Červíček (ODS): Dezinformace a jejich moc při ovlivňování veřejného mínění

30.05.2023 17:01 | Ze sítí

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke konferenci o bezpečnosti v Poslanecké sněmovně.

Červíček (ODS): Dezinformace a jejich moc při ovlivňování veřejného mínění
Foto: Daniela Černá
Popisek: Bývalý policejní prezident, brigádního generál ve výslužbě Martin Červíček

Včera jsem se v poslanecké sněmovně zúčastnil konference na téma Vnitřní bezpečnost a odolnost státu. Sešli se na ní představitelé ministerstev obrany a vnitra, zástupci armády, vojenského zpravodajství, BIS, NÚKIB, státní správy a samosprávy, průmyslu, vzdělávání, vědy a výzkumu, jejichž činnost se různým způsobem a měrou na zajištění naši vnitřní i vnější bezpečnosti podílí. Cílem byla debata vedoucí k rozvoji bezpečnostní a obranné spolupráce v rámci ČR, mezinárodních organizací i s partnerskými zeměmi, bezpečnostními i civilními orgány.

Zazněla zde řada témat, a mnoho otázek. Hovořilo se o informační bezpečnosti státu v kontextu nových hrozeb spojených především s rozvojem nových technologií, ale i jejích možného využití ve prospěch strategických nástrojů pro jejich včasnou identifikaci a odhalení.

Podrobněji jsme se věnovali jednomu z nových bezpečnostních rizik, kterým jsou, zejména v poslední době, dezinformace a jejich moc při ovlivňování veřejného mínění a s tím také související bezpečnostní důsledky.

Diskuse byla o rizicích, která naplno odhalila nejenom nedávná pandemie, ale i současná celoevropská energetická a ekonomická krize, jako je například závislost na dodavatelích strategických surovin apod., ze kterých je třeba se poučit, zrevidovat krizové plány, legislativu a na základě nových zkušeností aktualizovat bezpečnostní strategii státu.

Osobně jsem přesvědčen, a na konferenci jsem v rámci svého vystoupení také zdůraznil, že stát musí lidem zajistit bezpečnost a pocit bezpečí, což v prvé řadě vyžaduje efektivní komunikaci státu s lidmi. To lze však pouze za předpokladu že:

Bude mít aktualizovanou bezpečnostní strategii, která bude základním dokumentem bezpečnostní politiky ČR. Bude reagovat na nové hrozby a rizika, bude redefinovat roli všech aktérů v oblasti bezpečnosti a bude vyvozována odpovědnost na základě průběžného vyhodnocování jejího naplňování.

Funkční systém vnitřní bezpečnosti je třeba připravovat nyní – v době relativního bezpečí, k čemuž potřebujeme spolehlivou a výkonnou policii, IZS a ostatní složky (např. celní správa, vězeňská služba...), funkční a spolupracující zpravodajské služby, kompetentní vládu v oblasti bezpečnosti, v níž lídrovství musí mít ministerstvo vnitra, a to jak v politické rovině, tak při řízení bezpečnostních sborů a v neposlední řadě i spolupracující Asociaci krajů v čele s hejtmany a obce.

Je třeba se také zabývat zákonem o policii, zákonem a služebním poměru a zejména odbřemeněním policie (provést audit stávajících agend policistů), stanovit role a kompetence bezpečnostních agentur, podporou rozvoje technických prostředků a využít potenciál změny národních pravidel spisové služby.

Při řízení vnitřního pořádku státu musí být jasným lídrem ministerstvo vnitra, které se musí aktivně angažovat ve všech činnostech a úkolech vyplývajících z kompetenčního zákona (pro kraje – krizové řízení, cizinecká problematika, spisová služba, informační systémy, digitalizace…), ochrana obyvatelstva (příprava na ochranu, nouzové ukrytí obyvatelstva…). 

V rámci krizového řízení je nezbytné stanovit jednoznačnou působnost a odpovědnost pro ministerstvo vnitra a hasičské záchranné sbory (novelizovat a rekodifikovat krizové zákony, rozšířit typové plány v kontextu nových hrozeb (např. hackers, pandemie…) a přizpůsobit jim také legislativu.

V kompetenci ministerstva vnitra jsou rovněž standardy pro zajištění vnitřní bezpečnosti, kdy je třeba legislativně zakotvit roli národního bezpečnostního poradce v bezpečnostním a zpravodajském prostředí a ve vztahu k hybridním hrozbám (zajištění informačního systému státu, voleb apod.) musí být stanoveny standardy ochrany.

Bezpečnost Evropy pak začíná a končí se schopností jednotlivých států zajistit svou vnitřní bezpečnost a na otevřené vzájemné spolupráci. A v tomto kontextu je k tomu zapotřebí bezpečnostní strategie zahrnující národní bezpečnostní specifikace (např. ochrana vnitřní hranice a participace na mezinárodní strategii (spolupráce při zajištění vnější hranice Schengenu). Ale musíme se také se zaměřit na současné bezpečnostní hrozby v rámci Evropy a zajistit účast českých expertů v evropských a jiných nadnárodních bezpečnostních agenturách.

Měli bychom být nikoliv pasivními příjemci evropských nařízení a směrnic, ale aktivními diskutéry. Vnímejme předpokládané změny a možná rizika, reagujme na ně a buďme aktivní při spoluvytváření celoevropské bezpečnostní strategie!

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

10:21 Stržínek (ANO): Že by další sociální experiment Fialovy vlády?

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prohlášení premiéra Fialy o vyrovnání českých a něm…