„Opatření týkající se koronaviru se prozatím na Ostravské muzeum nevztahují, takže zůstává otevřeno v rozsahu muzejní otevírací doby. Důvod je prostý – více než sto osob se zde při prohlídce expozic neshromáždí. Aktuální informace o otevírací době budou zveřejňovány na webu muzea,“ informuje ředitelka Ostravského muzea Jiřina Kábrtová. „Jsem ráda, že v čase, kdy jsou uzavřeny školy a rodiny hledají možnosti, jak vyplnit volný čas dětí, můžeme nabídnout výstavu, která oslovuje všechny generace. Její součástí jsou také exponáty z našich sbírek, například nejstarší exemplář dřevěné drezíny, jež je spíš odrážedlem pro dospělé,“ akcentuje a dodává, že součástí výstavy je rovněž video projekce věnovaná prezentaci dochovaných archivních fotografií, filmů a dokumentů a kvízy s cyklistickou tematikou pro děti i dospělé i další doprovodný program.
Výstavu, na níž lze kromě jiného spatřit velkou sbírku sportovních kol, dětských tříkolek, nebo se projet na unikátním trenažéru vysokého kola zapůjčeném z Technického muzea v Brně, organizuje ve spolupráci s Ostravským muzeem Kulturně sportovní klub Elegant Ostrava „Cením si toho, že se podařilo vytvořit nejrozsáhlejší cyklistickou výstavu, jaká doposud byla v našem kraji realizována. Většina exponátů je ze soukromých sbírek příznivců cyklistiky z celé republiky,“ říká Karin Raszková z Kulturně sportovního klubu Elegant Ostrava a připomíná, že Fenomén cyklistika 2 navazuje na stejnojmenný projekt, který byl v Ostravském muzeu s velkým úspěchem realizován v loňském roce.
Podle slov kurátora výstavy Petra Lexy Přendíka, který je zároveň předsedou partnerského Klubu českých velocipedistů Moravan Ostrava-Hrabůvka, je Fenomén cyklistika 2 největší výstavou s touto tematikou na území Ostravy od časů, kdy se v 80. letech 19. století kola ve městě objevila, a zcela jistě unikátním projektem i v celorepublikovém měřítku. „Návštěvníci Ostravského muzea se mohou ponořit do dějin jízdního kola, které sahají až do roku 1817, a seznámit se s jeho vývojem od uvedeného data až do závěru 20. století. Zajímavé pro ně určitě budou i dějiny ostravské cyklistiky. Pozoruhodné je, že v Ostravě se jízdní kola objevila až v roce 1880, tedy v době, kdy už v západním světě byla cyklistika rozvinutým sportem i zábavou. Bicykly však v Ostravě získaly oblibu velice rychle. Už v roce 1887 byl ve městě ustaven německý spolek s názvem Radfahrer Club Mähr. Ostrau, první český spolek – Klub českých velocipedistů Blesk – vznikl v roce 1895,“ nastiňuje historická fakta a dodává, že kromě velkého množství exponátů historických jízdních kol a součástek výstava představuje například tematické letáky, dobové tiskoviny, trofeje i předměty připomínající historii cyklistických spolků. „Nejcennějším exponátem je takzvaná kohoutovka – vysoké kolo vyrobené v polovině 80. let 19. století Josefem Kohoutem, zakladatelem české cyklistiky a majitelem továrny v Praze na Smíchově. Těchto kol bylo vyrobeno jen zhruba 500,“ upozorňuje. A zmiňuje i další témata výstavy, například závodní cyklistiku. Pozornost je věnována i dvěma výrazným cyklistickým osobnostem, Augustýnu Sumíkovi a Gustavu Šponarovi.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV