„Vážím si toho, že na všech místech, která jsme spolu navštívili, panovala přátelská atmosféra a probíhala otevřená diskuse. Hovořilo se například o tom, že české ministerstvo dopravy by mělo rychleji zapracovat na přípravě textu mezinárodní smlouvy o železnici mezi Libercem a Žitavou. To se týká zejména necelé dva kilometry dlouhého úseku, kde musí vlaky zpomalit na třicet kilometrů v hodině. Česká strana slíbila, že jej vypracuje a pošle polským partnerům, ale bez něj se jednání nemohou posunout kupředu.
Setkali jsme se ředitelem polského hnědouhelného dolu Turów Sławomirem Wochnou. Hovořili jsme o tom, jak pokračuje výstavba vodovodů z peněz, které pro náš kraj polská strana uvolnila. On nás na oplátku informoval o tom, že byly podniknuty kroky ke snížení světelného smogu a hluku, který důl produkuje. Z naší schůzky si odnáším pocit shody na tom, že společná smlouva mezi českou a polskou stranou je dobrou platformou pro další spolupráci a představuje posun k lepšímu ve společné komunikaci. Již nyní všichni vnímáme, že se zlepšila vzájemná informovanost. Dostáváme zprávy o měření vlivů těžby na okolní obce, a pokud se vyskytne nějaký problém, hledá se způsob, jak se s ním vypořádat.
V Chrastavě jsme se dotkli tématu, kterému se starosta města a senátor Michael Canov dlouhodobě věnuje. Tím je česko-polské územní vyrovnání. Jsem rád, že si pan velvyslanec vyslechl ucelený a erudovaný pohled na tuto záležitost. Zde je nyní řada na české straně, která uznává, že územní dluh vůči Polsku existuje, ale doposud jej nevyřešila.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV