Středočeský kraj je prvním v České republice, který podle nejnovější metodiky Ministerstva kultury zmapoval oblast KKP. Podle zjištění KKP generuje 11 % hrubé přidané hodnoty Středočeského kraje[1], což je více než světový (7 %)[2] i národní (7,6 %)[3] průměr. Předčí tak i ekonomická odvětví jako je stavebnictví, doprava či zemědělství. KKP v kraji zaměstnávají 7,5 % obyvatel.
„V posledních letech zaznamenávají KKP ve Středočeském kraji rekordní růst – například hrubá přidaná hodnota za obory videohry, architektura, design, výtvarné umění, reklama, literatura a tisk vzrostla mezi lety 2014 a 2018 o neuvěřitelných 31 procent,“ říká Jaroslava Pokorná Jermanová, hejtmanka Středočeského kraje. „Zaměstnanost se přitom v tomto oboru zvýšila mezi lety 2013 a 2017 o 23 procent. To jsou čísla vskutku rekordní,“ dodává Jaroslava Pokorná Jermanová. Bez řemesel a gastronomie, jejichž mapování stále probíhá, je v současné době ve Středočeském kraji 909 podniků, 11867 osob samostatně výdělečně činných, 179 neziskových organizací a 60 příspěvkových organizací ze sektoru KKP.
„Mezi nejúspěšnější zástupce středočeských KKP patří například VR hra Beat Saber, kterou nedávno koupil Facebook za několik miliard korun. A takto vysoká přidaná hodnota vznikla činností pouhých tří osob. Rovněž dopad počítačové hry Kingdome Come: Deliverance od společnosti Warhorse způsobil oživení turismu v oblasti Sázavského kláštera, kde se odehrává děj hry,“ říká Jana Adamcová, specialistka na KKP, ze SIC.
Tyto špičkové české produkty jsou vytvářeny díky kreativitě, technologiím, inovací a rovněž čerpáním z tradice a kulturního dědictví. Proto tvoří vyšší přidanou hodnotu na pracující osobu a excelují ve výši průměrné mzdy, jak prokazuje analýza ministerstva průmyslu a obchodu[4], která mj. uvádí, že kreativní průmysl má o více než 50 % vyšší průměrnou mzdu než průmysl zpracovatelský. Současně jsou schopny pomáhat zvyšování konkurenceschopnosti „nekreativním“ podnikům, ať už ve fázi tvorby konceptu služby, designu produktu, budování brandu nebo ve fázi marketingu a prodeje. A právě v těchto faktorech vidí Středočeský kraj šanci pro restart ekonomiky, postižené virem Covid-19.
3D Sázavský klášter a čepice TGM
Propojit podporu inovací malých a středních podniků a kultury má za cíl také nově vytvořená webová stránka ZDE, kde se prezentují KKP Středočeského kraje. Na stejné platformě je informační servis o způsobech a nástrojích jejich podpory ze strany kraje a rovněž poptávka po jejich službách, jak ze strany podniků, tak ze strany veřejné správy.
Součástí webu je i pilotní projekt online sbírek středočeských muzeí. V nich mohou kreativci a podnikatelé hledat inspiraci v podobě technologických, řemeslných či gastronomických postupů, vizuálních podkladů (ornamentů, výtvarných děl, předmětů), audio podkladů (hudebních motivů), příběhů pro tvorbu narativu či scénářů apod.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV