Moravskoslezský kraj dlouhodobě patří mezi oblasti s nejvíce znečištěným ovzduším v ČR a Evropě a jeho obyvatelé jsou tak postiženi zhoršenou kvalitou života. Na území kraje jsou plošně překračovány imisní limity pro jemné prachové částice PM10 a PM2,5 a benzo(a)pyren. Kvalitu ovzduší tu ovlivňují zejména lokální topeniště, doprava a průmysloví znečišťovatelé, a to na českém i polském území. Celý region se dlouhodobě potýká s vysokou nezaměstnanostní a na ni navázanými sociálními problémy. Pro řešení problémů v Moravskoslezském kraji je nezbytný celostní a provázaný přístup, který může nabídnout evropský koncept „chytrých měst a regionů“, která se začínají postupně rozvíjet po celé Evropě. Pro tzv. chytrá města a regiony je společný přístup k rozvoji všech jejich aktivit, které budou ve všech ohledech provázané a jednotlivá řešení a aktivity si nebudou odporovat. Koncept chytrých řešení se odráží na hospodářském rozvoji včetně poskytovaných služeb, dopravy, životního prostředí, technologií, správy měst a regionů, ale i na sociálně-kulturním propojení obyvatel a všech dalších činnostech měst a regionů.
“Ministerstvo životního prostředí realizuje na území Moravskoslezského kraje opravdu řadu aktivit a ruku v ruce s nimi sem směřují i velké investice ke zlepšení kvality ovzduší i kvality života obecně. Jedním z možných nástrojů pro celkové zlepšení kvality života, životního prostředí i konkurenceschopnosti v daném území, je dnes podepsané memorandum, kterým se všichni signatáři zavázali k dlouhodobému rozvíjení a podpoře opatření pro dosažení úspor energie a přírodních zdrojů, zkvalitnění a propojení dopravních systémů a mobility, snížení emisí CO2 a dalších emisí znečišťujících látek, zejména v oblastech dopravy, energetiky a stavebnictví. Významně tím bude podpořen i rozvoj průmyslu v regionu, ovšem se zárukou minimalizace dopadů na ostravské ovzduší a životní prostředí vůbec“, komentuje podpis memoranda ministr životního prostředí Richard Brabec.
„Ministerstvo průmyslu a obchodu v rámci zapojení do memoranda navazuje na dosavadní kroky, které byly v Moravskoslezském kraji realizovány při řešení hospodářských, vědecko-výzkumných, sociálních a environmentálních problémů. Umožníme krajům a městům nad 100 tisíc obyvatel, aby mohly využít náš program EFEKT 2015 k získání dotace na zkvalitnění svého energetického managementu, a krajům a obcím žádat o dotaci na zpracování konceptu inteligentních měst a budeme spolupracovat při tvorbě Územní energetické koncepce. Právě evropský koncept chytrých měst a regionů a s ním spojený celostní a provázaný způsob jejich fungování bude hrát důležitou roli při transformaci tohoto strukturálně postiženého regionu,“ říká ministr Mládek.
“Smart Cities považuji za chytrý nástroj pro udržitelný rozvoj měst a obcí, zlepšení životního prostředí a možnost získání dalších finančních prostředků na kvalitní projekty zaměřené na udržitelnou dopravu, snižování emisí a podporu nových technologií. Za nezbytnou proto mám spolupráci všech zainteresovaných subjektů, především veřejného sektoru, podnikatelské sféry, akademické sféry a nevládních neziskových organizací, a v neposlední řadě zabezpečení vícezdrojového financování jednotlivých aktivit, což za kraj budeme podporovat. V rámci spolupráce s MŽP jsme se mohli již inspirovat i zkušenostmi ze zahraničí, a to strukturální přeměnou regionu Porúří v Severním Porýní - Vestfálsku. Mnoho šetrných a „chytrých“ aktivit realizuje náš kraj již dnes [2],“ doplňuje hejtman MSK Novák.
„Je nepochybné, že Ostrava se svou více než dvousetletou průmyslovou tradicí mezi chytrá města patří. Znalosti a technickou inteligenci Ostravanů využíváme den co den např. při budování vědecko-technologického parku, rozvoji technické univerzity, využívání 40. nejvýkonnějšího superpočítače na světě. Teď jde o to, využít tento technický potenciál obyvatel v kombinaci s nejmodernější technikou a technologiemi ke zlepšování kvality života ve městě, zejména životního prostředí. Dnešní deklarace nám dává možnost získat prostředky na přípravu koncepce chytrého města a realizaci připravených projektů, které, věřím, uvedeme společnými silami v život. Mimo to Ostrava se pro zlepšení ovzduší chystá na další nákup nízkoemisních dopravních prostředků pro MHD i na výstavbu dvou nových terminálů. Pokračujeme v podpoře cyklodopravy městského typu, a to dobudováním propojení již hotových cyklotras a úschoven kol,“ uvedl primátor Ostravy Tomáš Macura.
O podporu na konkrétní opatření, která vzejdou z koncepce chytrého města, bude moci město Ostrava požádat v rámci výzev na zlepšení životního prostředí ve městech a obcích z dotačního programu Ministerstva životního prostředí „Národní program Životní prostředí“.
„Zájemci z řad měst a obcí budou moci ještě letos po vzoru Ostravy[3] žádat o podporu projektů na zpracování akčních plánů udržitelné energetiky. MŽP tuto výzvu plánuje vyhlásit v říjnu s alokací 10 mil. Kč. V této výzvě bude možné žádat o podporu projektů na udržitelný rozvoj měst a obcí – Místní agenda 21,“ uzavírá ministr Brabec.
V rámci českého předsednictví Visegrádské 4 dále MŽP ve spolupráci s MMR připravuje na letošní listopad do Ostravy konferenci a expertní kulatý stůl na téma Smart Cities, který má na příkladech dobré praxe zemí V4+4 přinést další inspiraci.
[1] Iniciativa EK Smart Cities and Communities
Vedle mezinárodních organizací (např. OECD Green Cities Programme) začlenila i EU koncept Smart Cities, který podporuje v rámci Strategického plánu energetických technologií (SET – Plan) prostřednictvím iniciativy Smart Cities and Communities. Ta je zaměřena na podporu měst a regionů s cílem snížit emise CO2 do roku 2020 o 20 % v souladu se strategií 20-20-20. Snižování emisí je zaměřeno zejména na oblast dopravy, energetickou účinnost budov a využití nových technologií vedoucí ke zvyšování energetické účinnosti a energetickým úsporám. Iniciativa má několik základních kroků, ke kterým patří: základní inventura emisí CO2, vypracování akčního plánu udržitelné energetiky, příprava konkrétních projektů, monitoring plnění závazků. Od členských států se očekává, že využijí konceptu Smart Cities k zapracování jeho odpovídajících priorit a témat do svých národních programů a připraví tak prostor pro financování jednotlivých opatření. Vedle financování z národních zdrojů jsou opatření v rámci iniciativy Smart Cities and Communities financována např. také z evropského programu Horizon 2020, v jehož rámci byly vyhlášeny již dvě výzvy konkrétně na podporu projektů z oblasti Smart Cities (uzávěrka druhé výzvy pro podávání projektů byla 5. května 2015).
V ČR je koncepce Smart Cities rozpracována v podobě Metodiky Konceptu inteligentních měst (projekt v rámci programu BETA Technologické agentury ČR), která má být návodem, jak k řešení inteligentního města přistupovat.
Příklad „Chytrého města“ - Vídeň
Rámcová strategie Vídně do roku 2050
• Snížení emisí CO2 z aktuálních 3,1 tuny na obyvatele na 1 tunu, tj. o 80 % (1990-2050)
• Energie: 50 % energie bude v roce 2050 vyráběno z obnovitelných zdrojů. Spotřeba primární energie klesne z 3 tis. na 2 tis. wattů na obyvatele.
• Mobilita: Snížení motorizované osobní dopravy ze současných 28 % na 15 % do roku 2030. Do roku 2050 budou všechna auta v zóně města s alternativním pohonem.
• Budovy: Snížení spotřeby energie na vytápění, chlazení a teplou vodu ročně o 1 % na obyvatele
• Inovace: Inovační trojúhelník Vídeň-Brno-Bratislava je jedním z nejperspektivnějších regionů Evropy. Podíl technologických produktů na vývozu vzroste ze současných 60 % na 80 %. Vídeň je jedním z pěti nejlepších výzkumných center na světě.
• Životní prostředí: Bude zachován podíl 50 % zelených ploch.
[2]
Rozvoj Smart regionu MSK již podporují např. tyto první kroky a aktivity:
• Zavádění systematického energetického managementu u budov v majetku kraje,
• Podpora rozvoje alternativních druhů dopravy - uzavření Memoranda mezi MSK a ČEZ, a. s., o spolupráci v rámci podpory rozvoje elektromobility v MSK a Memoranda mezi MSK a Vítkovice, a. s., o spolupráci v oblasti rozvoje nízkoemisních druhů dopravy, konkrétně CNG; zahájení postupné obměny vozového parku MSK za auta na CNG a elektřinu; příprava Akčního plánu rozvoje nízkoemisní dopravy v MSK na léta 2014–2020,
• Rozvoj dalších chytrých investic v oblasti dopravy: výstavba kolejového napojení k Letišti Leoše Janáčka Ostrava – kofinancování z rozpočtu MSK ve výši cca 87 mil. Kč; tzv. Bílá kniha s mapováním stavu komunikací II. a III. třídy na území kraje a vyhodnocováním potřebnosti investic, rekonstrukcí a modernizací sítí,
• Integrovaný dopravní systém MSK ODIS (do konce roku 2014 se předpokládá vydání celkem 70 000 kusů karet - podpora využití hromadné dopravy, motivační faktor, zaměstnanecké ODIS karty
[3] Pakt starostů a primátorů
Signatáři Paktu starostů a primátorů se zavazují ke splnění a překročení cíle Evropské unie snížit do roku 2020 emise CO2 o 20 %. Do jednoho roku od vstupu do Paktu starostů se zavazují připravit tzv. Akční plán pro udržitelnou energii, který bude obsahovat zhodnocení současného stavu a plánovaná opatření.
Výhodou účasti v Paktu starostů je získání podpory u různých evropských institucí, např. u Evropské investiční banky, která pomáhá signatářům v odhalování investičního potenciálu.
Ostrava je signatářem Paktu starostů a primátorů a má od roku 2013 zpracovaný Akční plán udržitelné energetiky, v němž jsou konkrétní kroky ke snížení emisí a zvýšení energetické účinnosti.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV