Olomouc: Za jednorázové jízdenky si cestující od června připlatí

13.03.2025 7:17 | Tisková zpráva

Od 1. června 2025 dojde k úpravě tarifu v zóně 71 IDSOK. Změna se dotkne jednotlivých jízdenek i časových kuponů kromě desetiměsíčního a ročního.

Olomouc: Za jednorázové jízdenky si cestující od června připlatí
Foto: olomouc.cz
Popisek: Olomoucká radnice

Základní jízdenku si cestující v předprodeji (prodejny, trafiky, automaty) nebo mobilní aplikaci pořídí od 1. června za 25 Kč namísto současných 20 Kč, za zlevněné jízdné nově zaplatí 12 Kč namísto 10 Kč. Cena SMS jízdenky bude činit 27 Kč. U 24hodinové jízdenky a 7denních, měsíčních a čtvrtletních kuponů dojde ke zdražení o 15 %. Naopak cena desetiměsíčního a ročního jízdného zůstává stejná. 

Nově upravené jízdné počítá se zachováním bezplatné přepravy dětem do 6 let, doprovodu dětí do 3 let, cestujícím od 65 let i držitelům průkazu ZTP a ZTP-P včetně průvodce. Stejné zvýhodnění jako doposud bude i pro dárce krve, kteří jsou držiteli zlaté Janského medaile.

„V posledních letech došlo k výraznému růstu cen energií a dalších provozních nákladů dopravního podniku. Aby mohl i nadále poskytovat spolehlivou a kvalitní dopravu, je nutné reflektovat tyto změny v cenách jízdného. Zároveň ale chceme, aby pro obyvatele Olomouce bylo nadále dostupné za stávajících podmínek celoroční jízdné, dochází tak především ke zdražení jednotlivých jízdenek,“ komentovala rozhodnutí Rady města Olomouce náměstkyně primátora Miroslava Ferancová. 

Anketa

Líbí se vám, jak Elon Musk vystupuje k politickým tématům?

93%
hlasovalo: 6872 lidí

Dalším faktorem jsou i nemalé investice, které v posledních letech směřovaly do modernizace MHD v Olomouci. „V poslední čtyřech letech bylo do městské hromadné dopravy v Olomouci investováno téměř 1,8 miliardy korun. Prodloužení trati na Nové Sady, stavba Odstavů tramvají Jeremenkova, rekonstrukce Měnírny Západ, projekt digitální radiové sítě, připravované bezhotovostních platby jízdného ve vozech nebo nákup nových tramvají a modernizace trati na Novou Ulici posouvají hromadnou dopravu v Olomouci na jinou úroveň. I přes výraznou pomoc při financování z evropských zdrojů je třeba doplatit stovky milionů z rozpočtu města a DPMO,“ doplnil náměstek primátora Otakar Bačák.

„Od roku 2020, kdy začala pandemie COVID a následovala válka na Ukrajině, jsme se i přes výrazné výkyvy v cenách energií a pohonných hmot snažili zachovat ceny jízdného. V roce 2023 došlo k mírnému zvýšení ceny, které ale spíše dorovnalo změnu v DPH od 1. 1. 2024 a nepřineslo DPMO větší finanční prostředky. Tento stav už je nadále neudržitelný, za posledních tři roky došlo ke skokovému zdražení náhradních dílů, cen stavebních prací při opravách, k nárůstu cen energií i růstu mzdových nákladů,“ uvedl předseda představenstva Dopravního podniku města Olomouce Jaroslav Michalík. 

MHD nadále zůstává nejvíce dotovanou službou města. Vlastní výnosy DPMO činí pouze 30 %, zbývajících 70 % kompenzuje město z vlastního rozpočtu, což je pro rok 2025 přibližně 439 milionů korun. 

Důvody vedoucí k úpravě tarifu

Růst nákladů na provoz MHD
V posledních letech došlo k výraznému růstu cen energií a dalších provozních nákladů (oproti stavu před pandemií a válkou). Abychom mohli i nadále poskytovat spolehlivou a kvalitní dopravu, je nutné reflektovat tyto změny v cenové politice. Naším cílem je zachovat vysokou úroveň služeb a udržet MHD jako dostupnou a ekologickou alternativu k individuální dopravě. 

Rostoucí náklady na pracovní sílu
Naše městská hromadná doprava funguje díky více než čtyřem stovkám řidičů, dispečerů, techniků a dalších zaměstnanců, jejichž práce je nenahraditelná. Rostoucí náklady na mzdy jsou přirozeným důsledkem ekonomického vývoje a my chceme i nadále poskytovat férové pracovní podmínky, abychom si udrželi zkušené a spolehlivé zaměstnance. 

Investice do moderních technologií, infrastruktury a ekologických řešení
Chceme, aby MHD byla nejen pohodlná, ale také moderní a šetrná k životnímu prostředí. Proto investujeme do nových technologií – ať už jde o nákup bezemisních vozidel, kompletní modernizace tramvajových tratí, digitalizaci dopravních systémů či moderních odbavovacích metod. Tyto inovace zlepšují kvalitu cestování, ale nejsou zadarmo. 

MHD jako stále nejvýhodnější volba
Navzdory úpravě cen zůstává městská hromadná doprava jednou z nejdostupnějších a nejvýhodnějších forem přepravy. Při srovnání cen jízdenek v obdobně velkých městech, vychází v tuto chvíli olomoucká MHD nejlevněji. V Liberci, Hradci Králové nebo Českých Budějovicích se cena základní jízdenky pohybuje od 25 do 30 Kč. Celoroční jízdenky potom v těchto městech vycházejí od 3.990 do 4.070 Kč, v Olomouci zůstává zachována cena 3200 Kč na rok. V případě zakoupení celoroční jízdenky na MHD tak vychází jízdné v Olomouci na necelých 9 Kč/den pro dospělého a 4,5 Kč/den pro dítě. 

Nové ceny jízdného od 1. 6. 2025:

jízdné

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Filip Turek byl položen dotaz

Je vám jasné, že Trumpovi nejde o Ukrajinu, ale jen o to, jak z ní získat co nejvíc?

A opravdu myslíte, že za vyhrocený rozhovor může jen Zelensky? Já se přikláním spíš k tomu, že to celé byla provokace ze strany Trumpa a Zelensky měl v mnohém pravdu, naopak vy nemáte pravdu, když tvrdíte, že Zelensky USA nikdy nepoděkoval. Nevím, jestli dokážete být objektivní, ale vám nepřijde, že...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Harrachov: Na sobotní vítání jara dorazí i Krakonoš

7:17 Harrachov: Na sobotní vítání jara dorazí i Krakonoš

V Harrachově začne jarní sezona tradiční akcí Příjezd Krakonoše v sobotu 15. března. Na 77. ročníku …