Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové,
dovolte, abych odůvodnila svůj pozměňovací návrh, který je vložen do systému pod číslem 5838 a nahrazuje dříve vložené pozměňovací návrhy, které byly vložené pod čísly 5815 a 5824. Přihlásím se potom v podrobné rozpravě formálně k pozměňovacímu návrhu 5838, který je nahrazuje.
Je to pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona o zahraniční službě a o změně některých zákonů (zákon o zahraniční službě), tedy sněmovní tisk 994. Zde předkládám dva návrhy na dvě změny:
Část první. V § 1 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní: "Odstavec 3. Poskytování diplomatické ochrany upravuje zvláštní zákon."
A část druhá. V § 4 odstavec 3 zní: "Odstavec 3. Zastupitelské úřady zřizuje a ruší na návrh ministra zahraničních věcí České republiky (dále jen "ministr") vláda České republiky (dále jen "vláda"). Před zřízením nebo zrušením zastupitelského úřadu podle odstavce 2 písm. a), b) a e) informuje vláda zahraniční výbory obou komor Parlamentu České republiky."
Odůvodnění bodu 1. Vyberu část, protože celý text máte vložený do systému: Diplomatická ochrana občanů státu v zahraničí je - anebo by měla být - nedílnou součástí zahraniční služby. Zatím tomu tak není, protože Česká republika a její právní řád s poskytováním diplomatické ochrany svým občanům vůbec nepočítá.
Přestože Ministerstvo zahraničních věcí již asi dvacet let zvažuje přípravu zákona, který by upravoval podmínky poskytování diplomatické ochrany našim občanům, dokonce snad v této věci již v minulosti proběhly dílčí legislativní práce, takový zákon stále neexistuje a není ani známo, zda je stále připravován.
Absence tohoto zákona ztěžuje pomoc státu českým osobám v cizině. Neexistují pravidla, jak o diplomatickou ochranu žádat, kde o ni žádat, za jakých podmínek a kde. Při extrémním výkladu by dokonce bylo možno dospět až k závěru, že diplomatickou ochranu Česká republika poskytnout nesmí, protože k takové činnosti chybí zákonné zmocnění.
Návrh zákona o zahraniční službě předložený vládou s diplomatickou ochranou vůbec nepočítá. To není akceptovatelné. Lze to řešit rozsáhlým přepracováním návrhu. Protože představitelům Ministerstva zahraničních věcí i zaměstnancům Ministerstva zahraničních věcí na urychleném přijetí zákona o zahraniční službě mimořádně záleží, navrhuje se pouze doplnit § 1 zákona navrženým způsobem tak, aby byla diplomatická ochrana v zákoně alespoň zmíněna jako součást zahraniční služby. Zmínka o zákonu o diplomatické ochraně tak fakticky nejen zaváže vládu, aby zákon o diplomatické ochraně v krátké době připravila a předložila Parlamentu k projednání, ale především se dočasně stane jedinou zákonnou oporou pro poskytování diplomatické ochrany v českém právním řádu.
Odůvodnění bodu 2: Podle návrhu má být zřizování a rušení zastupitelských úřadů plně v kompetenci ministra zahraničních věcí, který by měl pouze povinnost informovat o tom předem vládu. Rušení a zřizování velvyslanectví není jen administrativní resp. finanční rozhodnutí, ale do značné míry i otázka politická. Návrh směřuje k tomu, aby o zřizování a rušení zastupitelských úřadů nerozhodoval jednotlivec, ale vláda jako kolektivní orgán výkonné moci. Současně návrh zavazuje vládu, aby o zřízení nebo zrušení zahraničního úřadu předem informovala zahraniční výbory Poslanecké sněmovny a Senátu.
Děkuji za pozornost.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV