„Virtuální stanoviště se nám bohužel neosvědčila, lidé si zvykli odkládat koloběžky víceméně kdekoli. Na vině však není jen tento lidský faktor, k parkování koloběžek mimo virtuální stanoviště dochází také z technických důvodů. Aplikace daného provozovatele ne vždy bezchybně komunikuje s GPS v mobilu uživatele, který pak nemá možnost koloběžku zaparkovat tam, kde je vyznačeno virtuální stanoviště. Pak samozřejmě dochází k situacím, kdy jsou koloběžky odloženy na místech, kde překážejí, třeba uprostřed chodníku, což znesnadňuje jeho průchodnost, zejména maminkám s kočárky, raritou nejsou ani koloběžky pohozené v trávě,“ informuje náměstek primátora zodpovědný za dopravu Petr Kvaš.
Město se proto dohodlo s oběma provozovateli, společnostmi Bolt a Lime, na konceptu pevných stanovišť, která na vytipovaných místech během tohoto měsíce vyznačují Služby města Pardubic. „Věřím, že díky takto viditelně označeným stáním uživatelé již nebudou tápat, kde lze koloběžky zaparkovat, a kde naopak nikoli. Nyní bude totiž jasně definováno, kde je možné jízdu na sdílené elektrokoloběžce ukončit. Městské obvody vytipovaly místa na pozemcích ve vlastnictví města, která budou během září označena speciálními piktogramy ve tvaru obdélníku či kosodélníku. V budoucnu bychom chtěli s oběma provozovateli dojít k dohodě, aby stejným způsobem byla označena také stanoviště na pozemcích v soukromém vlastnictví. Zde už si souhlas o umístění pevné překážky budou muset získat sami provozovatelé služby,“ dodává náměstek Kvaš.
Momentálně se jedná o 1. etapu prací na označení pevných stanovišť, zahrnující zhruba 30 lokalit. Postupně by měla být na území města vyznačena všechna virtuální stanoviště, aby bylo možné v aplikacích zrušit funkci parkování na základě GPS. Cena za označení konkrétních stanovišť bude vyčíslena dle skutečnosti na jednotlivých lokalitách, přičemž o náklady spojené s vyznačováním piktogramů se rovným dílem podělí společnosti Bolt a Lime.
Novela silničního zákona, kterou schválila Poslanecká sněmovna ČR, navíc umožní, že město bude moci nesprávně odstavené koloběžky odtáhnout. „Tato novela je pro obce velkým přínosem, jelikož firmy mají v současné době minimální motivaci vynucovat si od uživatelů dodržování nějakých pravidel. Jakmile však společnosti provozující sdílenou elektromobilitu budou nuceny hradit náklady spojené s odtahem těchto dopravních prostředků, budou mít motivaci vést lidi k dodržování nastavených pravidel, okamžitě zahajujeme práce na tom, aby s účinností zákona bylo město připraveno,“ uzavírá náměstek Petr Kvaš.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV