Blaha (ODS): Nehody profesionálních řidičů jsou statisticky daleko nižší

28.06.2023 20:02 | Zprávy

Projev na 70. schůzi Poslanecké sněmovny 28. června k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích.

Blaha (ODS): Nehody profesionálních řidičů jsou statisticky daleko nižší
Foto: stanislavblaha.cz
Popisek: Stanislav Blaha

Děkuji. Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, rád bych se zde vyjádřil k několika pozměňovacím návrhům, které jsem ve druhém čtení po konzultaci s Ministerstvem dopravy načetl a které považuji za důležité, protože cílí na zlepšení dlouhodobých problémů, které v dopravě řešíme.

Celkem se jedná o devět pozměňovacích návrhů, včetně toho, abychom zrušili povinnost řidičů mít u sebe fyzicky řidičský průkaz již od ledna příštího roku, nikoliv v původním datu 1. července 2025. Nebudu předčítat obsah všech devíti, dovolím si ale uvést dva z nich, které v poslední době byly předmětem politických a mediálních debat.

Jedná se o pozměňovací návrh E7 a E8. První z nich, to znamená E7, má umožnit kamionům vyložení a návrat do místa firmy či domů. Musím razantně odmítnout, že by se jednalo o snahu dostat kamiony zpět na dálnice v neděli a o svátcích, jak někteří z poslanců návrh komentovali. Zdůrazňuji, že navrhovaná změna se týká pár promile všech kamionů, které u nás denně projedou. Řídit kamion u nás může 200 tisíc lidí. Českem každý den projede 50 tisíc kamionů. Velká část z nich využívá naše dálnice jako tranzit do okolních zemí. Na tyto řidiče se výjimka nevztahuje. Znovu připomínám, že se výjimka dotkne jen těch, kteří dojíždějí do místa vykládky nebo se z vykládky vrací do sídla firmy či domů za rodinou. Bavíme se tu o nižších stovkách kamionů z celkového počtu těch 50 tisíc, jak jsem tady zmiňoval.

Řidiči kamionů v současnosti nesmí jet po dálnici a na silnici první třídy v neděli a o svátcích v době od 13 do 22 hodin, o letních prázdninách navíc ani v sobotu mezi 7 a 13. a v pátek mezi 17 a 21 hodinami. V praxi to často znamená, že čeští řidiči kamionů stojí v pátek večer třeba 20 kilometrů od svého domova a rodiny, ale nesmí k nim dojet. Místo toho tráví víkend na přeplněném parkovišti, nebo čekají desítky hodin na hranicích a odpočívkách, které jsou u nás dlouhodobě přetížené. Když není místo na nich, kamiony doslova přetékají na výjezdy a sjezdy z dálnic nebo na každé trochu rozšířené místo podél silnic první, druhé, ale i třetí třídy. K tomu by schválení návrhu pomohlo.

Alternativy mají nyní dvě a ta první je dokončení jízdy po silnicích druhé a třetí třídy. Přitom často projíždějí obcemi místo toho, aby jeli kratší úsek po dálnici. Tou druhou variantou, o kterou se samozřejmě všichni pokoušejí, je stihnout dojet do cíle, to znamená i za cenu riskování, stresu a samozřejmě to vede k ohrožení všech ostatních účastníků silničního provozu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Kde berete tu jistotu, že Krym zůstane Ukrajině?

A co se týká Ruska, podle mě se jeho imperialistická politika nikdy nezměnila jen jsme se nechali uchlácholit mírem, který tu byl a teď nastává naopak zas panika. Na druhou stranu, myslíte, že by na nás Rusko přímo zaútočilo, když jsme v NATO? Nebo nevěříte v ochranu NATO?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Blaha (ODS): Po 60 letech nejsme konečně závislí na ruské ropě!

22:14 Blaha (ODS): Po 60 letech nejsme konečně závislí na ruské ropě!

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k ruské ropě.