Soukromníci ve Zlínském kraji apelují na vedení Zlínského kraje, aby přehodnotilo podmínky výběrového řízení na autobusového dopravce. Podle krajského zastupitel Michala Dvouletého obsahují totiž velké množství naprosto nesmyslných ustanovení. Jak na zasedání krajského zastupitelstva, tak následně dopisem proto vyzval hejtmana Jiřího Čunka, aby vedení kraje vzalo připomínky Soukromníků v potaz.
„Jsem znepokojen tím, do jaké úrovně regulace se dostala role hejtmanství, které na svá bedra přebírá čím dál tím více provozních, organizačních i finančních záležitostí souvisejících se zajištěním autobusové dopravy v kraji. Vždyť už i vybírané jízdné má být vlastně inkasem Zlínského kraje. Navíc z podmínek výběrového řízení vyplývá, že kraj by kromě koordinace jízdního řádu měl mít pravomoc stanovovat také vzorové oběhy vozidel. V tokovém případ by pak tedy již plně řídil vlastní autobusovou dopravu a dopravcům by tak již nedal de facto žádný prostor pro jeho práci. Copak chce kraj zcela převzít autobusovou dopravu a vyloučit tak soukromé dopravce?“ upozornil Michal Dvouletý, zastupitel a krajský předseda Strany soukromníků ve Zlínském kraji.
„Přímo za skandální pak považuji to, že dopravci musí podle podmínek výběrového řízení zahrnout do ceny jízdného 1 Kč za každý ujetý kilometr, který bude sloužit na financování Koordinátora veřejné dopravy. Přitom ročně jde o několik desítek milionů korun,“ je znepokojený Michal Dvouletý, který takový poplatek považuje za další skryté zdanění každého občana.
„Jsem přesvědčen o tom, že KOVED si tak chce pomocí podmínek výběrového řízení zajistit na dalších 10 let své fixní financování, které bude na úkor zvýšené ceny jízdného. Doprava se tak bude de facto platit třikrát – z daní, z korunového poplatku pro koordinátora a z příspěvku obcí na zajištění dopravní obslužnosti. A to pokládám za absolutně nepřijatelné,“ dodal Dvouletý.
Krajský předseda Soukromníků upozornil také na další nelogické souvislosti, které vyplývají ze stále platných podmínek výběrového řízení.
„Zadávací dokumentace také stanovila, že dopravce může používat pouze vozidla, která budou mít průměrné stáří 6 let a budou mít elektronický informační systém, akustický systém a WiFi. Tato podmínka de facto vylučuje vozidla, která byla nedávno nakoupena z předchozích dotačních programů ROP Střední Morava. Tato relativně nová vozidla pořízená z dotací ROP Střední Morava, nebudou tak moci dopravci využít. Takto dojde k naprosto nehospodárnému nakládání s finančními prostředky jak z veřejných zdrojů, tak i ze zdrojů dopravce,“ kroutí hlavou nad mrháním peněz Michal Dvouletý.
„Zároveň je mi velmi s podivem, že Zlínský kraj do detailu monitoruje každého jednoho autobusového dopravce, u kterého sleduje každou korunu i každého cestujícího, ale zcela opačně se staví k železničnímu dopravci. Českým drahám pouze „nasype“ peníze a nemá vůbec přehled o jejich efektivitě, počtu cestujících, vytížení jednotlivých spojů, apod. Kraj tak diskriminuje autobusového dopravce před železničním. To by se však mělo podle mého soudu zásadním způsobem změnit,“ přidává další kritický argument Michal Dvouletý.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV