka operního spolku RUN OPERUN. Vedení divadla se rozhodlo novou šéfku jmenovat v návaznosti na podzimní výběrové řízení. Chce tak dát olomoucké opeře a operetě nový impuls.
„Divadlo je živý organismus a čas od času potřebuje změnu. Také proto, že je třeba přicházet s novou energií, novou invencí. V klasických oborech je zvykem, že manažer po čase změní místo, aby nezůstal ve vyjetých kolejích. V uměleckém světě to platí dvojnásob. Je běžným standardem, že po deseti letech procházejí umělečtí šéfové rekonkurzem. Moravské divadlo se rozhodlo jít cestou otevřeného konkurzu. Po tak dlouhé době bylo potřeba vyhodnotit dosavadní směřování souboru a relevantně si říct, jak dál. Nečeká nás lehké období, a pokud se novému uměleckému šéfovi podaří dodat souboru patřičný impuls a energii, bude to přínosem pro divadlo i pro kulturní veřejnost. Chceme, aby soubor ještě více podtrhl svůj význam z hlediska historického i současného," uvedl ředitel Moravského divadla David Gerneš.
Pražská rodačka s kořeny v Prostějově je absolventkou operní režie na HAMU a studentkou magisterského programu režie alternativního divadla na DAMU. V roce 2015 založila umělecký kolektiv RUN OPERUN, který má na kontě sérii velmi úspěšných site specific představení, namátkou Mozartovu Kouzelnou flétnu inscenovanou v Praze na Letné v místě bývalého Stalinova památníku, Operní orloj na obchodním domě Kotva, open air Rusalka na Povaleči, imerzivní operu Lidský hlas ve Venuši ve Švehlovce, Thriller Figarova svatba uvedený v kulturním centru UFFO Trutnov nebo Nádech věčnosti, oratorium k poctě svaté Ludmily ve spolupráci se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Jako umělkyně pocházející z nezávislé sféry mohu nabídnout olomoucké opeře svěží.
Jako nejzásadnější z dlouhodobého hlediska vnímá budoucí šéfka souboru zasazení olomoucké opery do středoevropského kontextu. „V současnosti se působení opery zaměřovalo spíše regionálně, což je sympatické, ale v dnešní době to nestačí. Ráda bych navázala více externích spoluprací, ať jde o operní domy a festivaly napříč Evropou, nebo významné domácí kulturní instituce. Dále je pro mě velmi důležité dostat do opery současné inscenační týmy a režiséry, kteří budou atraktivní pro širší spektrum publika,“ zdůraznila Loulová, která také plánuje rozšířit vedení souboru o dva posty – spolu s ní tak od nové sezony nastoupí šéfdramaturgyně a zástupkyně šéfky Vilma Bořkovec a šéfka managementu Adriána Spišáková. „Vnímám tyto pozice jako nezbytné pro vedení jakéhokoliv operního domu. Budeme chtít operu dostat ven i k neopernímu divákovi. Za cíl si bereme především lepší komunikaci opery směrem k divákovi a posílení mimodivadelních a edukativních aktivit,“ sdělila Loulová.
Dosavadní šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald byl do funkce jmenovaný v lednu 2010. Během jeho šéfování se mohl soubor pochlubit Cenou Thálie – získal ji sólista Jiří Přibyl za ztvárnění titulní role v inscenaci Falstaff – dále oceněním na prestižním Festivalu hudebního divadla Opera za inscenaci Pád Antikrista nebo spoluprací s významnými domácími i zahraničními režiséry (Jan Antonín Pitínský, Michael Tarant, Martin Dubovic, Václav Věžník, Andrea Hlinková ad.). Post uměleckého šéfa bude zastávat do konce aktuální sezony.
Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV