Od 1. ledna 1998 se otevřel telekomunikační trh volné hospodářské soutěži, a od počátku jeho provádění měla naplnit strategie pro jednotný digitální trh hlavní legislativní návrhy, které v ní byly vytyčeny jako priorita.
První z nich měl za cíl zajistit lepší přístup spotřebitelů a podniků k digitálnímu zboží a službám v celé Evropě a zavést v EU rozvinutý systém práv uživatelů a ochrany spotřebitelů a podniků, mj. prostřednictvím těchto opatření:
- nižší ceny v oblasti elektronických komunikací a konec poplatků za roaming ke dni 14. června 2017
- lepší internetové připojení pro všechny s všeobecným základním širokopásmovým pokrytím
- zpřístupnění nového pásma pro mobilní internet 5G do roku 2020
- bezplatné bezdrátové internetové hotspoty pro občany a návštěvníky na veřejných místech v celé Evropě prostřednictvím programu WiFi4EU, vysoce kvalitní pásmo 700 MHz, fond pro širokopásmové připojení v rámci propojení Evropy
- lepší ochrana spotřebitelů v oblasti telekomunikací s právními předpisy upravujícími ochranu soukromí (směrnice 2009/136/ES) a ochranu údajů (směrnice 95/46/ES), dále vylepšená prostřednictvím nového regulačního rámce předpisů o ochraně údajů (nařízení (EU) 2016/679 a směrnice 2016/680),
- posílení pravomocí Evropské agentury pro bezpečnost sítí a informací (ENISA) v návaznosti na přijetí usnesení Parlamentu, po němž následuje návrh Komise a summit v Tallinnu, vytvoření internetové platformy pro řešení sporů mezi spotřebiteli a internetovými obchodníky, atd.
Chceme, aby Evropský parlament byl v této oblasti ještě aktivnější a využíval své možnosti v maximální míře. Co je velmi důležité, je opatření týkající se přístupu ke službám a aplikacím a jejich využívání prostřednictvím telekomunikačních sítí, které musí zohledňovat základní práva a svobody občanů. Tato opatření musí zároveň zajistit, aby poskytovatelé internetových služeb nesnižovali schopnost uživatelů využívat služeb k prohlížení obsahu či aplikací nebo používat služby dle svého výběru.
Náš cíl je prosadit důrazné omezení internetové cenzury a sortování uživatelů a vzájemného izolování zájmových skupin, která se rozmáhá nejen v nechvalně známém Facebooku, který byl již často kárán v Senátu a Sněmovně Spojených států, ale také u provozovatelů privátních, ovšem veřejných diskusních platform, jako Blog iDnes, kde funguje tvrdá cenzura, dokonce zásahy do uživatelsky vytvořeného hodnocení příspěvků, blokování z důvodů tzv. „porušování interních pravidel komunity, či blogu“ a podobně. Zde narážíme na ryzí segregaci a to zejména z politických, nebo rasových důvodů. Mohu zmínit mé neustálé blokování cenzorem Bangou na blogu iDnes s argumentem, že jsem údajně porušil pravidla a to opakovaně, čehož jsem si nebyl nikdy vědom, protože stejné články jsem publikoval i jinde a byly zveřejněny bez problémů. Banga a MAFRA vyhrává soudy a soudy obhajují cenzuru, která je dle Ústavy České republiky nepřípustná a nepřipouští ji ani Evropská unie. Základní práva jsou zaručena nejen na vnitrostátní úrovni zmíněnou Ústavou ČR, ale také na úrovni evropské, Listinou základních práv, která byla přijata v roce 2000 a její dodržování je od roku 2009 závazné pro všechny členské státy Unie. V ochraně lidských práv se angažují všechny orgány EU: Komise, Evropský parlament i Rada. České soudy se tím ale neřídí a cenzoři v ČR vyhrávají nad spotřebiteli a svobodnými občany.
Evropský parlament nyní sice hlásá svobodu a dostupnost internetu, ale kladl a klade současně překážky k jejich realizaci. Různé „daně za odkaz“, omezující opatření, která se schovávají za autorská práva a podobně. To vše je třeba důrazně řešit a zamezit podobným nešvarům.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV