Augustýn (TOP 09): Zpráva ze studijní cesty do Estonska a Finska

04.10.2023 21:12 | Komentář

Společně s dalšími čtyřiceti řediteli a jinými aktéry ve vzdělávání jsem vyrazil na týdenní studijní cestu do Estonska a Finska. Proč právě tyhle dvě země? Obě jsou považovány za lídry v kvalitě vzdělávání. Nyní opouštíme Estonsko a můžu se podělit o své poznatky.

Augustýn (TOP 09): Zpráva ze studijní cesty do Estonska a Finska
Foto: TOP 09
Popisek: TOP 09

Systém školství v Estonsku je docela podobný jako u nás, výrazně se ale liší podmínky, ve kterých se jednotlivé školy nachází. Vzdělávání zde lidé přikládají velkou hodnotu, navíc zde lidé naslouchají autoritám a dodržují pravidla. Na jednu stranu jsou zvyklí spolupracovat a na druhou jsou vzájemně velmi otevření. Tahle kombinace vytváří téměř ideální společenské podmínky pro úspěšné vzdělávání.

Estonsko není žádná zaostalá země, jak by si mohlo hodně lidí myslet, spíše bych ji přirovnal k nám lépe známému Slovinsku. Snaží se oprostit od svých bývalých kolonizátorů a přiblížit se západu, respektive zde k severu. I jazyk je ze stejné skupiny jako finština a tyto země jsou si v mnohém podobné, pro nás velmi překvapivě včetně životní úrovně a myšlení lidí. Děti zde mimo jiné mají zdarma školní stravování (někde až třikrát denně), dopravu do školy a zdravotní péči ve škole.

Zdejší školství se vůbec netají tím, že se inspiruje hlavně ve Finsku a mají zde skvěle vydefinovány cíle i cesty k nim, na rozdíl od nás jsou s nimi dobře obeznámeni lidi přímo v terénu, od ředitele po učitele. Zdejší ministerstvo má mezi sebou a školami zřízenou agenturu Harno, která má za úkol vše přenášet shora dolů a naopak poskytovat zpětnou vazbu.

Školy v Estonsku mají vysokou autonomii, systém věří ředitelům a zřizovatelům. Školy se tak velmi liší, více než u nás, ale přesto společné rysy najdeme. Běžná estonská škola je velmi pěkně zařízená, se spoustou místa k neformálnímu setkávání v podobě různých sedátek, křesílek, gaučíků či knihoven na chodbách. Naopak třídy jsou zařízeny jednoduše, v učení by žáky nemělo nic rozptylovat. Běžně ve třídách mají velké dotykové monitory, kterými nahradili interaktivní tabule. Zcela odlišné je, že do tříd je běžně vidět, prosklenými dveřmi nebo prosklenými celými stěnami.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Jak byste definovala dezinformace?

Jak a kdo by podle vás měl posuzovat, co je a co není pravda? A co když se pravda ukáže vlivem času, což se dost často stává? Víte já bych od ODS čekal, že budete bojovat spíš za svobodu slova a ne dělat pravý opak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Koupil jsem dárek pro Danuši Nerudovou

22:12 Rajchl (PRO): Koupil jsem dárek pro Danuši Nerudovou

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nákupu učebnice dějepisu pro základní školy.