Já už to budu mít poslední, protože vím, že jsou tady další body, tak poslední jenom. Začnu to odzadu.
U pana ministra Blažka mě tam zaujala ta de-ko-mu-ni-zace. No, ale jestli si to uvědomujete, pane ministře, s tou dekomunizací, tak po naší vládě komunisté odešli a po vaší se tam možná vrátí. (Smích a potlesk z lavic hnutí ANO.) Takže to jenom, abychom v tom měli jasno. A zůstalo ještě něco po ODS a já se zase vracím k té dopravě. Zůstala doba temna na dopravě po ODS. A rozdělme to na dvě části.
Pan ministr Kupka říkal, jak se stavělo, co zde zůstalo, skanzen a tak dále, některé vlády stavěly více, některé méně. No, víte, které vlády stavěly opravdu hodně? I ODS. A to byl ten rok 2006 až 2010. Skutečně. Když se podíváte na počet otevřených dálnic, tak se stavěly hodně. Za 450 milionů korun jeden kilometr dálnic. My jsme o 13 let později stavěli v době, kdy byly stavební materiály výrazně dražší, stavební práce výrazně dražší v průměru, za 280 milionů korun dálnic. Já jsem rozuměl té motivaci, proč se tenkrát stavělo dobře, úplně jasně. Stačí se podívat na firmu Viamont, stačí se podívat, jakým způsobem v té době rostly její tržby, stačí se podívat na vazby, které tam tehdy byly - a pak už (si?) jenom dotáhneme opět ty igelitky s těmi desítkami milionů korun.
A pak přišla další fáze ODS - a nejenom ODS, ať jsem tedy spravedlivý, byly tam i jiné strany - a to byla největší doba temna na české dopravě, 2011 až 2014. Podívejte se, jak razantně letěly dolů rozpočty, výdaje na dopravu. Zastavilo se prakticky úplně vše. Proto se taky tenkrát zahájilo jenom 800 metrů dálnic za čtyři roky. 800 metrů. To já si ani nedovedu dneska představit. Znovu říkám, my jsme přidávali více jak 100 kilometrů rozestavěných dálnic, jenom v posledním roce to bylo, tuším, 71 kilometrů. Tak to byla ta doba temna.
A pak přišla doba pana Ťoka, který byl naprosto konsternován a nešťastný, protože všechny ty stavby musel začít připravovat. To není tak, že to zdědí, přejímá 800 metrů, tak ty dostaví, to je fajn - ale co dál? To znamená, začal připravovat projekty, a to trvá samozřejmě několik let. Takže to, že já jsem mohl rekordně stavět a investovat, byla, popravdě řečeno, práce zejména pana ministra Ťoka, protože on mi to všechno připravil. Na mně už bylo to, že se musel na vládě vybojovat peníze, což taky nebylo jednoduché, ale jako vláda jsme se shodli mimo jiné i v době covidu, že to podpoříme, a šli jsme z asi 87 miliard na 127 miliard během dvou let a díky tomu dneska můžete stavět. A dobrá zpráva, ať máte na kongresu ODS dobrou náladu, je ta, že v tom zaplaťpánbůh pokračujete.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.