Kandidát ODS do Evropského parlamentu Tomáš Hanuš kritizuje návrh slovy: „Evropský parlament nechce přijmout fakt, že prodejní čísla elektromobilů se zatím zvedají jen pomalu. Bojuje proti tomu dalším těžko dosažitelným limitem a zavedením minimálních kvót pro elektroauta. Pokud výrobci neprodají dostatek elektroaut, nebudou moci prodávat konvenční auta.“
Už limitní hodnota 95 gramů CO2/km pro rok 2020 není podle německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) dosažitelná pouze spalovacími či vznětovými motory. Přechod na elektromobilitu se však nevyvíjí dostatečně rychle. V situaci, kdy chybí potřebná infrastruktura pro dobíjení elektroaut, se chystá Evropský parlament schválit další razantní snížení předepsaných limitů. Pokles průměrné hodnoty emisí vyrobených aut všech výrobců o 37,5 procenta je podle Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA) „z dnešní perspektivy naprosto nereálný“ . Nejnovější návrh navíc zavádí povinnost výrobců prodávat v roce 2025 minimálně 15 procent, respektive v roce 2030 minimálně 35 procent, bezemisních a nízkoemisních vozidel.
Tomáš Hanuš pomáhal utvářet pozici europoslanců Občanské demokratické strany k emisím pro rok 2020 stejně jako po roce 2020. Atmosféru, v jaké byly oba návrhy vyjednávány popsal: „Po propuknutí aféry dieselgate se zásadně změnilo vnímání celého automobilového průmyslu ze strany europoslanců ostatních politických skupin. Zatímco při vyjednáváních o limitech pro rok 2020 Evropský parlament změnil návrh Komise ve prospěch průmyslu, nyní je tomu přesně naopak. V této negativní atmosféře někteří europoslanci přehlíží, jak zásadní kroky už průmysl udělal a kolik už do elektromobility nainvestoval. Přesto jsou stále nedůvěřiví a riskují konkurenceschopnost evropských výrobců, když předepisují emisní cíle daleko za doporučeními průmyslu.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV