Gajdůšková (ČSSD): Experiment, který se fakt nepovedl

15.02.2020 12:51 | Zprávy

Zlínský kraj se rozhodl pro velký experiment v železniční dopravě. Celý svůj systém rozdělil na čtyři oblasti. Dopravci o ně soutěží. Jednu z oblastí získala v lednu 2019 společnost Arriva. V půlce prosince se vydala na koleje.

Gajdůšková (ČSSD): Experiment, který se fakt nepovedl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Místopředsedkyně ČSSD Alena Gajdůšková

Zatím je to spíše katastrofa než úspěch.

Mimochodem na úskalí tohoto rozhodnutí jsem upozorňovala předem na krajském zastupitelstvu…

Zpoždění, oježděné soupravy z Německa. Nefunguje nejen slíbená wi-fi, ale hlavně topení. Nastal kolaps systému prodeje jízdenek… Tisíce lidí měly v prosinci problémy se včasným příjezdem do práce, studenti přicházejí do škol pozdě. V lednu to již bylo o něco lepší, ale do ideálu pořád daleko.

To není jen zkušenost ze Zlínska. V Libereckém kraji získala Arriva také některé tratě a za obdobné chyby ji byla vyměřena pokuta 815 tisíc korun. Na Zlínsku to budou další stovky tisíc.

Nezpochybňuji právo a odpovědnost kraje rozhodnout o podobě dopravní obslužnosti. Ten čas od ledna 2019 do půlky prosince 2019, tedy od rozhodnutí a uzavření smlouvy se společností Arriva, do chvíle, kdy její vlaky vyjely naostro na koleje, se vedení kraje mělo podstatně více zabývat kontrolou toho, zda je společnost dostatečně připravena na reálný provoz.

Železniční doprava je vždycky riziková věc. Jako každá doprava – samozřejmě. Ta rizika jsou dvě – to vážnější je otázka nehod.

Například se vědělo, bylo to i novinách, že část personálu Arrivy bude ze zahraničí. Nic proti tomu, když někdo nesežene pracovní síly v České republice, nevidím problém v tom, dovézt je ze zahraničí. Ale skutečně musí situace dojít tak daleko, že vzniknou pochybnosti, zda je strojvedoucí schopen domluvit se česky? Kdyby to byl technik v opravně, je mi to jedno. Ale strojvedoucí? Společnost tvrdí, že všichni mají odpovídající zkoušky, tak dobrá – mohou to být fámy. Ale že jim bylo v případě nouze nutné volat na bulharská mobilní čísla? Kraj v rámci svého dohledu měl tyto zásadní otázky bezpečnosti důkladně prověřit. Už je pro to, aby mohl kompetentně informovat cestující…

Experiment s novým dopravcem je v pořádku. Ale nesmí to být experiment s cestujícími a hlavně ne experiment s jejich zdravím a životy. K tomu počítám i podivné potíže s vozovým parkem. Jak má veřejnost chápat informace, že kvůli opožděným opravám souprav vyjížděla Arriva v podstatě se vším, co bylo k dispozici? Že některé vlaky ani nevyjely, protože „nešly nastartovat“? Můžeme si být jisti, že to, co se pohybuje po kolejích Zlínského kraje, je bezpečné? Že když jedna souprava „nejde nastartovat“, tak že druhá půjde zabrzdit? Snad ano, ale zase – tohle přece měl kraj zjistit v rámci své kontrolní činnosti! Jak mohlo příslušné radní a vedení kraje překvapit, že Arriva nemá k dispozici množství souprav, protože se protáhly opravy? To ti lidé o potížích nevěděli?

Odmítám tomu věřit. A pokud to nevěděli, tak proboha: Co celé ty měsíce dělali?

To druhé riziko je nepříjemné, jakkoliv při něm nejde o zdraví. I když vlastně – v nevytopených vozech jde i o zdraví. Nefungující wi-fi je z tohoto pohledu jen nepříjemná maličkost, ale přece jen – opravdu jsme v 21.století?

A zase platí: jak mohou být klíčoví lidé Zlínského kraje překvapeni, že Arrivě netopí vlaky? Jak mohou být překvapeni, že nefunguje prodej jízdenek?

V tržním prostředí je legitimní, že se každá firma snaží vydělat, tedy mít co nejnižší náklady. Jenže za zajištění regionální dopravy je odpovědný Zlínský kraj a ten finance na dopravu výrazně navýšil. Bylo by logické čekat, že to přinese lepší a kvalitnější služby pro cestující občany. A to se nestalo. Pokuta pro Arrivu je v pořádku, zaslouží si ji. Ale napadá mne otázka – nezaslouží si „pokutu“ hlavně ti, kteří o tomto experimentu rozhodli a měli jeho uvedení do praxe kontrolovat?

P.S.: Mimochodem, Arriva působí ve 14 evropských zemích, chlubí se, že provozuje 1299 vlakových souprav a ročně přepraví 2,4 miliardy cestujících. Patří německé Deutsche Bahn. Tak snad se brzy dočkáme i té pověstné německé pečlivosti…

Alena Gajdůšková

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hroza (TOP 09): Do infrastruktury investuje Pražská vodohospodářská společnost více než tři miliardy

23:08 Hroza (TOP 09): Do infrastruktury investuje Pražská vodohospodářská společnost více než tři miliardy

Rada hl. m. Prahy projednala roční plán obnovy, rekonstrukce, modernizace a rozvoje vodohospodářskéh…