Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych stručně představil sněmovní tisk číslo 555. Jedná se o návrh skupiny poslanců na změnu zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Schválení tohoto návrhu lze považovat za nezbytné z důvodu legislativní chyby související s novou stavební právní úpravou. V rámci poslední úpravy nového stavebního zákona došlo ke změně zákona o požární ochraně ve vztahu k terminologii stavebních dokumentací posuzovaných v rámci výkonu státního požárního dozoru. Zároveň však došlo ke zmíněné chybě, kdy byly předchozí změny dotýkající se těchto dokumentací negovány. Výše uvedené po schválení zákona č. 125/2023 Sb. znamená, že od 1. ledna 2024 bude narušena provazba stavebního zákona a zákona o požární ochraně, což by samo o sobě vedlo ke snížení požární bezpečnosti staveb. Tato změna jistě nebyla s ohledem na odůvodnění cílem té změny zákona, které jsme provedli.
Cílem návrhu je zachování záměru zákonodárce v rámci výkonu státního požárního dozoru ve vazbě na postupy podle stavebního zákona, optimálně nastavit a udržet vysokou úroveň požární bezpečnosti staveb. Předloženou změnou dochází k nápravě dikce ustanovení § 31 odst. 1 písm. b) zákona o požární ochraně ve vztahu k terminologii navazující na stavební zákon v rámci plánovaného rozsahu výkonu státního požárního dozoru v dané oblasti. Ambicí návrhu není změna či rozšíření kompetencí Hasičského záchranného sboru České republiky, návrh tak nepřesahuje ani nenarušuje oblast, kterou zákonodárce zamýšlel svěřit do kompetence tohoto orgánu.
Bez zmíněné úpravy pak hrozí omezení výkonu státního požárního dozoru ve výstavbě, a to především z důvodu opominutí posuzování dokumentace pro provádění stavby, která má vzhledem ke svému obsahu a rozsahu z hlediska požární bezpečnosti stavby zásadní vliv na základní požadavky kladené na stavby v případě požáru. Předložený návrh tak lze považovat za nekontroverzní, technický, neboť se nejedná o úpravu, která by zakládala nové kompetence orgánů veřejné moci či kladla nové požadavky na fyzické či právnické osoby. S úpravou nejsou spojeny ani žádné dodatečné finanční nároky, a to jak pro státní rozpočet, tak pro rozpočty obcí, anebo krajů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.