Filip (KSČM): Henry se nemýlil

14.05.2022 6:32 | Ze sítí

Komentář na facebookovém profilu k stavu českého automobilového průmyslu

Filip (KSČM): Henry se nemýlil
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vojtěch Filip

Rozdíl mezi profesionály a amatéry bývá často v tom, že myšlenky profesionálů neztrácí časem na aktuálnosti. Když jsem nedávno na portálu garaz.cz narazil na přesně rok starý, ale stále aktuální rozhovor s ekonomem Lukášem Kovandou, (nenavštěvuji ho zas tak často) podivil jsem se nad několikrát užitým výrazem "český automobilový průmysl". Vyjdu-li z faktu, že mezi nejvýznamnější výrobce osobních automobilů u nás patří koncern Volkswagen (Škoda Auto), kolínská společnost Toyota Peugeot Citroen Automobile... s rádoby vlasteneckým přídomkem Czech a nošovický Hyundai, je na místě otázka, co toto má společného s ČESKÝM automobilovým průmyslem?

Za český automobilový podnik považuji tak např. SOR Libchavy a pak některé subdodavatele pro světový automobilový průmysl, kteří si udrželi české vlastníky, vlastní výzkum a vývoj a své patenty. Protože ostatní výroba tu dnes je a zítra být nemusí, což stále reálněji hrozí třeba mladoboleslavské VW Škodovce.

Komentoval jsem např. nelogickou ztrátu trhu v Bělorusku. Lukáš Kovanda ve zmíněném rozhovoru karty odkryl, když na dotaz ohledně avizovaného omezení ve Škodovce a přesunu do spíše kategorie producentů lidovějších vozů, odpověděl: "Je to citlivá věc, vlastně dosti politická věc. Z čistě ekonomického hlediska si každý koncern, včetně Volkswagenu, může svobodně rozhodnout, kde a jaká auta bude vyrábět. Stejně jako pekaři by nikdo neměl mluvit do toho, zda housky peče v Dolní Lhotě, nebo v Horní Lhotě. Jako ekonom tedy nemohu říci nic jiného, než ať si Volkswagen vyrábí své vozy, kde chce. A pokud pro něj bude ziskové třeba jen to, když v Česku bude vyrábět pouze tříkolky pro malé děti, tak ať."

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Petr Letocha byl položen dotaz

Přebujelý sociální systém

Dobrý den. Mám tento dotaz : Jak vysoký musí být vysoký důchod, aby mohl být ořezán? Myslel jste pouze důchody bývalých poslanců soudců apod. nebo běžných občanů? Děkuji za odpověď. Důchodce

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Kupka: První autonomní vlak se poprvé rozjel na české železnici

6:04 Ministr Kupka: První autonomní vlak se poprvé rozjel na české železnici

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prvnímu autonomnímu vlaku v ČR.