Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně,
já jsem včera zaregistroval, že proběhlo první zasedání výboru pro strategické investice a po pravdě řečeno, když jsem si vyslechl tiskovou konferenci pana premiéra Fialy a dalších aktérů, tak jsem měl pocit, že se pan premiér vrátil z nějaké daleké země, že přijíždí profesor z dvouleté stáže někde ze Spojených států a má mnoho zajímavých myšlenek, ale jaksi nepostřehl, co se zde za poslední dva roky odehrálo.
Nic proti vlastnímu výboru. Osobně si myslím, že to je zbytečná platforma, zbytečná aktivita, protože to víceméně není nic jiného než rozšířená tripartita, ale to mi nepřísluší vůbec posuzovat, to nechť si rozhodne vláda, případně pan premiér. Z mého pohledu nepotřebujeme výbory, ale potřebujeme výsledky. A o tom chci mluvit, protože, pane premiére, vaše sebereflexe a akčnost se začíná limitně blížit nule. Nebo si skutečně myslíme, že lidé jsou zapomnětliví, že jsou natolik nesoudní, že by nedokázali posoudit, co se zde odehrává?
Vy jste například tvrdil, pane premiére: nebyla věnována dostatečná pozornost výstavbě silnic a dálnic, nemáme ani vysokorychlostní tratě, díky tomu začínáme oslabovat v naší konkurenceschopnosti. No tak výjimečně nelžete, ale je třeba to doříct. Mně to připadá jako pytláci, co se chytají do vlastních pastí, protože víte, kdy nebyla dostatečně věnována pozornost výstavbě silnic a dálnic? Ano, bylo to v letech 2011 - 2014. To bylo skutečné dopravní Waterloo, se vším všude. Jenomže to byla vláda, ve které jste byl i vy, pane premiére, mimo jiné i někteří další činitelé z vaší vlády, například pan ministr financí Stanjura, tehdy jako ministr dopravy, ale jemu to tolik už nevyčítám, protože on tam byl opravdu jenom několik posledních měsíců.
Pár čísel - v roce 2010 šlo ještě do dopravy - z mého pohledu dobrých - 96 miliard korun, v roce 2011 až 2013 to bylo ročně mezi 62 až 65 miliardami korun. A víte, kolik se tehdy zahájilo, ne kolik se dodělalo, kolik se tehdy zahájilo (začalo?) stavět nových dálnic? Protože to je indikátor aktivity vlády. Mezi lety 2011 až 2014 jste zahájili, dobře poslouchejte, 800 metrů nových dálnic. No, to bylo logické, protože jestliže se z 90 miliard stáhlo na 60 miliard, tak se muselo okamžitě ukončit to, čemu se říká příprava a zahajování nových staveb. Dojížděly se pouze ty staré. Ano, to byla skutečně doba temna, byla to doba vaší vlády. Ministři dopravy se tam střídali tenkrát jak na orloji a ministr financí si s nimi doslova a do písmene vytíral podlahu. Osm set metrů jste zahájili. A logicky to byl důsledek škrtů, škrtů, škrtů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.