Polská strana však argumentuje tím, že hluk nepochází z činnosti dolu, ale může být způsoben zvuky ze státní silnice číslo 35 či průmyslové zóny. Aby se zabránilo dohadům a obě strany mohly vycházet z objektivních dat, přistoupilo Ministerstvo životního prostředí v souladu s uzavřenou mezivládní dohodou z loňského února ke zřízení expertní komise, která s definitivní platností rozhodne, zda lze překročení limitů přičíst výhradně činnosti v polském dolu.
„Díky podpisu dohody o spolupráci k řešení vlivů těžby v dole Turów mezi českou a polskou stranou z loňského roku má Česká republika právní záruky, že to, co se děje na polské straně v blízkosti dolu, nebude ignorováno. K překročení hlukových limitů došlo letos dvakrát. Nejedná se tedy o ojedinělý případ. Na jaře příštího roku se proto sejde expertní skupina, která posoudí, zda za překročení hluku může výhradně činnost dolu Turów. Pokud to výsledky potvrdí, využijeme veškeré dostupné prostředky vyplývající ze znění Dohody k tomu, abychom se dočkaly adekvátní nápravy,“ uvedl hejtman Martin Půta.
K překročení limitů hluku došlo v roce 2023 během prvního kola měření prováděného od 17. do 25. dubna a během čtvrtého kola měření prováděného od 18. do 25. září. Po prvním překročení limitů se sešli zmocněnci v souladu se zněním Dohody a vedení dolu přijalo technická opatření ke snížení hlukové zátěže. Ve druhém, třetím a pátém kole letošního měření k překročení hlukových limitů nedošlo.
„Co se týče čtvrtého kola měření, informaci o překročení hlukových limitů obdrželo Ministerstvo životního prostředí 25. října letošního roku datovou schránkou od Národní referenční laboratoře. Polský zmocněnec poté české straně sdělil, že zástupci polské strany námi zaslané hodnoty analyzovali a shledali nepravděpodobným, že by důl měl být činěn odpovědným za všechny faktory vedoucí k překročení přípustné hladiny hluku. Kdo má nakonec pravdu, posoudí nezávislá expertní komise. Přesto polská strana přijala opatření a ve své reakci Ministerstvu životního prostředí informovala o instalaci tří protihlukových krytů na hnacích stanicích dopravníků a sady tichých válečků na vybraných dopravnících umístěných na jižní hranici dolu ve třetím čtvrtletí letošního roku,“ dodal Václav Židek, radní pro resort životního prostředí a zemědělství.
S ohledem na nevhodné meteorologické a povětrnostní podmínky nelze v zimním období provádět objektivní měření hluku. I z tohoto důvodu se schůzka expertní komise plánuje až na počátek jara příštího roku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV