„V rámci této Koncepce je brán zřetel zejména na dvě témata. Jednak jde o podporu cyklistické dopravy a pak také o podporu cykloturistiky. Pak jsme naši pozornost soustředili ještě na bezpečnost dopravy cyklistů, infrastrukturu pro cyklisty a na realizaci a údržbu páteřní sítě cyklotras, včetně optimálního značení. Samozřejmostí návrhu je pak marketing a propagace,“ uvedl Roman Celý, náměstek Jihomoravského kraje.
Součástí koncepce je i optimalizace dálkových cyklotras v JMK. K těm velmi významným patří Jantarová stezka v oblasti CHKO Moravský kras.
V rámci procesu optimalizace byla navržena nová alternativní trasa k současné cyklotrase č. 5 propojující významná místa v oblasti CHKO Moravský kras. Cyklotrasa vede z Ostrova u Macochy přes Vilémovice, kde se nachází speleomuzeum Moravského krasu, a dále údolím Krasové (zde je nutné dobudovat novou komunikaci) a podél Kotvrdovického potoka směrem na Jedovnice (u Kotvrdovického potoka je trasa vedena již po cyklostezce). Z Jedovnic trasa pokračuje kolem vodní nádrže Olšovec a rybníka Dýmák po zpevněné komunikaci a následně po dobře udržované pěšině k rekreační oblasti Stará Huť v blízkosti Rudického propadání. Odtud trasa směřuje k jihu při západním okraji Lučního údolí nejprve 700 m po neudržované lesní cestě (nutná oprava) a dále po zpevněné lesní cestě k Arboretu Křtiny, kde je navržena nová stezka obcházející hranici arboreta. Dále trasa pokračuje po lesní cestě a následně po silnici č. 373 směrem do Křtin - významného Mariánského poutního místa (úsek vedoucí po silnici by bylo vhodné do budoucna převést na samostatnou cyklostezku). Ze Křtin je cyklotrasa navržena ve dvou větvích. První vede údolím Křtinského potoka kolem evropsky významné lokality Býčí skála a také kolem nově zrekonstruované národní kulturní památky Stará huť, která je významnou atraktivitou regionu. Druhá vede směrem na Ochoz a Brno - Líšeň prostorem s dochovanými relikty historické Jantarové stezky. Trasa vede převážně po málo frekventovaných silnicích, zpevněných a nezpevněných lesních cestách a po cyklostezkách.
2.2 Optimalizace Pražské stezky (č. 1) v úseku Tišnov – Veveří
Nová trasa je navržena při pravém břehu řeky Svratky z Tišnova na Březinu, Heroltice a přes několik chatových oblastí až do Veverské Bítýšky. Cesta je již dnes s jistými omezeními sjízdná po zpevněných i nezpevněných lesních cestách a po méně frekventovaných silnicích.
2.3 Návrh vedení Svitavské stezky
Do Jihomoravského kraje vstupuje cyklotrasa v obci Stvolová, od které pokračuje k jihu při západním okraji údolní nivy řeky Svitavy. Trasa vede po zpevněné komunikaci směrem na obec Skrchova a dále po nezpevněné polní cestě do obce Meziříčko. Následuje úsek vedený po málo frekventované silnici směrem na Letovice. Průjezd městem Letovice je v současnosti zajištěn po místních a účelových komunikacích a také po nově vybudovaných cyklostezkách. Další pokračování trasy k místní části Jindřichov je řešeno po cyklostezce, načež následuje úsek vedený po silnici směrem na obec Zboněk. Za obcí následuje 1,5 km dlouhý úsek nové cyklostezky, která končí v Městysi Svitávka. Další úsek mezi Svitávkou a Mladkovem vede po silnici č. 150. Zde je doporučeno převést trasu na oddělenou cyklostezku. Dále z Mladkova pokračuje trasa nejprve po nové cyklostezce a následně po zpevněné účelové komunikaci až do města Boskovice. Průjezd Boskovicemi není doposud zcela vyřešen. Pro bezpečné vedení trasy je nutné vybudovat nové cyklostezky zejména v ulicích Janáčkova, Bílkova a Sušilova. Při východním okraji města se trasa stáčí nejprve k jihu a následně zpět na západ Pilským údolím podél toku Bělá po silnici III. třídy a následně po silnici č. 374 směrem na Lhotu Rapotinu. Dále trasa pokračuje opět po silnici č. 374 na Doubravice nad Svitavou a po polní cestě na Rájec a po silnici č. 373 na Ráječko. U úseků, které jsou nyní vedeny po silnici č. 374 je doporučeno převést trasu na samostatnou cyklostezku (jedná se o úseky Boskovice – Lhota Rapotina, Lhota Rapotina – Doubravice nad Svitavou a Rájec – Ráječko). Za obcí Ráječko trasa navazuje na systém cyklostezek, který provádí cyklistu městem až do jižní části, kde se trasa napojuje na dálkovou cyklotrasu č. 5. Na trase se nachází několik významných turistických atraktivit: Zámek Letovice, Westernové městečko u Boskovic, Boskovický hrad a Zámek Boskovice, Zámek Rájec a Zámek Blansko.
„Za velmi důležité považuji i spojení Nových Mlýnů a Lednicka. Průběh trasy vychází z nové koncepce regionu Mikulovska, v rámci které je do budoucna plánováno vybudování sítě cyklostezek kolem vodní nádrže Nové Mlýny. Navázáním těchto nových cyklostezek na dnes již fungující stezku nacházející se v blízkosti toku Dyje, je možné vytvořit nové zcela bezpečné spojení dvou turisticky velmi atraktivních regionů Lednicka a Novomlýnska.“uzavřel náměstek Celý.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV