Havlíček (ANO): Z mého pohledu nepotřebujeme výbory, ale výsledky

19.07.2023 19:05 | Zprávy

Projev na 71. schůzi Poslanecké sněmovny 19. července 2023 k prvnímu zasedání vládního výboru pro strategické investice

Havlíček (ANO): Z mého pohledu nepotřebujeme výbory, ale výsledky
Foto: Daniela Černá
Popisek: Bývalý vicepremiér, místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček

Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážená paní ministryně,

já jsem včera zaregistroval, že proběhlo první zasedání výboru pro strategické investice a po pravdě řečeno, když jsem si vyslechl tiskovou konferenci pana premiéra Fialy a dalších aktérů, tak jsem měl pocit, že se pan premiér vrátil z nějaké daleké země, že přijíždí profesor z dvouleté stáže někde ze Spojených států a má mnoho zajímavých myšlenek, ale jaksi nepostřehl, co se zde za poslední dva roky odehrálo.

Nic proti vlastnímu výboru. Osobně si myslím, že to je zbytečná platforma, zbytečná aktivita, protože to víceméně není nic jiného než rozšířená tripartita, ale to mi nepřísluší vůbec posuzovat, to nechť si rozhodne vláda, případně pan premiér. Z mého pohledu nepotřebujeme výbory, ale potřebujeme výsledky. A o tom chci mluvit, protože, pane premiére, vaše sebereflexe a akčnost se začíná limitně blížit nule. Nebo si skutečně myslíme, že lidé jsou zapomnětliví, že jsou natolik nesoudní, že by nedokázali posoudit, co se zde odehrává?

Vy jste například tvrdil, pane premiére: nebyla věnována dostatečná pozornost výstavbě silnic a dálnic, nemáme ani vysokorychlostní tratě, díky tomu začínáme oslabovat v naší konkurenceschopnosti. No tak výjimečně nelžete, ale je třeba to doříct. Mně to připadá jako pytláci, co se chytají do vlastních pastí, protože víte, kdy nebyla dostatečně věnována pozornost výstavbě silnic a dálnic? Ano, bylo to v letech 2011 - 2014. To bylo skutečné dopravní Waterloo, se vším všude. Jenomže to byla vláda, ve které jste byl i vy, pane premiére, mimo jiné i někteří další činitelé z vaší vlády, například pan ministr financí Stanjura, tehdy jako ministr dopravy, ale jemu to tolik už nevyčítám, protože on tam byl opravdu jenom několik posledních měsíců.

Pár čísel - v roce 2010 šlo ještě do dopravy - z mého pohledu dobrých - 96 miliard korun, v roce 2011 až 2013 to bylo ročně mezi 62 až 65 miliardami korun. A víte, kolik se tehdy zahájilo, ne kolik se dodělalo, kolik se tehdy zahájilo (začalo?) stavět nových dálnic? Protože to je indikátor aktivity vlády. Mezi lety 2011 až 2014 jste zahájili, dobře poslouchejte, 800 metrů nových dálnic. No, to bylo logické, protože jestliže se z 90 miliard stáhlo na 60 miliard, tak se muselo okamžitě ukončit to, čemu se říká příprava a zahajování nových staveb. Dojížděly se pouze ty staré. Ano, to byla skutečně doba temna, byla to doba vaší vlády. Ministři dopravy se tam střídali tenkrát jak na orloji a ministr financí si s nimi doslova a do písmene vytíral podlahu. Osm set metrů jste zahájili. A logicky to byl důsledek škrtů, škrtů, škrtů.

Ta změna nastala na dopravě až po čtyřech letech. Ano, nemohla tak nastat první, druhý nebo třetí rok, protože ty stavby nebyly připravené, ale poté jsme rozjeli výstavbu tak jako nikdy v historii. Víte, kolik jsme zahájili v letech 2018 až 2021, to byly ty čtyři aktivní roky naší vlády, nových dálnic - myslím tím zahájili výstavbu? Sto sedmdesát osm kilometrů. Ještě jednou zopakuji, pane premiére, vy jste zahájili 800 metrů, vaše vláda. To není desetinásobně víckrát, to není stonásobně, to je dvou set násobně víc, dvě stě krát víc jsme zahájili (začali?) stavět - jaksi nových dálnic - než vy.

Víte, kolik jsme zvedli investice do dopravní infrastruktury? Z vašich 65 miliard na 130 miliard během několika let. Zahájili jsme první PPP projekt - 32 kilometrů Strakonické. Nikdo se tady k tomu neodhodlal 20 let, dvacet let dozadu. A ten, který se oni pokusili - tehdejší vlády, dopadl fiaskem. Stavěli jsme rekordní množství železničních přejezdů - 150 až 200. Ročně jsme rekonstruovali přes stovku železničních nádražních budov, stavěli jsme rekordně obchvaty. A vy jste se negativně vyjádřil k tomu, že se nezačaly připravovat vrtky. No, tak víte, kdo je začal připravovat? Právě naše vláda. Naše vláda zahájila studie proveditelnosti a připravila ty první projekty k tomu, aby se vůbec vrtky mohly začít v současné době už ve větším detailu dávat dohromady.

Vaše vláda, a teď myslím vaše vláda skutečná, čili tato vláda, nemyslím ta, ve které jste byl a která zde udělala to dopravní Waterloo, tak jste si namalovali rozpočet na dopravu na 151 miliard korun, což si myslím, že je dobré číslo. My jsme dávali 130 miliard, vy jste to zvedli během dvou let. Jenomže už neříkáte to za B, že jste odmítli dát Ministerstvu dopravy peníze. Nechali jste jim jenom 120 miliard korun a zbytek, nakonec to tady bylo 24 miliard korun - zatím. Předběžně si musí Ministerstvo dopravy půjčit, musí si je půjčit na úrok. Skvělé hospodaření.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Havránek (ODS): Pane bývalý vicepremiére pro digitalizaci, nalijme si čistého vína

21:03 Havránek (ODS): Pane bývalý vicepremiére pro digitalizaci, nalijme si čistého vína

Projev na 119. schůzi Poslanecké sněmovny 21. listopadu 2024 k zákonu o elektronických komunikacích