Svobodné volby jsou jedním ze základních pilířů demokracie. Umožňují každému občanovi možnost výběru mezi politickými i nepolitickými variantami a možnost ovlivnění politického, kulturního a sociálního směru obcí. Volby jsou příležitostí ke zjištění aktuálních potřeb a priorit společnosti.
Volební a politická strana není totéž
Komunální volby jsou typické tím, že existuje řada možností při tvorbě kandidátní listiny. Tu mohou vytvořit:
- politická strana nebo hnutí,
- koalice více politických stran či hnutí,
- sdružení nezávislých kandidátů,
- samostatný nezávislý kandidát,
- sdružení politických stran či hnutí a nezávislých kandidátů.
Každá z těchto možností má svá specifika, klady i zápory. Je běžné, že většinou kandiduje značné množství volebních subjektů a také vysoký počet kandidátů. Dochází k zakládání uskupení, která vznikají za účelem vyřešení určitého problému. Nezřídka se v menších obcích stává, že kandiduje pouze jedno volební uskupení.
Velký počet nezávislých kandidátů se objevuje na kandidátních listinách tradičních politických stran, ale i na nestranických kandidátkách. Zastoupení politických stran a celkový počet jejich kandidátů většinou koresponduje s velikostí obce. Lze pozorovat značné rozdíly mezi stranickým zastoupením v menších a větších městech.
V malých obcích většinou neprobíhá volba podle politické příslušnosti. Volič si vybírá pouze z jednotlivých samostatných kandidátů, kteří nejsou spojení se žádným volebním subjektem. Volič při svém rozhodování hodnotí především charakter a schopnosti daného kandidáta než jeho stranickou příslušnost.
Historie volební účasti
Největší zájem voličů byl zaznamenán u prvních „polistopadových“ voleb v roce 1990, kdy se jich zúčastnilo 73%. V roce 1994 se uskutečnily první komunální volby v samostatné České republice a účast voličů byla také nebývale vysoká. Konkrétně tehdy volilo 62% voličů. Od té doby až do roku 2018 sledujeme v účasti voličů již setrvalý trend pohybující se okolo 50%.
Komunální volby mívají obecně mezi všemi typy českých voleb největší volební účast. Je to pochopitelné z mnoha důvodů. Lidé kandidáty většinou osobně znají. Rozhodnutí zastupitelstva obce mají přímý dopad na život občanů. Lidem je známo, že mohou svým aktivním přístupem často zvrátit nepopulární rozhodnutí a prosadit zájmy většiny.
Zastoupení žen v komunální politice
Porovnáme-li úspěšnost žen a mužů v komunální politice za poslední dvě volební období, dospějeme k závěru, že preference obou pohlaví stoupají téměř identicky. Podíváme-li se na situaci podrobněji, docházíme ke zjištění, že čím větší obec či město (větší rozpočet, větší vliv apod.), tím méně jsou ve vedení zastoupeny ženy. Časté je i to, že ženy jsou starostkami těch obcí, kde je nějaký dlouholetý zdánlivě neřešitelný problém.
Veřejné statistiky o zastoupení žen v komunální politice udávají, že ve vedení obcí je poměr žen 26%, ve městech 23% a ve statutárních městech nedosahuje ani 20%. V případě, že se voliči nechtějí s těmito výsledky ztotožnit, mají možnost podpořit změnu, a to minimálně jednou za čtyři roky v komunálních volbách. Otázkou zůstává, zda vůbec ženy mají ambice vysoké funkce vykonávat.
Ing. Petra Gajičová, starostka Libavského Údolí
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV